ny tagetage
Fra : ~~~~ Jan Arentoft ~~~

Dato : 25-09-02 12:27

Hejsa

Jeg skal til at sætte min tagetage i stand til beboelse og skal derfor have
sat isolering op.
Hvor meget vil i råde mig til at bruge i skråvæggene ?
Hvor meget SKAL der min. i ?

jan
www.hurtig.adsl.dk/ttb/ min nye 1 sal.

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 25-09-02 12:54

"~~~~ Jan Arentoft ~~~~" <dko9927d@@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
have
> sat isolering op.
> Hvor meget vil i råde mig til at bruge i skråvæggene ?

Prøv at kigge på www.rockwool.dk der kan du finde "den lille lune" en bog om
isolering. I den kan du se alle krav og en masse tips.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : ~~~~ Jan Arentoft ~~~

Dato : 25-09-02 13:37

> Prøv at kigge på www.rockwool.dk der kan du finde "den lille lune" en bog
om
> isolering. I den kan du se alle krav og en masse tips.
>
> Thomas

Jeg har set i den flere gange, men har lidt problem er med at se lovkrav ?
Hvor meget ville andre isolere med ?

Jan

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 25-09-02 16:55

> Jeg har set i den flere gange, men har lidt problem er med at se lovkrav ?
> Hvor meget ville andre isolere med ?

200mm på de skrå vægge og 300mm på loft og i skunk. Jeg synes miniraluld er
noget lort at arbejde med så jeg vil putte mest muligt på når jeg skal igang
så jeg ikke risikerer at jeg om få år fortryder og vil have mere på ...

Jeg skal selv igang med at renovere/indrette en førstesal. Idag er der 100mm
på skråvægge og på loft. Jeg regner med at gå op på de 200/300 inden jeg
sætter nye vægge op. Desunden harjeg vist 50mm i etageadskillelsen. Det skal
måske lige bemærkes at huset ikke er isoleret i ydervæggene - og jeg har
ladet mig fortælle at det vil være en tvivlsom investering at gøre det -
mens det kan betale sig på loftet. (Huset er opvarmet med et stoker fyr)

/A

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 25-09-02 19:26

"~~~~ Jan Arentoft ~~~~" <dko9927d@@post.cybercity.dk> wrote in

> Jeg har set i den flere gange, men har lidt problem er med at se
> lovkrav ? Hvor meget ville andre isolere med ?

Jeg er ved at lave en loftetage, og jeg isolerer med 200mm glasuld.

Husk, at der skal være 50 mm mellemrum mellem tagbeklædning og isolering
til ventilation, og at du skal etablere ventilation fra tagfod til rygning.

Venlig hilsen
Lars

Fra : JL

Dato : 25-09-02 19:33

Blot en tanke:
Ved valg mellem sten- og glasuld er det evt. værd at overveje, at der er
relativt stor forskel på holdbarheden i forbindelse med brand. Så vidt jeg
husker smelter stenuld først ved 1.800 C, hvorimod glasuld allerede smelter
ved 600 C.........

Mvh Jane

Fra : Bachelor

Dato : 26-09-02 01:39

"JL" <ida2933@vip.cybercity.dk> wrote in news:amsvc1$8in$1
@news.cybercity.dk:noget der ligner dette

> [...]
> husker smelter stenuld først ved 1.800 C, hvorimod glasuld allerede smelter

Der er ikke brandkrav der og det er nok irelevant i denne del
at konstruktionen hvornår det smelter.

Fra : Bachelor

Dato : 26-09-02 01:41

"Lars M. Pedersen" <lars@tyffelyf.dk> wrote in
news:Xns92949CF20F7C2larstyfdk@130.225.247.90:noget der ligner dette

> [...]
>>
> Jeg er ved at lave en loftetage, og jeg isolerer med 200mm glasuld.
>
> Husk, at der skal være 50 mm mellemrum mellem tagbeklædning og isolering

Det kan man ikke sige generel i dag.

Fra : Martin Christiansen

Dato : 26-09-02 09:39

> [...]
>
> Husk, at der skal være 50 mm mellemrum mellem tagbeklædning og isolering
> til ventilation, og at du skal etablere ventilation fra tagfod til

Det kan man ikke rigtigt sige så præcist!

Hvis man bruger diffusionsåbent (tyvek mv.) undertag må man isolere helt op
til undertaget, man skal blot sørge for at undertaget kan "hænge" lidt
mellem spærene således at vandet ikke løber ud mod underlisterne.

Hvis man bruger diffusionstæt undertag (monarfol mv.) som hænger lidt
igennem mellem spærene skal der være mindst 70 mm mellem undertag og
isolering, hvilket vil svare til ca. 50 mm i snit da undertaget hænger lidt.

Hvis man bruger diffusionstæt hårdt undertag (tagpap på krydsfiner) kan man
nøjes med 50 mm mellem undertag og isolering, da dette ikke hænger mellem
spærene.

Mvh - Martin

Fra : Thomas Worm Madsen

Dato : 25-09-02 19:32

> [...]
bog

> Jeg har set i den flere gange, men har lidt problem er med at se lovkrav ?

Skråvæggen skal nok opfylde en minimums-uværdi, men det er nok også det
tætteste vi kommer på et lovkrav.
Du skal nok ikke spekulere så meget bare lige i den ene bygningsdel, men se
hele huset som en helhed. Det hedder en varmetabsramme. Skråvæggene er så en
del af varmetabsrammen. Hvis så du har en anden bygningsdel der er over sin
værdi, så kan du slække lidt et andet sted.

Jeg står selv over for at skulle til at isolere loft + skunk + skråvægge.
Jeg regner med at smide 200-250 mm på loftet, 100 mm i skråvæggen (der er
ikke plads til mere) og så 150-200 mm i skunken.
www.rockwool.dk kan du som sagt finde den lille lune, men de har faktisk
et par sjove programmer. Der er et besparelsesberegningsprogram hvor du kan
se hvor meget der evt. er at hente ved at efterisolere. Derudover er der
også et beregningsprogram til at udregne varmetabsrammen. Det kræver dog
lidt kendskab til de forskellige materialers data.

Håber det kan bruges =)

/Thomas

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-09-02 21:07

> Jeg har set i den flere gange, men har lidt problem er med at se lovkrav ?
> Hvor meget ville andre isolere med ?

300 mm i skunk, skråvægge og loft. De ekstra mm giver godt nok forholdsvis
mindre, men når du er i gang alligevel, så hæld så meget i som muligt. I
svenske huse kommer man i øvrigt 450 mm på loftet.

Mvh Maria

Fra : Martin Christiansen

Dato : 26-09-02 09:48

> 300 mm i skunk, skråvægge og loft. De ekstra mm giver godt nok forholdsvis
> mindre, men når du er i gang alligevel, så hæld så meget i som muligt. I
> svenske huse kommer man i øvrigt 450 mm på loftet.

Det er blot ikke så nemt at komme 300 mm i skråvæggene, da spær ofte er
mellem 150 og 200 mm. Hvis man så skal have 70 mm ventilation har man mellem
80-130 mm tilbage til isolering. Hvis man skal have 300 mm isolering i skal
man fore mellem 170 og 220 mm på den indvendige side. Det tager jo noget
plads.

Jeg vil foreslå at lægge de i BR-S 98 krævede 200 mm i skråvæggene og så
lægge 300 mm i skunk og et evt. vandret loft (lovkrav 250 mm).

Etagedækket mellem stue og 1. sal skal, hvis det er træbjælkelag, isoleres
med min. 100 mm STENULD (rockwool) p.g.a. brandkrav.

Mvh - Martin

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 26-09-02 18:43

> Etagedækket mellem stue og 1. sal skal, hvis det er træbjælkelag, isoleres
> med min. 100 mm STENULD (rockwool) p.g.a. brandkrav.

Gælder det kun nybyggeri eller gælder det også ved renovering af gamle huse
?

Jeg har købt et murermesterhus fra 1928, hvor der inden for de sidste 11år
(med sikkerhed - formodenligt kun 4-5år siden) er lavet nye lofter i
stueetagen. Jeg formoder at der er mindre end 100mm i etageadskillesen men
det må jeg heller lige måle efter - ellers er det måske en sag for
ejerskifteforsikringen ...

Hvordan ser man forskel på stenuld og glasuld ?

/Anders

Fra : Jan Arentoft

Dato : 26-09-02 19:35

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ejerskifteforsikringen ...
>
> Hvordan ser man forskel på stenuld og glasuld ?

Jeg har samme spørgsmål som Anders

Fra : Martin Christiansen

Dato : 08-10-02 22:57

"Jan Arentoft" <dko9927d@remove@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> huse

Det gælder ihvertfald alle steder hvor det er nødvendigt at søge
byggetilladelse for ændringerne

Og så gælder det selvfølgeligt kun hvis der er beboelse på den øverste
etage.

Når man renoverer gamle huse skal man, hvis man ændrer en kontruktion,
udføre denne således at den opfylder de gældende krav, hvis dette er muligt.
Hvis dette ikke er muligt skal man søge om dispensation herom. Hvornår man
så "ændrer" en konstruktion er et spørgsmål om fortolkninger.

Men hvis det drejer sig om at der har været sat nyt loft op, og dette ikke
blot er sat op under det gamle, men det gamle er pillet ned så der har været
mulighed for at ændre konstruktionen, så burde det være udført så det
opfylder reglerne.

Men er det nye loft blot opsat under det gamle så har der ikke været
mulighed for at ændre konstruktionen.

Var der dengang beboelse på den øverste etage.?

Det vil dog nok under alle omstændigheder være svært at bevise at man
ændrede konstruktionen så meget da man lavede nye lofter at den skulle
opfylde nutidens lov. Jeg ved slet ikke om en ejerskifteforsikring dækker
sådan noget..?

Men hvis man ændrede status for huset for 5 år siden således at der kom
beboelse på øverste etage så skal det opfylde kravene. Men har der altid
været beboelse på øverste etage så tror jeg ikke forsikringen vil dække.

Stenuld er f.eks. Rockwool, som hvis farve er grøn.

Glasuld er f.eks. Isover, og er som regel gult i farven.

Mvh - Martin

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 09-10-02 14:53

> [...]
været
> mulighed for at ændre konstruktionen, så burde det være udført så det

De forrige beboere har haft _alt_ det gamle nede, høvlet loftsbjælkerne og
sat nyt loft således at bjælkerne er blevet synlige, hvor det oprindelig
loft har siddet under bjælkerne (der er ar efter søm). De forrige ejere har
været igang med renovering af 1. salen. Dvs de har etableret en ny trappe
derop og installeret centralvarme (6 radiatore). Desuden er der indrettet 2
værelser deroppe med et samlet areal på ca. 30m2.

> Var der dengang beboelse på den øverste etage.?

Ja

> [...]
> ændrede konstruktionen så meget da man lavede nye lofter at den skulle
> opfylde nutidens lov. Jeg ved slet ikke om en ejerskifteforsikring dækker

Hmm det kan en anmeldelse jo finde ud af ...

Men afaik burde det være dækket. Man kan jo kun konstatere at den ulovlige
mængde (og type) af isolering ved at tage loftet ned. Det må da være en
skjult fejl der er dækket (eller er den forsikring squ inte meget værd ....)

> Men hvis man ændrede status for huset for 5 år siden således at der kom
> beboelse på øverste etage så skal det opfylde kravene. Men har der altid
> været beboelse på øverste etage så tror jeg ikke forsikringen vil dække.

I BBR står kun en del af loftet som beboelse (10m2) og det har sælger
(ejendomsmægler) i forbindelse med købet undslået at ændre på da en deres
holdning var at det først skulle anmeldes når ændringen er lavet færdig.
Vores advokat har (måske desværre) akcepteret det ... De 10m2 går igen i
tilstandsrapporten og der er endda en anmærkning i samme for noget manglende
isolering på rørene til en af de seks radiatore.

Mvh
Anders Majland

PS Martin - arbejder du prof. med sådan noget som ovenstående kan det godt
være vi skulle hyre dig til en sag mod ejerskifteforsikringen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 09-10-02 16:18

> Hmm det kan en anmeldelse jo finde ud af ...

Læses som:"Hvis det (af en fagmand / kommunen) vurderes at loftet er lavet
ulovligt af sælger (eller dennes håndværkere) dækker ejerskifteforsikringen
vel ?

/A

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 09-10-02 16:18

> [...]
været
> mulighed for at ændre konstruktionen, så burde det være udført så det

Ekstra forklaring - De bærende bjælker har været blotlagt nedefra helt til
gulvet på 1.salen (Gulvbrædderne på 1.salen har ikke været oppe) Det er
desuden lavet en ændring i de bærende bjælker hvor den nye trappe er ført
igennem.

/A

Fra : Maeng / Tjornehoj

Dato : 26-09-02 20:08

Hvad med at overveje papir uld? Vi har fået lavet en "sandwich"
konstruktion med fast undertag og fået blæst papiruld ind i mellem. Ingen
plastik (dampspærre) Og vupti har man en stille overetage - ingen larm når
det blæser og ikke nogen fornemmelse af at det "blæser ind". Det lukker
nemlig alle hulrum og er meget "vindtæt".

Vi er meget glade for vores papir uld...

mvh
Gitte

ps: check isodan for flere oplysninger.

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 02-10-02 21:59

"~~~~ Jan Arentoft ~~~~" <dko9927d@@post.cybercity.dk> wrote in message
> Hejsa
> www.hurtig.adsl.dk/ttb/ min nye 1 sal.

Utroligt, så meget en flot førstesal betyder for udseendet af et hus.

Vh, Lars.

Fra : ~~~~ Jan Arentoft ~~~

Dato : 03-10-02 08:31

"Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> skrev i en meddelelse

> Utroligt, så meget en flot førstesal betyder for udseendet af et hus.
>
> Vh, Lars.

tak
Jan

Fra : Per Thomsen