Brug af '
Fra : Martin_P

Dato : 25-09-02 12:37

Hvordan bærer man sig ad med følgende scenario:

Jeg har et <textarea> felt hvori folk kan taste noget tekst. Denne
tekst bliver så sendt til en database med Insert Into - MEN...

hvordan sikrer jeg mig, hvis nu en bruger f.eks. skriver - You're on
the right track

Det ' i you're gør at siden fejler - how to get past that?

eg har siddet og prøvet at kodet mig ud af det i 2 timer nu, og er
ikke kommet et skridt videre, såeh - hilfe!!

Martin_P

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 25-09-02 12:47

Martin_P wrote:
> Det ' i you're gør at siden fejler - how to get past that?

Alle ' skal udskiftes med '':

replace(strengen, "'", "''")

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-09-02 13:05

Martin_P skrev:

> hvordan sikrer jeg mig, hvis nu en bruger f.eks. skriver -
> You're on the right track
>
> Det ' i you're gør at siden fejler - how to get past that?

Jakob har svaret på hvad du skal gøre for at få det til at virke
med en INSERT-sætning. Jeg vil blot tilføje at din INSERT også vil
fejle hvis indholdet i tekstareaet bliver for langt (jeg kan ikke
huske hvad grænsen er, men du kan hurtigt nå op på den). Det er
også tænkeligt at et linjeskift i feltet vil resultere i en fejl
når du bruger INSERT.

Alle disse problemer kan du slippe for ved at benytte en cursor til
at indsætte data. Lav et recordset svarende til når du vil hente
data fra tabellen, åbn det og brug metoden .AddNew til at indsætte
din nye post.

Eks:

' Lav et recordset med tilgang til den ønskede tabel
' Jeg skal ikke bruge nogle poster, så jeg sætter en
' WHERE-betingelse der er åbenlyst falsk.

Set RS = Conn.Execute("SELECT * FROM dinTabel WHERE 1 = 2")

' Tilføj en ny post
RS.AddNew

' Sæt værdien feltvis. Det er ikke nødvendigt at sikre sig mod
' enkeltstående anførselstegn her.

RS("ditFelt") = Request.Form("textareaFelt")

' Gem posten
RS.Update

' Luk og sluk
RS.close
Set Rs = nothing

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin_P

Dato : 25-09-02 13:56

> [...]
>huske hvad grænsen er, men du kan hurtigt nå op på den). Det er
>også tænkeligt at et linjeskift i feltet vil resultere i en fejl
not! for tekst-feltet i databasen er sat til NOTAT, så det giver vist
rigeligt til de tekstfelter jeg skal bruge

> [...]
>
>' Sæt værdien feltvis. Det er ikke nødvendigt at sikre sig mod
>' enkeltstående anførselstegn her.
>
>RS("ditFelt") = Request.Form("textareaFelt")

_okay_ - det der skal ihvertfald prøves det er helt sikkert!!!

Mange tak!
Martin_P

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-09-02 14:19

Martin_P skrev:

> not! for tekst-feltet i databasen er sat til NOTAT, så det
> giver vist rigeligt til de tekstfelter jeg skal bruge

Det er ikke et spørgsmål om Access har plads nok i et notatfelt
(det er ganske rigtigt ikke noget problem). Men problemet opstår
fordi Access med en INSERT-sætning skal kunne forstå det som en
helhed.

Prøv at se om du kan lave en INSERT med følgende sætning:

INSERT INTO dinTabel (felt1, felt2) VALUES (1, "ny linje
her og her kommer der flere
nye linjer
og lige en til før vi slutter denne lange tekst")

Jeg tror ikke Access kan håndtere det - men jeg er dog ikke sikker.

[snip - cursoreksempel]

> _okay_ - det der skal ihvertfald prøves det er helt sikkert!!!

Det vil jeg under alle omstændigheder foreslå dig.

PS: Dine kommentarer vil være lettere at finde hvis du citerede
lidt mindre. Se evt. linket i min signatur.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-09-02 20:39

Jens Gyldenkærne Clausen escribió / skrev

> Jeg tror ikke Access kan h†ndtere det - men jeg er dog ikke sikker.

Jojo, der er ingen problemer.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 25-09-02 20:26

> [...]
> huske hvad grænsen er, men du kan hurtigt nå op på den). Det er
> også tænkeligt at et linjeskift i feltet vil resultere i en fejl

Det har jeg aldrig oplevet... Jeg arbejder med MSSQL, og har INSERT'et flere
megabytes i et text felt.

Ej heller har jeg oplevet problemer med at indsætte linieskift (vbCrLf.)

--
Mvh. Jesper

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-09-02 20:41

Jesper Nielsen escribió / skrev

> Det har jeg aldrig oplevet... Jeg arbejder med MSSQL, og har
> INSERT'et flere megabytes i et text felt.

MSSQL kan indsætte op til 2GB i et tekstfelt (omend det godt kan tage
lidt tid ), Access er langt mere begrænset og kan max indsætte
65,535 tegn i et memo felt.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Klaus Ambrass

Dato : 26-09-02 07:52

Lars Hoffmann <lars@hoffmann.ac> wrote in

> [...]
>
> MSSQL kan indsætte op til 2GB i et tekstfelt (omend det godt kan tage
> lidt tid ), Access er langt mere begrænset og kan max indsætte

Hvis din server benytter MDAC <2.4 (tror jeg nok) så kan du faktisk kun
overføre 255 tegn. Det er en bug i ODBC-driveren til Access. I de seneste
MDAC findes ODBC-drivere til Access ikke længere, så man skal hente en
JetEngine 4 ned.

--

Klaus Ambrass
IT - Storstrøms Amt

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-09-02 20:28

Som svar på skriblerier forfattet af Klaus Ambrass

> I de seneste MDAC findes ODBC-drivere til Access ikke længere,
> så man skal hente en JetEngine 4 ned.

Tænker du på OleDB?

ODBC/Access virker fortrinligt i de seneste versioner af MDAC
OleDB er bare bedre

mvh/Peter Lykkegaard