Zonealarm på 2 maskiner?!?
Fra : Ukendt

Dato : 24-09-02 18:56

Er det nødvendigt, at have zonealarm på begge maskiner, når jeg går gennem
min stationære pc for at komme på nettet med den bærbare? Eller er det (som
jeg egentlig tror) nok kun at have den installeret på den stationære, som
har direkte adgang til netet?

--
Med Venlig Hilsen
John Quist Kristensen

Ved e-mail: erstat 'snabelA' med @

Fra : FreeMan

Dato : 24-09-02 19:19

Hej

John Quist wrote:
[...]
::

Nødvendigt og nødvendigt. Der er et par ting at sige om dette.

For det første, hvordan er du forbundet til internettet? Er forbindelsen
direkte på maskinen via dial-up? (ISDN, modem ell. ADSL via ATM25 kort)
eller er du forbundet via en router? Hvis du er forbundet via en router (og
altså kører noget NAT) da er det slet ikke nødvendigt med en firewall,
medmindre du har noget meget vigtigt at beskytte. Så bør du snarere kigge
lidt på opsætningen af PC´en og lukke unødvendige services ned.

Gå til OSS og se om du har brug for en firewall:
http://a.area51.dk/sikkerhed/hjemme_pc#firewall

Den anden ting, du spørger om hvor firewallen så skal installeres. Jeg går
ud fra at du kører noget internet connection sharing på den stationære.
Normalt ville det være på den host der står for adgangen til nettet, og i
dette tilfælde altså din stationære. Men ZoneAlarm er et desktop baseret
firewallsystem, og vil (heller) ikke egne sig til at løse den opgave.
ZoneAlarm bruges til at styre applikationers adgang til nettet, og kan/bør
ikke anvendes til at styrre trafik imellem lokalnettet og internettet.

Læs OSS og sig til hvis du har flere spørgsmål.

/Freeman