nye glas i staldvinduer
Fra : Jan Holm

Dato : 24-09-02 18:55

Hej

Jeg skal igang med at skifte en del glas i nogle staldvinduer.
Svalerne er fløjet og nu skal der sikres mod det svineri næste
år Samt vejr og vind.

Jeg har tænkt mig at købe en glas skærer (tingest med et skære
hjul på enden) Så vil jeg lave modeller med noget pap. Der er
både rektangulere og glas med bue. Skære glas efter modeller
og så sætte dem i med noget kit.

Er der noget jeg som newbie skal være opmærksom på, specielt
mht. at skære glas, er det til at finde ud af ? Selve glasset kommer
fra en gammel punkteret termo rude.

Mvh
Jan Holm

Fra : Erik Olsen

Dato : 24-09-02 19:17

Jan Holm wrote:

> [...]
>
> Er der noget jeg som newbie skal være opmærksom på, specielt
> mht. at skære glas, er det til at finde ud af ? Selve glasset kommer

Jeg var engang med til at sætte ruder i vinduerne på en gammel
lokomotivremise. Det var støbejernsrammer med en masse små ruder.

Vi brugte 2 mm glas som var skåret til så de passede til de største
åbninger. Men der var også en masse mindre åbninger og nogle foroven med
krum overside. Glasset blev sat i med almindeligt linoliekit.

Jeg foreslår at du bruger en glasskærer med diamant. Den er meget
lettere at bruge, og især de krumme snit er næsten umulige at lave
ordentligt med en glasskærer med hjul. Med diamantskæreren er det også
nemmere at skære efter skabelon, for der skal ikke så store kræfter til.

Læg mærke til at der bliver en afstand fra skabelonens kant til den
skårne kant, så skabelonen skal være det stykke mindre. Skabelonen skal
også have en hvis tykkelse for at styre glasskæreren ordentligt. Pas
også på at skabelonen ikke skrider på glasset, måske kan det hjælpe at
klæbe noget gummi-noget på bagsiden af skabelonen.

Glasset fra termoruden er formentlig 4 mm tykt. Det kan godt være at det
er for tykt til de rammer du har. Prøv at checke dybden af falsen, der
skal være plads til lidt kit mellem ramme og glas, glassets tykkelse, og
en hvis mængde kit udvendigt til at holde glasset ordentligt på plads.

Støbejernet holder ikke så godt fast på kittet som træ, derfor er det
vigtigt at falsen er renset grundig. Måske kan det betale sig at
grundmale rammen f. eks. med linoliemaling med jernmønnie (rustbeskytten
de), så binder kittet formentlig bedre.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : LARS FISCHER

Dato : 24-09-02 19:34

Hello Jan
pas på at du ikke skære dig på glasset når det går itu
du kan godt bruge kit men hvis det ikke er noget du går og studere så brug
cilikone
når du skal skære i glasset skal du sørge for at det er på et plant under
lag at glasset ligger ellers går det itu
trykket skal være et jævnt passendne tryk når du bruger glasskæren.
til staldvinduer kan du skære glassene ud i nogle passende firkanter sidde
dem ud for hullet bruge en tus til at strege med og skære efter det.
Nu ved jeg ikke hvor tyk termoglas er men glas på 0,5-0,7 er passende 0,5 er
nemmest at skære i
Når du skal lave de buet glas skal du skære mange smalle strimler af ellers
flækker det tværs over
Skaf rigligt med glas der skal prøves med nogle stykker før det lykkes
Håber det kan hjælpe lidt ( med meget vilje kan det lykkes)
Hilsen Lars

Fra : René Hansen

Dato : 24-09-02 20:59

> [...]
>
> Er der noget jeg som newbie skal være opmærksom på, specielt
> mht. at skære glas, er det til at finde ud af ? Selve glasset kommer

-Dyp glasskæreren i petroleum eller terpentin, det smører den.
Det er nemmest at have en tegning af glassets form liggende under den plade
du skærer af, og så følge den.
Lav glassene et par millimeter mindre på alle leder, så de ikke revner når
de arbejder lidt under skiftende temperaturer.
Når skærer, skal du ikke trykke hårdere end at du får en tydelig
skærende/knasende lyd frem, efterfølgende slår du ganske forsigtigt med
glasskæreren på bagsiden af glasset.Du vil så se, at det revner der hvor du
har skåret.
Læg et tyndt lag kit i selve falsen hvor glasset skal ligge, og læg derefter
glasset på plads, og motioner det lidt for at få det til at ligge pænt i
kitlaget.
Læg herefter det sidste kit på ydersiden, og glat det pænt med en kitkniv
eller en gammel smørrebrødskniv.

Øv dig i at skære glas, evt blot nogle smalle strimler, og vær blot tålmodig
når du skal til at glatte kittet ud: Lige pludselig finder du tricket.

Og så ellers go' fornøjelse
Ren

Fra : Jan Holm

Dato : 25-09-02 00:17

Det her inderned må være belastende for fædre. De er ikke
længere dem der ved mest om alting

Tak for råd og vejledning til alle.

Mvh
Jan Holm

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-09-02 09:22

Jan Holm <NOSPAM@NOSPAM.TIA> skrev i en
> Det her inderned må være belastende for fædre. De er ikke
> [...]

Lige et mere, som de færreste ved. Hvis du bruger hjulskærer, er det vigtigt
at glasset er tørret rent.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Lars Lund

Dato : 25-09-02 20:02

Linoliekit binder dårligt på jernvinduer, især hvis de er rustne, så jeg har
i den senere tid brugt silicone, som limer bedre. Ellers kan/kunne man få
nogle clips til at holde glasset fast.

mvh. Lars