Solid state disk i Linux
Fra : Thomas Arildsen

Dato : 22-09-02 15:22

Jeg har en 64MB flash-RAM disk til USB af dem der i nøgleringsstørrelse.
Når jeg starter usbview kan jeg se disken tilsluttet computeren, og den
bliver vist som om den fungerer upåklageligt. Spørgsmålet er så: Hvordan
tilgår jeg den? Jeg går ud fra at jeg skal mounte den på en eller anden
måde. Jeg har uden held kigget efter den i /dev/ og derunder i håbet om
at kunne bruge mount til at få adgang til den.
Er der nogen her, som kan nogen tricks med sådan en dims?

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 22-09-02 15:26

Thomas Arildsen <tari00@kom.auc.dk> writes:

> [...]
> til at få adgang til den.
> Er der nogen her, som kan nogen tricks med sådan en dims?

Min dukker op som /dev/sda1, dvs. en pseudo-SCSI disk.

Husk at unmounte den, inden du hiver den ud.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 22-09-02 16:18

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Min dukker op som /dev/sda1, dvs. en pseudo-SCSI disk.
>
> Husk at unmounte den, inden du hiver den ud.

OK, nu har jeg fundet min som /dev/sda. Når jeg forsøger at mounte,
siger den, at jeg skal angive filsystem. Hvilken type skal det mon være?

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Martin Schultz

Dato : 22-09-02 16:18

Thomas Arildsen <tari00@kom.auc.dk> writes:

> OK, nu har jeg fundet min som /dev/sda. Når jeg forsøger at mounte,
> siger den, at jeg skal angive filsystem. Hvilken type skal det mon være?

Hvad er den formateret som? Jeg havde en der var fat32.

--
Besøg http://adsltips.cjb.net for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 22-09-02 16:25

Martin Schultz wrote:

> Hvad er den formateret som? Jeg havde en der var fat32.

Jeg ved det ikke; den virkede bare med det samme, da jeg startede med at
bruge den i Windows. Men det lyder vel meget sandsynligt, at det er
fat32 så. Det siger min Linux så desværre bare, at kernen ikke understøtter.

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Kim Hansen

Dato : 22-09-02 16:37

> [...]

> bruge den i Windows. Men det lyder vel meget sandsynligt, at det er
> fat32 så. Det siger min Linux så desværre bare, at kernen ikke understøtter.

Prøv med vfat

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-'`' -. ;-;;,_ | Jeopardy.

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 22-09-02 16:43

Kim Hansen wrote:

> Prøv med vfat

Øv:

mount: forkert filsystemtype, forkert tilvalg, ugyldig superblok på
/dev/sda, eller for mange monterede filsystemer

Kan man ikke gøre et eller andet for at tilgå den og så bare formattere
den om med et filsystem, som Linux kender?

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 22-09-02 16:56

> [...]

> Kan man ikke gøre et eller andet for at tilgå den og så bare
> formattere den om med et filsystem, som Linux kender?

Har du lavet en "insmod vfat"?

I /etc/fstab har jeg:
/dev/sda1 /mnt/mp3player auto noauto,owner 0 0

Så skulle den selv gætte filsystemet, forudsat at du har oversat din
kerne på en passende måde.

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 22-09-02 17:32

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Har du lavet en "insmod vfat"?

Som du nu kan se andetsteds i tråden, har jeg fundet ud af, at ssd'en er
FAT16. Jeg forsøger 'insmod fat16':

[root@rum8 thomas]# insmod fat16
insmod: fat16: no module by that name found

Hvordan skaffer jeg mig det modul, der skal installeres?

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Kim Hansen

Dato : 22-09-02 17:46

> [...]

> FAT16. Jeg forsøger 'insmod fat16':
>
> [root@rum8 thomas]# insmod fat16
> insmod: fat16: no module by that name found

Jeg tror ikke der findes noget modul der hedder fat16, det hedder
vfat og fat.

> Hvordan skaffer jeg mig det modul, der skal installeres?

Men prøv
mount -t vfat /dev/sda1 /ssd
så bliver de nødvendig moduler nok inlæst automatisk.

Du kan de forskellige filsystemtyper i mount(8)

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 22-09-02 18:21

Kim Hansen wrote:

> Jeg tror ikke der findes noget modul der hedder fat16, det hedder
> vfat og fat.

OK, jeg troede bare, den hed fat16, fordi det er det fdisk kalder fs'et
på ssd'en.

> Men prøv
> mount -t vfat /dev/sda1 /ssd
> så bliver de nødvendig moduler nok inlæst automatisk.

Hov, nu virkede det. Jeg synes ellers, jeg havde prøvet det een gang
allerede, men jeg må have gjort noget forkert før.

Jeg siger mange tak for jeres hjælp.

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Kim Hansen

Dato : 22-09-02 17:25

Thomas Arildsen <tari00@kom.auc.dk> writes:

> Øv:
>
> mount: forkert filsystemtype, forkert tilvalg, ugyldig superblok på
> /dev/sda, eller for mange monterede filsystemer

Kender din kerne vfat? Det kan du se i /proc/filesystems

Normalt ligger filsystemer i partitioner, dvs. du skal have fat i
/dev/sda1, men det kan selvfølgelig være anderledes i dette tilfælde.

> Kan man ikke gøre et eller andet for at tilgå den og så bare formattere
> den om med et filsystem, som Linux kender?

Sikkert, men ligger der ikke noget du skal gemme, eller er den helt
blank?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-09-02 16:59

In article <3D8DDF27.3010207@kom.auc.dk>, Thomas Arildsen wrote:

> OK, nu har jeg fundet min som /dev/sda. Når jeg forsøger at mounte,
> siger den, at jeg skal angive filsystem. Hvilken type skal det mon være?

Hvilken partition mounter du ? Prøv evt fdisk /dev/sda for at se
hvad der er på den.

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 22-09-02 17:30

Povl H. Pedersen wrote:
> Hvilken partition mounter du ? Prøv evt fdisk /dev/sda for at se
> hvad der er på den.

OK, jeg kan se, at der er FAT16 på sda1. Men jeg har stadig et problem
med, at min kerne ikke understøtter den.

Mvh. Thomas Arildsen