Skat for selvstændige
Fra : Mchael Fray

Dato : 25-09-02 12:47

Hej i Gruppen,

Er der nogen der kort kan forklare hvordan man skal beregne sin skat ved
udbetalinger fra sin egen enkeltmandsvirksomhed.

Eller måske et link ?

Jeg tænker på i hvilken rækkefølge trækker man AM og SP-bidrag og er det
bare ren b-indkomst eller kan man bruge sit fradrag ?

Fungerer det også på samme måde hvis det er en reel lønudbetalling fra et
firma, man selv er medejer af, man er rigtig ansat i. Så er der vel tale om
helt alm. lønbehandling ??!!

På forhånd tak

Michael Fray

Fra : Jonathan Stein

Dato : 25-09-02 12:57

Mchael Fray wrote:

> Jeg tænker på i hvilken rækkefølge trækker man AM og SP-bidrag og er det
> bare ren b-indkomst eller kan man bruge sit fradrag ?

Når du udbetaler overskuddet af virksomheden til dig selv, fungerer det lige
som almindelig løn. Du betaler AM- og SP-bidrag af hele beløbet - derefter
betaler du skat af det, der bliver til overs.
Hvis du tænker på personfradraget, så gælder det hele din samlede indkomst -
det vil sige, at hvis du har alm. lønindkomst nu, bliver fradraget sikkert
indregnet ved din lønudbetaling, og så er der ikke mere fradrag tilbage.
- Ellers bliver fradraget indregnet i din B-skatteindbetaling.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Karsten Jensen

Dato : 25-09-02 12:57

"Mchael Fray" <mf@linkup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> firma, man selv er medejer af, man er rigtig ansat i. Så er der vel tale

Som selvstændig i personligt drevet virksomhed betaler du a conto skat
beregnet efter foregående års skattemæssige over- eller underskud. Du er i
realiteten B-skatteyder, men altså med a conto skat, og hvor overskydende
eller for meget betalt skat reguleres ved årsafslutningen.

Driver du virksomheden i selskabsform som endten ApS eller aktieselskab er
du lønmodtager med A-skattepligtig indkomst udbetalt f.eks. månedsvis som
løn, hvor dit skattefradreg og din trækprocent er beregnet ud fra tidligere
års lønindkomst.

Uanset ejerforhold eller med betydende indflydelse på et endten ApS eller
A/S er du lønmodtager, såfremt du også er ansat i virksomheden, som f.eks.
administrerende direktør.

Din revisor må kunne oplyse dig, informere dig yderligere og råde dig.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Mchael Fray

Dato : 25-09-02 13:07

Jeg takker mange gang for de hurtige svar.

Det firma hvor jeg ejer en andel er et K/S. Der er jeg ansat, så det er vel
bare det samme som hvis det var et Aps el. A/S ?!?

Michael

Fra : Karsten Jensen

Dato : 25-09-02 22:31

> [...]
vel
> bare det samme som hvis det var et Aps el. A/S ?!?

Ja, det mener jeg. Der vil så i bogholderiet være en lønkonto med dit navn
på, samt en konto for tilbageholdt A-skat - gerne navngivet med dit
personnummer, bruttoskat og ATP (lønmodtagers andel), samt eventuelle
pensionsordninger. Selvsagt vil så også være en konto for "betalt A-skat",
hvor den tilbageholdte A-skat posteres, når den er betalt.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : MAndersen

Dato : 25-09-02 15:37

> Mvh
> Karsten Jensen

Jeg er selvstændig, og kører sikkert virksomhedsordning. Jeg betaler "ikke"
skat,
dvs. 2002 er første hele år som selvstændig.

Når rovet bliver gjort op, skal jeg vel ikke betale AM-bidrag ATP og SP ?
Hvis jeg skal er der noget jeg totalt har misforstået.

mvh
MAndersen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 25-09-02 17:13

MAndersen wrote:

> Når rovet bliver gjort op, skal jeg vel ikke betale AM-bidrag ATP og SP ?
> Hvis jeg skal er der noget jeg totalt har misforstået.

Der er noget du har totalt misforstået
Hvis jeg forstår dig ret.

Men af det beløb du hæver i VS betaler du alle normale skatter,
kun det der opspares betales der alene aconto 30%, der modregnes
ved senere hævning / ophør af virksomhed.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : MAndersen

Dato : 25-09-02 21:28

> [...]
> kun det der opspares betales der alene aconto 30%, der modregnes
> ved senere hævning / ophør af virksomhed.

Er ATP og SP ikke frivillig for selvstændige, jeg har jo ikke noget
a-indkomst den
kan trækkes fra i ?

mvh
MAndersen