Plot-tools ?
Fra : Ian Rasmussen

Dato : 23-02-01 10:10

Hej,

Haaber dette er den rette ng, ellers henvis mig gerne til den.

Jeg sidder med foelgende problem:
Jeg vil gerne lave et dynamisk plot of nogle data der kommer loebende
til mig fra en anden maskine med 12 Hz. Data har jeg tilgaengelig i en
C-struktur, og skal have dem plottet paa skaermen evt kun med 2 Hz. (Der
er 96 plots pr update).

Problemet er at de tools jeg har forsoegt mig med gennem C (gnuplot,
plotutil (ovenpaa gnuplot), xforms, XRT, histo_scope) alle opdaterer paa
skaermen som i den gode 80'ere (IMHO), alt i graph-vinduet slettes og
opdateres ved hver update, hvilket er temmeligt generende at se paa.

Det underer mig hvordan jeg kan programmere dette til ikke at flashe, og
uden at skulle skrive direkte til mit grafik-kort mem. For programmet
skulle gerne kun kraeve X og ikke et bestemt grafik-kort.

Naar jeg ser paa diverse spil mm, saa bliver der jo opdateret mange
mange flere pixels end jeg kommer i naerheden af, og med en hoejere
frekvens og det staar ikke og blinker (?)

Er der en eller flere her der har haft samme problem, og evt kender en
kur, eller et tool jeg skal benytte til udviklingen ?

Paa forhaand tak.

Ian, nl

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 24-02-01 00:18

"Ian Rasmussen" <ianr@wm.estec.esa.nl> wrote in message
> [...]
> mange flere pixels end jeg kommer i naerheden af, og med en hoejere
> frekvens og det staar ikke og blinker (?)

De fleste spil bruger RAM direkte på grafikkortet til buffering.

> Er der en eller flere her der har haft samme problem, og evt kender en
> kur, eller et tool jeg skal benytte til udviklingen ?

Brug buffering så du arbejder med hhv. et reelt display og et eller flere
virtuelle displays (data strukturer) i RAM.
Opdatér RAM strukturen og kopier herefter denne til den reelle display
struktur. Kopieringen kan naturligvis optimeres så du ikke behøver at
kopiere hele strukturen, men det afhænger lidt af hvordan dine data er
o.s.v.
Laver du det som tråde kan du klargøre det virtuelle billede i den ene tråd
mens den anden opdaterer det reelle billede.
Det er generelt *langt* hurtigere at flytte nogle få store datablokke end at
flytte en stor mængde små.

l8r/Jspr