Moms af depositum
Fra : Martin Seebach

Dato : 25-09-02 16:39

Hej,

Jeg har et moms-registreret firma, og jeg er ved at leje et kontor. Udlejer
(også moms-registreret) vil - meget naturligt - have et depositum for møbler
samt et svarende til 3 mdr. leje.

Hvordan behandles depositum regnskabsmæssigt? Er det en vare jeg køber af
udlejer og sælger tilbage ved lejemålets ophør? Eller beregnes der slet ikke
moms?

Venlig hilsen

Martin Seebach

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 25-09-02 17:14

Martin Seebach wrote:

> Hvordan behandles depositum regnskabsmæssigt? Er det en vare jeg køber af
> udlejer og sælger tilbage ved lejemålets ophør? Eller beregnes der slet ikke
> moms?

Moms på det hele.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : elvis

Dato : 26-09-02 05:33

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Moms på det hele.

Hmm...helt sikker på det ?
De gange vi er ude og leje maskiner mv. bliver der da
aldrig lagt moms på depositumet.

Fra : JørgenE

Dato : 01-10-02 17:38

"elvis" <no@email.com> skrev i en meddelelse

> Hmm...helt sikker på det ?
> De gange vi er ude og leje maskiner mv. bliver der da
> aldrig lagt moms på depositumet.

Helt sikkert når det er ejendom og lejen er + moms. Men udlejer skal skrive
momsen specifikt.

Mvh. JørgenE

Fra : Nico de Jong

Dato : 25-09-02 21:14

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Moms på det hele.

Og selve depositum (dvs uden moms) bogføres som "immateriele anlægsaktiver"

Nico

Fra : A104@OFIR.DK

Dato : 03-10-02 20:50

Du beregner indgående afgift som ved et hvilket som helst andet køb.
Depositaet aktiveres under aktiver og fjernes igen når du fraflytter.

Udlejer refunderer depositaet med moms.

Med venlig hilsen

Carsten Kroghsbo