Hjælp til side der med spørgsmål der check~
Fra : MCT

Dato : 22-09-02 19:35

Jeg bruger DreamWeaver MX og min evner på området desværre er ret begrænsede
men jeg arbejder på det.

Jeg vil gerne lave

(1) en asp-side hvor lærere kan indtaste:

Bogtitel, forfatter, forlag, 10 ja/nej spørgsmål i en access-database.

(2) En asp-side hvor eleven klikker/vælger den bog han har læst

og bringes til en asp-side med spørgsmålene.

(3) På siden med spørgsmålene skal eleven svare ja/nej til de 10 spørgsmål
(radiobutton) og siden skal derefter checke hvor mange rigtige eleven har
svaret på (rigtigheds-%) (4) på en ny side.

De to første sider synes jeg at jeg har rimeligt styr på. Jeg er dog lidt i
tvivl om min database er rigtig/fornuftig opbygget til den sidste side.

Siderne 3 og 4 mangler jeg hjælp til. Kan nogen komme med gode ideer til
hvordan jeg kan gribe opgaven an? Hvad skal jeg være opmærksom på?

Med venlig hilsen

Michael Tillgaard

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-09-02 21:22

MCT skrev:

> De to første sider synes jeg at jeg har rimeligt styr på. Jeg
> er dog lidt i tvivl om min database er rigtig/fornuftig
> opbygget til den sidste side.

Vil du gerne have gruppens input om hvorvidt din database er
fornuftigt opbygget? Så vil jeg foreslå dig at fortælle hvordan din
database er opbygget - det fremgår nemlig ikke af dit spørgsmål

> Siderne 3 og 4 mangler jeg hjælp til. Kan nogen komme med gode
> ideer til hvordan jeg kan gribe opgaven an? Hvad skal jeg være
> opmærksom på?

Det kan laves ganske enkelt hvis du har de korrekte svar defineret
i databasen. Når en elev har svaret på spørgsmålene til en bog
sammenligner du de 10 svar med de korrekte svar og tæller hvor
mange fejl (eller rigtige) der er for eleven. Kom med et eksempel
på din databasestruktur hvis du skal have det forklaret mere
udførligt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : MCT

Dato : 23-09-02 05:53

<KLIP>
> Kom med et eksempel
> på din databasestruktur hvis du skal have det forklaret mere
> udførligt.

Min database er opbygget således:

id autonummerering

bogtitel tekst

forfatter tekst

forlag tekst

sp1 tekst

sv1 ja/nej

sp2 tekst

sv2 ja/nej

..

sp10

sv10

Mvh. Michael Tillgaard

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-09-02 20:58

MCT skrev:

> Min database er opbygget således:

> id autonummerering
> bogtitel tekst
> forfatter tekst
> forlag tekst
> sp1 tekst
> sv1 ja/nej
> sp10
> sv10

O.k. Du skal lave to sider: En spørgsmålsside, hvor de 10 spørgsmål
præsenteres, og en svarside hvor man kan se en svarprocent.
Det er ganske enkelt. Spørgsmålene hiver du ud sammen med den
aktuelle bog:

SELECT * FROM boeger WHERE id = <idnummer>

Angiv svarmulighederne som true/false (fx:
<option value="true">Ja</option>
<option value="false">Nej</option>)

Så kan du når du skal evaluere svaret løbe alle 10 spørgsmål
igennem med følgende kodesnip:

Dim antalRigtige
antalRigtige = 0
If CBool(Request.Form("Sv1")) = Rs("Sv1") Then
   antalRigtige = antalRigtige + 1
End If
If CBool(Request.Form("Sv2")) = Rs("Sv2") Then
   antalRigtige = antalRigtige + 1
End If
....og så fremdeles.

Når alle spørgsmålene er løbet igennem kan du omregne til procent
ved at dividere med det samlede antal spørgsmål (10) og gange med
100.

Fra : MCT

Dato : 24-09-02 15:32

<KLIP>
> [...]
> antalRigtige = antalRigtige + 1
> End If
> If CBool(Request.Form("Sv2")) = Rs("Sv2") Then

Tak for svaret.

Jeg kan fint hente den enkelte bog og de 10 spørgsmål ind på en side
(bog.asp).

Der hvor jeg virkelig kommer på arbejde er ved svarmulighederne.

Jeg har lavet følgende som forsøg på det første spørgsmål (sp1) indtil nu:

<form name="form1" method="post" action="resultat.asp">

<input name="sv1" type="radio" value="true">

<input type="radio" name="sv1" value="false">

<input type="submit" name="Submit" value="Check svar">

</form>

Er det helt ved siden af?

På resultat.asp skulle sammentællingen gerne stå.

Med venlig hilsen

Michael Tillgaard

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-09-02 15:53

MCT skrev:

> [...]
> (sp1) indtil nu:
>

> <form name="form1" method="post" action="resultat.asp">

Nu kan jeg ikke se hvad du har liggende i bogside, men jeg vil tro
at du kan nøjes med bogside("sp1") i stedet for
(bogside.Fields.Item("sp1").Value). Det gør sikkert ingen forskel,
men det er nemmere at skrive.

> <input name="sv1" type="radio" value="true">
> <input type="radio" name="sv1" value="false">
> <input type="submit" name="Submit" value="Check svar">

Det ser fint ud herfra. Du kan tilføje de andre 9 spørgsmål på
samme måde.

> På resultat.asp skulle sammentællingen gerne stå.

Læs mit foregående svar for et forslag til hvordan det kan laves.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : MCT

Dato : 24-09-02 16:45

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev:
<KLIP>
> Læs mit foregående svar for et forslag til hvordan det kan laves.

Jeg har prøvet at indsætte det du foreslog på resultat.asp siden.
Jeg får så følgende meddelelse på resultat.asp siden:

Der opstod en Microsoft VBScript-kørselsfejl fejl '800a000d'
Typer stemmer ikke overens: 'RS'

/skole portal/resultat.asp, linje 27

Hvad er der galt?

med venlig hilsen

Michael Tillgaard

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-09-02 20:31

MCT skrev:

> Der opstod en Microsoft VBScript-kørselsfejl fejl '800a000d'
> Typer stemmer ikke overens: 'RS'
>
> /skole portal/resultat.asp, linje 27

Fortæl os hvordan din linje 27 ser ud (det er svært at hjælpe dig
uden den viden). Tag gerne lidt af sammenhængen med (vi skal vide
hvad der er lagt i RS og hvordan du har defineret den.

Fra : MCT

Dato : 24-09-02 21:49

> [...]
> uden den viden). Tag gerne lidt af sammenhængen med (vi skal vide
> hvad der er lagt i RS og hvordan du har defineret den.

Som du nok for længst har regnet ud er jeg absolut ikke inde i
script-terminologien og mangler en hel del endnu.
Jeg får ingen fejlmelding nu men det ser jo også lidt anderledes ud i
forhold til det du foreslog. Besvarer jeg spørgsmål 1 på bog.asp siden
sendes jeg til resultat.asp som nu er helt tom.
Min resultat.asp ser således ud "nu":

<%@LANGUAGE="VBSCRIPT" CODEPAGE="1252"%>
<!--#include file="Connections/db.asp" -->
<%
Dim Recordset1
Dim Recordset1_numRows

Set Recordset1 = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Recordset1.ActiveConnection = MM_db_STRING
Recordset1.Source = "SELECT * FROM bog"
Recordset1.CursorType = 0
Recordset1.CursorLocation = 2
Recordset1.LockType = 1
Recordset1.Open()

Recordset1_numRows = 0
%>
<head>
<title>Resultat side</title>
</head>

<%
Dim antalRigtige
antalRigtige=0
If CBool(Request.Form("Sv1")) = (Request.ServerVariables("Sv1")) Then
Recordset1.Close()
Set Recordset1 = Nothing
%>

Med venlig hilsen
Michael Tillgaard

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-09-02 22:12

MCT skrev:

> Som du nok for længst har regnet ud er jeg absolut ikke inde i
> script-terminologien og mangler en hel del endnu.

Prøv at læse et par tutorials - fx på html.dk. Et hæfte om asp kan
også være en god start.

> Besvarer jeg spørgsmål 1 på bog.asp siden sendes jeg til
> resultat.asp som nu er helt tom.

Det kan jeg godt forstå. Du har jo ikke nogen html-kode i din
du har beregnet det - eventuelle variabelværdier o.l. bliver ikke
vist i en browser.

Her kunne du passende skrive en eller anden overskrift til siden.

> If CBool(Request.Form("Sv1")) =

Denne linje undersøger om der er svaret sandt eller falsk (ja/nej)
i din form.

> (Request.ServerVariables("Sv1"))

Her er der noget galt. Det "Sv1" du skal sammenligne med er ikke en
servervariabel, men et felt i dit recordset. Udskift med:

Recordset1("Sv1")

Du bør i øvrigt også kontrollere om du i det hele taget har fundet
en post. Det gøres med "If NOT Recordset1.EOF Then..." (eof betyder
end-of-file, og markerer at du har passeret den sidste aktuelle
post. Hvis eof er sand når man åbner et postsæt er det fordi
postsættet er tomt).

> antalRigtige=antalRigtige+1 End If
> %>

Her kunne du til at starte med udskrive værdien af antalRigtige.
Kontroller at den udskrevne værdi passer med antallet af rigtige
svar.

Fra : MCT

Dato : 26-09-02 12:35

> [...]
> Her kunne du til at starte med udskrive værdien af antalRigtige.
> Kontroller at den udskrevne værdi passer med antallet af rigtige

Tak for dine råd.
Jeg er nu nået så langt at resultat.asp viser antal rigtige svar ved p.t. 2
spørgsmål.
Undlader man at svare/afmærke radibuttons på spørgsmålssiden men submitter
viser resultat.asp at der er svaret rigtigt på 1 spørgsmål. Kan du forklare
mig det?

Med venlig hilsen
Michael Tillgaard
<%@LANGUAGE="VBSCRIPT" CODEPAGE="1252"%>
<!--#include file="Connections/db.asp" -->
<%
Dim resultatsvar
Dim resultatsvar_numRows

Set resultatsvar = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
resultatsvar.ActiveConnection = MM_db_STRING
resultatsvar.Source = "SELECT * FROM bog"
resultatsvar.CursorType = 0
resultatsvar.CursorLocation = 2
resultatsvar.LockType = 1
resultatsvar.Open()

resultatsvar_numRows = 0
%>

<head>
<title>Untitled Document</title>
</head>

<%
Dim antalRigtige
antalRigtige = 0
If CBool(Request.Form("Sv1")) = (resultatsvar.Fields.Item("sv1").Value) Then
antalRigtige = antalRigtige + 1
End If
If CBool(Request.Form("Sv2")) = (resultatsvar.Fields.Item("sv2").Value) Then
p&aring;
<%
Response.Write(antalRigtige)
%>
sp&oslash;rgsm&aring;l.</font></p>
<%
resultatsvar.Close()
Set resultatsvar = Nothing
%>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-09-02 12:45

MCT skrev:

> [...]
> Undlader man at svare/afmærke radibuttons på spørgsmålssiden
> men submitter viser resultat.asp at der er svaret rigtigt på 1

Ja, det vil jeg tro.

Mon ikke det er fordi den booleske værdi du får ved at konvertere
en ikke-submittet værdi er falsk (hvis jeg prøver i VBA får jeg
godt nok type mismatch eller invalid use of null, men asp-udgaven
opfører sig måske ikke på samme måde).

Under alle omstændigheder vil jeg foreslå dig at lægge et tjek ind
før du bruger CBool. Fx sådan her:

If Request.Form("Sv1") <> "" Then

> If CBool(Request.Form("Sv1")) =
> (resultatsvar.Fields.Item("sv1").Value) Then
> antalRigtige = antalRigtige + 1
> End If

End If

Det kan sikkert gøres pænere - fx kan de to kriterier kombineres i
en enkelt if-sætning, men prøv at se om det virker.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : MCT

Dato : 01-10-02 13:00

> If Request.Form("Sv1") <> "" Then

> End If

Tak for dit svar. Det hjalp.
Men et eller andet sted er der gået noget galt for mig.
Uanset hvilken bog jeg vælger at svare spørgsmål (på bog.asp) til
sammenligner den med svarene fra den første post i databasen Id 1 på
resultat.asp.
Kan du se hvad det skyldes og hjælpe mig videre.
Min resultat.asp ser således ud nu:

<%@LANGUAGE="VBSCRIPT" CODEPAGE="1252"%>
<!--#include file="Connections/db.asp" -->
<%
Dim resultatsvar__MMColParam
resultatsvar__MMColParam = "1"
If (Request.QueryString("id") <> "") Then
resultatsvar__MMColParam = Request.QueryString("id")
End If
%>
<%
Dim resultatsvar
Dim resultatsvar_numRows

Set resultatsvar = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
resultatsvar.ActiveConnection = MM_db_STRING
resultatsvar.Source = "SELECT sv1, sv10, sv2, sv3, sv4, sv5, sv6, sv7, sv8,
sv9 FROM bog WHERE id = " + Replace(resultatsvar__MMColParam, "'", "''") +
""
[...]

<title>Dit resultat</title>
</head>

rigtigt på</font>
<%
Dim antalRigtige
antalRigtige = 0
If Request.Form("Sv1") <> "" Then
If CBool(Request.Form("Sv1")) = (resultatsvar.Fields.Item("sv1").Value) Then
antalRigtige = antalRigtige + 1
End If
End If
If Request.Form("Sv2") <> "" Then
If CBool(Request.Form("Sv2")) = (resultatsvar.Fields.Item("sv2").Value) Then
antalRigtige = antalRigtige + 1
End If
End If
If Request.Form("Sv3") <> "" Then
If CBool(Request.Form("Sv3")) = (resultatsvar.Fields.Item("sv3").Value) Then
antalRigtige = antalRigtige + 1
End If
End If
If Request.Form("Sv4") <> "" Then
If CBool(Request.Form("Sv4")) = (resultatsvar.Fields.Item("sv4").Value) Then
antalRigtige = antalRigtige + 1
End If
End If
If Request.Form("Sv5") <> "" Then
If CBool(Request.Form("Sv5")) = (resultatsvar.Fields.Item("sv5").Value) Then
antalRigtige = antalRigtige + 1
End If
End If
If Request.Form("Sv6") <> "" Then
If CBool(Request.Form("Sv6")) = (resultatsvar.Fields.Item("sv6").Value) Then
antalRigtige = antalRigtige + 1
End If
End If
If Request.Form("Sv7") <> "" Then
If CBool(Request.Form("Sv7")) = (resultatsvar.Fields.Item("sv7").Value) Then
antalRigtige = antalRigtige + 1
End If
End If
If Request.Form("Sv8") <> "" Then
If CBool(Request.Form("Sv8")) = (resultatsvar.Fields.Item("sv8").Value) Then
antalRigtige = antalRigtige + 1
End If
End If
If Request.Form("Sv9") <> "" Then
If CBool(Request.Form("Sv9")) = (resultatsvar.Fields.Item("sv9").Value) Then
antalRigtige = antalRigtige + 1
End If
End If
If Request.Form("Sv10") <> "" Then
If CBool(Request.Form("Sv10")) = (resultatsvar.Fields.Item("sv10").Value)

sans-serif">spørgsmål</font>.
<%
resultatsvar.Close()
Set resultatsvar = Nothing
%>
Min test version ligger på www.fjelstrup-skole.dk/test

med venlig hilsen
Michael Tillgaard

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-10-02 13:48

MCT skrev:

> Uanset hvilken bog jeg vælger at svare spørgsmål (på bog.asp)
> til sammenligner den med svarene fra den første post i
> databasen Id 1 på resultat.asp.

Det går galt her:

> If (Request.QueryString("id") <> "") Then
> resultatsvar__MMColParam = Request.QueryString("id")
> End If
> %>

Problemet er at din form submittes med POST. Derfor ligger der ikke
nogen information i Request.QueryString. Du skal lægge bogens id-
nummer ind i et skjult felt på afsenderformen, og så bruge
Request.Form("id") i stedet for. Og så er der egentlig ikke nogen
grund til at starte med at tildele resultatsvar_MMColParam værdien
1. Hvis dit request-objekt ikke indeholder brugbare data kan du
udskrive en fejlmeddelelse - det er bedre end at levere et forkert
resultat.

På din spørgsmålsside (bog.asp) skal du tilføje:

<input type="hidden" value="<%= Request.QueryString("id") %>">

til din form (det ser bedre ud hvis du lægger nummeret over i en
variabel og så bruger den til at udskrive det med - du skal jo også
bruge nummeret til at finde de rigtige spørgsmål.

En lille note mere:

> resultatsvar.Source = "SELECT sv1, sv10, sv2, sv3, sv4, sv5,
> sv6, sv7, sv8, sv9 FROM bog WHERE id = " +
> Replace(resultatsvar__MMColParam, "'", "''") + ""

Den replacekode er vist sat af Dreamweaver - og ikke af dig. Der er
ikke grund til at lave anførselstegnserstatning på en talværdi.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : MCT

Dato : 01-10-02 15:29

> Problemet er at din form submittes med POST.
Skal min form submittes med noget andet, f.eks default hedder det i
DreamWeaver?

Jeg kan se at værdien "1" er det der bestemmer hvilke svar der sammenlignes
med.

<%
Dim resultatsvar__MMColParam
resultatsvar__MMColParam = "1"
If (Request.Form("id") <> "") Then
resultatsvar__MMColParam = Request.Form("id")
End If
%>

> På din spørgsmålsside (bog.asp) skal du tilføje:
>
> <input type="hidden" value="<%= Request.QueryString("id") %>">

Jeg har nu indsat det sidst i formen :

sans-serif"><em>Sp&oslash;rgsm&aring;l
sans-serif"><%=(bogside.Fields.Item("sp10").Value)%></font></p>
<input type="radio" name="sv10" value="True">
Nej
<input type="radio" name="sv10" value="False">

<input type="hidden" value="<%= Request.QueryString("id") %>">
<input type="submit" name="Submit" value="Check dine svar">
</form>
Jeg har dog ikke helt forstået endnu hvordan jeg kobler den skjulte værdi
til "resultatsvar__MMColParam = "1"" så det rigtige id kommer ind istedet
for.
Kan du evt. hjælpe min forståelse lidt på vej?

med venlig hilsen
Michael Tillgaard

Fra : MCT

Dato : 01-10-02 17:27

"MCT" <michael.tillgaard@ofir.dk> skrev

Jeg prøver mig lidt frem.
Jeg har nu skrevet følgende i resultat.asp.
<%
Dim resultatsvar__MMColParam
resultatsvar__MMColParam = "id"
If (Request.Form("id") <> "") Then
resultatsvar__MMColParam = Request.Form("id")
End If
%>

Nu sammenligner den samtlige udfylde opgaveark (bog.asp) med post 13!?

Med venlig hilsen

Michael Tillgaard

Fra : MCT

Dato : 01-10-02 19:57

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev
> På din spørgsmålsside (bog.asp) skal du tilføje:
>
> <input type="hidden" value="<%= Request.QueryString("id") %>">
Efter nogen prøven frem og tilbage prøvede jeg at indsætte en "name=bogid" i
ovenstående.
Jeg tror næsten den er ved at være der nu.
Tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Michael Tillgaard

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-10-02 21:00

MCT skrev:

> Efter nogen prøven frem og tilbage prøvede jeg at indsætte en
> "name=bogid" i ovenstående.

Ah - godt fundet. Mit eksempel var, som du måske kan regne ud,
skrevet til lejligheden og ikke afprøvet. Der skal naturligvis være
en name-attribut så du også kan hente data fra feltet.

> Jeg tror næsten den er ved at være der nu.
> Tak for hjælpen.

Velbekomme.