/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
compression i 2-takter
Fra : Michael Hoby


Dato : 24-09-02 14:06

Jeg har lidt svært ved at se hvorfor man generelt siger at man skal sætte
tændingen tættere på toppunktet, hvis hvis en motor skal køre ved højere
omdrejninger. (jeg har dog erfaret det i praksis!)

Grunden til at tændingen står lidt før toppunktet er, at forbrændingen tager
et vist stykke tid.
Min umiddelbare logik siger mig så, at hvis stemplet bevæger sig hurtigere
(højere omdr.), burde tændingen stå tidligere, altså 23 istedet for 21
grader før toppunkt.

Hvis man gør dette får man hul i stemplet. Mit spørgsmål går derfor på, om
denne tempereaturstigning har noget med komprissionshastigheden ved de
højere omdrejninger, eller om forbrændingshastigheden førøges, når trykket
stiger?

Håber at det er klart nok formuleret!

Mvh. michael


--




 
 
ZIGGE (24-09-2002)
Kommentar
Fra : ZIGGE


Dato : 24-09-02 21:20


"Michael Hoby" <michael.hoby@abmerkur.dk> skrev i en meddelelse
news:ampo0a$id1$1@sunsite.dk...
> Jeg har lidt svært ved at se hvorfor man generelt siger at man skal sætte
> tændingen tættere på toppunktet, hvis hvis en motor skal køre ved højere
> omdrejninger. (jeg har dog erfaret det i praksis!)

I praksis er der noget galt med den motor du har den erfaring fra

> Grunden til at tændingen står lidt før toppunktet er, at forbrændingen
tager
> et vist stykke tid.
> Min umiddelbare logik siger mig så, at hvis stemplet bevæger sig hurtigere
> (højere omdr.), burde tændingen stå tidligere, altså 23 istedet for 21
> grader før toppunkt.

Fuldstændigt rigtigt! De 23 grader er dog ikke noget magisk tal, da
fortændingen variere med omdrejningstallet for at give maksimal ydelse.

> Hvis man gør dette får man hul i stemplet. Mit spørgsmål går derfor på, om
> denne tempereaturstigning har noget med komprissionshastigheden ved de
> højere omdrejninger, eller om forbrændingshastigheden førøges, når trykket
> stiger?

Jeg tror at det er nemmere at forklare lidt om sammenhængen mellem
kompression og omdrejningstal end at svare direkte på dit spørgsmål
Når omdrejningstallet stiger falder kompressionen, det skyldes at motoren
har kortere og kortere tid til at suge gas ind i jo hurtigere motoren
drejer.
Forbrændingstemperaturen er afhængt af flere ting, men mest af
blandingsforholdet mellem benzin og luft. Jo mere mager blandingen er, jo
varmere brænder gassen. Hvis temperaturen bliver høj nok i gassen sker der
det at gassen detonere istedet for at brænde med en klart defineret
flammefront. Det kaldes også for at motoren "banker". Da den eksplosive
forbrænding sker med så stor hastighed at det lyder som om man slår på
cylinderen med en lille hammer!
Hvis du har problemer med at stemplet gennembrændes er der et par ting du
bør checke.
Står karburatoren rigtigt? Det gør den når du har justeret blandingen til
motoren "firetakter" og derefter har justeret den lidt mere mager til den
går rent igen.
Står tændingen rigtigt? Hvilket er lidt mere kompliceret! Ønsker du stor
acceleration skal tændingen stå lavt, dvs. at den tænder tæt på toppunktet.
Ønsker du stor topfart skal den stå højt, dvs. længere før toppunkt.
En anden god indikator for om motoren går godt er farven på tændrøret.
Farven skal være brunlig og tør.. Er farven grå/hvidlig er motoren for varm
eller blandingen for mager. Er farven sort og fugtig, er motoren for kold
eller blandingen for fed. Går motoren godt men er farven alligevel "dårlig"
på tændrøret, kan du skifte til et der en enten varmere eller koldere -
varmere ved sort farve, koldere ved grå farve.
Nu ved jeg at du selvfølgelig ikke kunne finde på at køre med en knallert
der er ulovlig... Men hvis du har gjort noget for at øge kompressionen,
kunne det også være en grund til at du brænder stempler. I så fald, prøv at
lægge en pakning under cylinderen, det hjælper tit

/ZIGGE
(Knallertbølle i 80'erne :)



Per A. Hansen (25-09-2002)
Kommentar
Fra : Per A. Hansen


Dato : 25-09-02 11:47


Michael Hoby <michael.hoby@abmerkur.dk> skrev i en
news:ampo0a$id1$1@sunsite.dk...
> Jeg har lidt svært ved at se hvorfor man generelt siger at man skal sætte
> tændingen tættere på toppunktet, hvis hvis en motor skal køre ved højere
> omdrejninger. (jeg har dog erfaret det i praksis!)

Det skal man heller ikke - tværtimod.
Ved stigende omdrejningstal skal tændingen ske tidligere,
hvilket klares af tændingsregulatoren.
Grunden er den, du selv nævner, forbrændingen sker med
en begrænset hastighed - lidt over 25 m/s.
Maksimalt forbrændingstryk skal helst ske et stykke efter
topstilling a.h.t. et optimalt moment - og det tager nogen tid at
opbygge det i motoren.

Man må huske på, at udstødningssystemet i en to-takter er et
integreret led i motorkonstruktionen. Hvis man piller systemet af
går ydelsen ned - i takt med at lyden stiger.
Det skyldes at motoren overskyller hvis der ikke er modstand i systemet.
Pilleri ved lydpotten anvendes derfor kun af amatører.

> Hvis man gør dette får man hul i stemplet. Mit spørgsmål går derfor på, om
> denne tempereaturstigning har noget med komprissionshastigheden ved de
> højere omdrejninger, eller om forbrændingshastigheden førøges, når trykket
> stiger?

Hvis der opstår hul i stemplet skyldes det sikkert en stikflamme.
Det kunne tyde på at tændingen sker for sent så blandingen
selvtænder et sted i blandingen.

--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen


Michael Hoby (25-09-2002)
Kommentar
Fra : Michael Hoby


Dato : 25-09-02 22:50

tak for jeres svar. Jeg har dog læst mig til følgende som lidt er i
modstrid.

jo senere tænding (eks. 16 grader), jo koldere bliver cylinderen
jo tidligere tændin (eks. 24 grader) jo varmere bliver cylinderen.

jo senere tænding, jo mere forskyder den maksimale ydelse i retning af
højere omdrejningstal
jo tidligere tænding, jo mere forskyder den maksimale ydelse sig til lavere
omdr.

Dertil er også en graf over tændingstidspunkt, med grader ud af y aksen, og
omdrejninger ud af x aksen. grafer har faldende hældning. Dvs. som ovenst.
at hvis ens motor kommer op på eks.max. 8000 omdr/min vil en passende
tændingstidsp. være 17 grader, et max omdr. på 6000 har tilsvarende tænding
ved ca 19 grader.

Er dette slet og ret forkert??

>Hvis der opstår hul i stemplet skyldes det sikkert en stikflamme.
> Det kunne tyde på at tændingen sker for sent så blandingen
> selvtænder et sted i blandingen.

du mener altså primært dette opstår pga. selvantændning?

Mvh. Michael


"Per A. Hansen" <per.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:Esgk9.43$mI3.1056@news.get2net.dk...
>
> Michael Hoby <michael.hoby@abmerkur.dk> skrev i en
> news:ampo0a$id1$1@sunsite.dk...
> > Jeg har lidt svært ved at se hvorfor man generelt siger at man skal
sætte
> > tændingen tættere på toppunktet, hvis hvis en motor skal køre ved højere
> > omdrejninger. (jeg har dog erfaret det i praksis!)
>
> Det skal man heller ikke - tværtimod.
> Ved stigende omdrejningstal skal tændingen ske tidligere,
> hvilket klares af tændingsregulatoren.
> Grunden er den, du selv nævner, forbrændingen sker med
> en begrænset hastighed - lidt over 25 m/s.
> Maksimalt forbrændingstryk skal helst ske et stykke efter
> topstilling a.h.t. et optimalt moment - og det tager nogen tid at
> opbygge det i motoren.
>
> Man må huske på, at udstødningssystemet i en to-takter er et
> integreret led i motorkonstruktionen. Hvis man piller systemet af
> går ydelsen ned - i takt med at lyden stiger.
> Det skyldes at motoren overskyller hvis der ikke er modstand i systemet.
> Pilleri ved lydpotten anvendes derfor kun af amatører.
>
> > Hvis man gør dette får man hul i stemplet. Mit spørgsmål går derfor på,
om
> > denne tempereaturstigning har noget med komprissionshastigheden ved de
> > højere omdrejninger, eller om forbrændingshastigheden førøges, når
trykket
> > stiger?
>
> Hvis der opstår hul i stemplet skyldes det sikkert en stikflamme.
> Det kunne tyde på at tændingen sker for sent så blandingen
> selvtænder et sted i blandingen.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Per A. Hansen
>



Per A. Hansen (26-09-2002)
Kommentar
Fra : Per A. Hansen


Dato : 26-09-02 09:54


Michael Hoby <michael.hoby@abmerkur.dk> skrev i en
news:amtb2r$t0k$1@sunsite.dk...
> tak for jeres svar. Jeg har dog læst mig til følgende som lidt er i
> modstrid.
>
> jo senere tænding (eks. 16 grader), jo koldere bliver cylinderen
> jo tidligere tændin (eks. 24 grader) jo varmere bliver cylinderen.

Det må afhænge af omdrejningstallet og tildels belastningen.
Jo mere korrekt tændingstidspunkt - des mindre bliver
arbejdstemperaturen, hvilket passer med dine opgivelser.

> jo senere tænding, jo mere forskyder den maksimale ydelse i retning af
> højere omdrejningstal
> jo tidligere tænding, jo mere forskyder den maksimale ydelse sig til
lavere
> omdr.

Sådan mener jeg ikke man kan stlle problemet op.
Det korrekte tændingstidspunkt sørger for at starte
forbrændingen så betids, at motoren når at opbygge
sit maksimale tryk nogle få grader efter topstilling.
Da forbrændingen sker med en vis hastighed, er det
alene omdrejningstallet, der bestemmer tidspunktet.
Det korrekte fortændingstidspunkt er fundet af fabrikanten,
hvorefter regulatoren sørger for resten.
Forholdet mellem slaglængde og boringen har f.eks. en del
indflydelse på fortændingens størrelse.

> Dertil er også en graf over tændingstidspunkt, med grader ud af y aksen,
og
> omdrejninger ud af x aksen. grafer har faldende hældning. Dvs. som ovenst.
> at hvis ens motor kommer op på eks.max. 8000 omdr/min vil en passende
> tændingstidsp. være 17 grader, et max omdr. på 6000 har tilsvarende
tænding
> ved ca 19 grader.
>
> Er dette slet og ret forkert??

Ja - det er rigtigt for én motortype - på en anden er der måske
tale om andre tal.
Det afhænger også noget af, hvilken karakteristik man ønsker
motoren skal have - på traktorer ønsker man f.eks. at det maksimale
moment indtræffer før maksimal effekt - på en racermotor vil
man helst have de to kurveforløb falder sammen - effekten stiger
med omdrejningstallet.
8000 rpm på en 2-takter kan sagtens forekomme, men her
har motorens et meget lille moment?
Skal man højere op kræver det sikkert en form for ventilstyring.

> >Hvis der opstår hul i stemplet skyldes det sikkert en stikflamme.
> > Det kunne tyde på at tændingen sker for sent så blandingen
> > selvtænder et sted i blandingen.
>
> du mener altså primært dette opstår pga. selvantændning?

Det er en mulig forklaring. Ved for sen tænding kan blandingen
godt "tyvstarte". Det kan skyldes overophedning, antænding af glødende
sodpartikler eller at blandingens selvtændingstemperatur er
overskredet et sted i blandingen. Det er vel navnligt et glødepunkt
på overfleden, der kan give en stikflamme det samme sted og dermed
øge faren for der brænder hul.

--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen






Michael Hoby (26-09-2002)
Kommentar
Fra : Michael Hoby


Dato : 26-09-02 10:39


"Per A. Hansen" <per.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:OUzk9.44$XE4.680@news.get2net.dk...
>
> Michael Hoby <michael.hoby@abmerkur.dk> skrev i en
> news:amtb2r$t0k$1@sunsite.dk...
> > tak for jeres svar. Jeg har dog læst mig til følgende som lidt er i
> > modstrid.
> >
> > jo senere tænding (eks. 16 grader), jo koldere bliver cylinderen
> > jo tidligere tændin (eks. 24 grader) jo varmere bliver cylinderen.
>
> Det må afhænge af omdrejningstallet og tildels belastningen.
> Jo mere korrekt tændingstidspunkt - des mindre bliver
> arbejdstemperaturen, hvilket passer med dine opgivelser.
>
> > jo senere tænding, jo mere forskyder den maksimale ydelse i retning af
> > højere omdrejningstal
> > jo tidligere tænding, jo mere forskyder den maksimale ydelse sig til
> lavere
> > omdr.
>
> Sådan mener jeg ikke man kan stlle problemet op.
> Det korrekte tændingstidspunkt sørger for at starte
> forbrændingen så betids, at motoren når at opbygge
> sit maksimale tryk nogle få grader efter topstilling.
> Da forbrændingen sker med en vis hastighed, er det
> alene omdrejningstallet, der bestemmer tidspunktet.
> Det korrekte fortændingstidspunkt er fundet af fabrikanten,
> hvorefter regulatoren sørger for resten.
> Forholdet mellem slaglængde og boringen har f.eks. en del
> indflydelse på fortændingens størrelse.
>
> > Dertil er også en graf over tændingstidspunkt, med grader ud af y aksen,
> og
> > omdrejninger ud af x aksen. grafer har faldende hældning. Dvs. som
ovenst.
> > at hvis ens motor kommer op på eks.max. 8000 omdr/min vil en passende
> > tændingstidsp. være 17 grader, et max omdr. på 6000 har tilsvarende
> tænding
> > ved ca 19 grader.
> >
> > Er dette slet og ret forkert??
>
> Ja - det er rigtigt for én motortype - på en anden er der måske
> tale om andre tal.
> Det afhænger også noget af, hvilken karakteristik man ønsker
> motoren skal have - på traktorer ønsker man f.eks. at det maksimale
> moment indtræffer før maksimal effekt - på en racermotor vil
> man helst have de to kurveforløb falder sammen - effekten stiger
> med omdrejningstallet.
> 8000 rpm på en 2-takter kan sagtens forekomme, men her
> har motorens et meget lille moment?
> Skal man højere op kræver det sikkert en form for ventilstyring.
>
> > >Hvis der opstår hul i stemplet skyldes det sikkert en stikflamme.
> > > Det kunne tyde på at tændingen sker for sent så blandingen
> > > selvtænder et sted i blandingen.
> >
> > du mener altså primært dette opstår pga. selvantændning?
>
> Det er en mulig forklaring. Ved for sen tænding kan blandingen
> godt "tyvstarte". Det kan skyldes overophedning, antænding af glødende
> sodpartikler eller at blandingens selvtændingstemperatur er
> overskredet et sted i blandingen. Det er vel navnligt et glødepunkt
> på overfleden, der kan give en stikflamme det samme sted og dermed
> øge faren for der brænder hul.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Per A. Hansen
>
>
>
>
>
Når stemplet er nået over toppunktet, vil kompressionskammeret udvide sig
(mæsten som en sinusfunktion), og trykket vil derfor falde føsrt langsomt,
og derefter temmeligt hurtigt. Kan det så tænkes, at hvis tændingen står
relativt tidligt, vil stempel og cylinder befinde sig i en tilstand med højt
tryk og temperatur, længere tid, end hvis tændingen står senere, og at max
forbrænding derfor sker lidt senere, hvor hastigheden for komp. kammerets
udvidelse er større. kunne dette ikke skabe en lavere temp?



Per A. Hansen (27-09-2002)
Kommentar
Fra : Per A. Hansen


Dato : 27-09-02 15:46


Michael Hoby <michael.hoby@abmerkur.dk> skrev i en
news:amukkn$272$1@sunsite.dk...
>
> "Per A. Hansen" <per.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:OUzk9.44$XE4.680@news.get2net.dk...
> >
> > Michael Hoby <michael.hoby@abmerkur.dk> skrev i en
> > news:amtb2r$t0k$1@sunsite.dk...

-klip-

> Når stemplet er nået over toppunktet, vil kompressionskammeret udvide sig
> (mæsten som en sinusfunktion), og trykket vil derfor falde føsrt langsomt,
> og derefter temmeligt hurtigt. Kan det så tænkes, at hvis tændingen står
> relativt tidligt, vil stempel og cylinder befinde sig i en tilstand med
højt
> tryk og temperatur, længere tid, end hvis tændingen står senere, og at max
> forbrænding derfor sker lidt senere, hvor hastigheden for komp. kammerets
> udvidelse er større. kunne dette ikke skabe en lavere temp?

Ja - noget i den retning.
Jo mere af trykket, der bliver omsat i arbejde - des lavere temperatur.
Den bedste måde at beskrive forholdene i en forbrændingsmotor
er Carnots diagram. Jo større areal kurven indeslutter, des større
er brændstoffets udnyttelse. Diagrammet giver svaret på en del
af dine spørgsmål.


--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen


Michael Hoby (27-09-2002)
Kommentar
Fra : Michael Hoby


Dato : 27-09-02 22:02

Ok! Ham Carnot må jeg lige kigge nærmere på! tak for hjælpen!
"Per A. Hansen" <per.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:Pi_k9.1212$PB5.1084@news.get2net.dk...
>
> Michael Hoby <michael.hoby@abmerkur.dk> skrev i en
> news:amukkn$272$1@sunsite.dk...
> >
> > "Per A. Hansen" <per.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> > news:OUzk9.44$XE4.680@news.get2net.dk...
> > >
> > > Michael Hoby <michael.hoby@abmerkur.dk> skrev i en
> > > news:amtb2r$t0k$1@sunsite.dk...
>
> -klip-
>
> > Når stemplet er nået over toppunktet, vil kompressionskammeret udvide
sig
> > (mæsten som en sinusfunktion), og trykket vil derfor falde føsrt
langsomt,
> > og derefter temmeligt hurtigt. Kan det så tænkes, at hvis tændingen står
> > relativt tidligt, vil stempel og cylinder befinde sig i en tilstand med
> højt
> > tryk og temperatur, længere tid, end hvis tændingen står senere, og at
max
> > forbrænding derfor sker lidt senere, hvor hastigheden for komp.
kammerets
> > udvidelse er større. kunne dette ikke skabe en lavere temp?
>
> Ja - noget i den retning.
> Jo mere af trykket, der bliver omsat i arbejde - des lavere temperatur.
> Den bedste måde at beskrive forholdene i en forbrændingsmotor
> er Carnots diagram. Jo større areal kurven indeslutter, des større
> er brændstoffets udnyttelse. Diagrammet giver svaret på en del
> af dine spørgsmål.
>
>
> --
> Med venlig hilsen
> Per A. Hansen
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste