Newbie: Hvad skal jeg vælge, Red Hat 7.3 e~
Fra : f00ge

Dato : 25-09-02 11:33

Jeg har aldrig prøvet Linux før, men alligevel har jeg tænkt mig (måske lidt
overmodigt...) at prøve at sætte in Linux server op som router/firewall i
mit lille netværk.

Jeg har hentet både Red Hat 7.3 og Lindows 2.0.
Så er spørgsmålet, om hvilken af de to, jeg bør vælge.

Red Hat er vel mere 'pro', og har måske flere features? Eller skal jeg holde
mig til Lindows - som Windows bruger?

Fra : Socketd

Dato : 25-09-02 12:13

On Wed, 25 Sep 2002 13:32:46 +0200, f00ge wrote:

> [...]
>
> Red Hat er vel mere 'pro', og har måske flere features? Eller skal jeg
> holde mig til Lindows - som Windows bruger?

Jeg anbefaler FreeBSD, men eftersom du skriver Linux, så Debian eller
SuSE.

mvh
socketd

Fra : f00ge

Dato : 25-09-02 12:13

"Socketd" <db@traceroute.dk> wrote:

> Jeg anbefaler FreeBSD, men eftersom du skriver Linux, så Debian eller
> SuSE.

Hehe. OK.
Nogen speciel grund til, man bør vælge Debian/SuSE frem for Red Hat fx.?

Fra : Socketd

Dato : 25-09-02 12:40

On Wed, 25 Sep 2002 14:13:16 +0200, f00ge wrote:

> Hehe. OK.
> Nogen speciel grund til, man bør vælge Debian/SuSE frem for Red Hat fx.?

Egentlig ville jeg anbefale Slackware, men eftersom du er Unix
nybegynder, så er SuSE mere grafisk/brugervenlig, samt at den har en ok
performance som server. Debian er også en stabil og god Linux. Grunden til at jeg
ikke anbefaler red hat, er fordi jeg synes den er rodet og dens stærke
sider ligger ikke indenfor server området.

mvh
socketd

Fra : f00ge

Dato : 25-09-02 13:25

> [...]

> ikke anbefaler red hat, er fordi jeg synes den er rodet og dens stærke
> sider ligger ikke indenfor server området.

OK, takker.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 25-09-02 18:22

Socketd wrote:

> ... ikke anbefaler red hat, er fordi jeg synes den er rodet og dens
> stærke sider ligger ikke indenfor server området.

Rodet ? Hvad mener du med rodet ? Og RedHats stærke side er netop
serverområdet. Det er serverløsninger, de lever af at levere.

-Claus

Fra : Niels Andersen

Dato : 25-09-02 18:46

Claus Rasmussen wrote in <amsrbg$svm$1@sunsite.dk>:

> Rodet ? Hvad mener du med rodet ? Og RedHats stærke side er netop
> serverområdet. Det er serverløsninger, de lever af at levere.

Hurtigst eksempel: Sidst jeg installere redhat var det netop til en server.
Der var ikke behov for X, så den blev da fravalgt. Alligevel blev der
indstalleret hundredevis af X-programmer.

Jeg skulle selvfølgelig have gået pakkerne igennem én efter én, men det er
livet altså for kort til.

Jeg stødte på flere problemer i samme stil, og kylede redhat væk. Jeg tror
vist det var Debian der kom på den maskine i stedet.

Jeg synes i øvrigt også at den sidste redhat jeg så var mere egnet til
workstations end servere.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian testing/unstable

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 25-09-02 19:42

Niels Andersen wrote:

> Hurtigst eksempel: Sidst jeg installere redhat var det netop til en
> server. Der var ikke behov for X, så den blev da fravalgt. Alligevel blev
> der indstalleret hundredevis af X-programmer.

Og problemet består i ? Jeg laver næsten altid en fuld installation og
har aldrig haft problemer med den software, jeg ikke brugte

RedHat har i flere år nu profileret sig selv som "server linux", og det er
det, jeg har brugt den til. Min erfaring er, at de er hurtige med stabile
udgaver af de seneste features i kernel og er ret gode til at holde sig
up2date mht. sikkerhed.

Som filserver, mailserver, databaseserver er RedHat uovertruffen.

-Claus

Fra : Niels Andersen

Dato : 26-09-02 06:36

Claus Rasmussen wrote in <amt01u$hlv$1@sunsite.dk>:

> Og problemet består i ? Jeg laver næsten altid en fuld installation og
> har aldrig haft problemer med den software, jeg ikke brugte

Fuld installation? Nu skal man ikke drage konklusioner ud fra så lidt, men
umiddelbart lyder det som om du er lige så rodet, og derfor ikke ser det.

Det kan da også være at de har taget sig gevaldigt sammen siden sidst jeg
prøvede. Var det mon 6.2 eller 7.2? Hmm...

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 26-09-02 18:24

Niels Andersen wrote:

> Fuld installation? Nu skal man ikke drage konklusioner ud fra så lidt, men
> umiddelbart lyder det som om du er lige så rodet, og derfor ikke ser det.

Næ. Men der er bare ikke rigtigt nogen grund til at spilde timer med at
vælge hvilke pakker, der skal på - for så senere at opdage at man lige
har glemt et par stykker, som man så også skal rode med at lægge på.

De fleste servere står i funktioner, hvor de er godt beskyttet af en
firewall, så hvis man bare pander de services ned, man ikke skal bruge
er der ingen grund til at bruge mere tid på det.

-Claus

Fra : Niels Andersen

Dato : 26-09-02 18:59

Claus Rasmussen wrote in <amvfs0$dlg$1@sunsite.dk>:
> Næ. Men der er bare ikke rigtigt nogen grund til at spilde timer med at
> vælge hvilke pakker, der skal på - for så senere at opdage at man lige
> har glemt et par stykker, som man så også skal rode med at lægge på.

Det er som man ser det. Jeg laver bare en minimal installation, og fyrer så
de ting på jeg skal bruge. Jeg har set masser af eksempler på at din metode
kan gå voldsomt ud over performance.

> De fleste servere står i funktioner, hvor de er godt beskyttet af en
> firewall, så hvis man bare pander de services ned, man ikke skal bruge
> er der ingen grund til at bruge mere tid på det.

Jeg vil ikke blande mig i hvordan du gør tingene, og jeg vil heller ikke
påstå at det går helt galt. Men jeg forbeholder mig retten til at kalde det
"rodet". :)

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 26-09-02 19:06

Niels Andersen wrote:

> Det er som man ser det. Jeg laver bare en minimal installation, og fyrer
> så de ting på jeg skal bruge. Jeg har set masser af eksempler på at din
> metode kan gå voldsomt ud over performance.

Programmer, der ikke kører, koster intet i performance.

> Jeg vil ikke blande mig i hvordan du gør tingene, og jeg vil heller ikke
> påstå at det går helt galt. Men jeg forbeholder mig retten til at kalde
> det "rodet". :)

Hvordan "rodet" ? Når alle ting ligger på deres plads, kan det umuligt
kaldes "rodet" EMM.

-Claus

Fra : Kent Friis

Dato : 26-09-02 19:18

Den Thu, 26 Sep 2002 20:05:30 +0200 skrev Claus Rasmussen:

>Programmer, der ikke kører, koster intet i performance.

Du har ikke prøvet at lave en installation på en maskine med 100MB HD, og
overveje hvor stor swap-partition der kan blive?

>Hvordan "rodet" ? Når alle ting ligger på deres plads, kan det umuligt
>kaldes "rodet" EMM.

Når "deres plads" ikke er på den server, så kan det da.

Mvh
Kent
--
"A computer is a state machine.
Threads are for people who can't program state machines."

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 26-09-02 20:08

Kent Friis wrote:

> Du har ikke prøvet at lave en installation på en maskine med 100MB HD, og
> overveje hvor stor swap-partition der kan blive?

Ja, ja. Men jeg installerer sgu' heller ikke RedHat på en så lille
maskine.

> Når "deres plads" ikke er på den server, så kan det da.

Det er ren purisme ! I /virkelighedens/ verden er man mere bekymret over,
at skulle bruge en masse tid på at sidde og fedte med at vælge blandt en
masse pakker.

Hvis lortet virker, så virker det - og så hurtigt videre til næste opgave.
/Det/ er RedHat god til.

-Claus

Fra : Steffen Fog Sørensen

Dato : 25-09-02 12:21

Måske du skulle se nærmere på E-smit, eller smoothwall?

Det er to færdigstrikkede installationer, der skulle dække dit behov.
Efterfølgende kunne du så prøve RedHat, da den er godt dokumenteret på
dansk...

www.e-smith.org

www.smoothwall.org

/ Steffen

Fra : J Hansen

Dato : 26-09-02 15:52

On Wed, 25 Sep 2002 12:32:46 +0200, "f00ge"
<f00ge***REMOVE***@gmx.net> wrote:

>Jeg har aldrig prøvet Linux før, men alligevel har jeg tænkt mig (måske lidt
>overmodigt...) at prøve at sætte in Linux server op som router/firewall i
>mit lille netværk.

Ipcop er en "fork" af Smoothwall
http://www.ipcop.org/cgi-bin/twiki/view/IPCop/WebHome
http://ipcop.hopto.org/ (Support)