Vandvarmer
Fra : J W Nielsen

Dato : 22-09-02 14:24

Hej...
I et lille annex har vi fået sat en 30l vandvarmer op (hovedhuset har
fjernvarme). På el-måleren kan man jo godt se, når vandvarmeren går igang...
Nu er det sådan, at der er timer/dage/døgn hvor der ikke skal bruges varmt
vand i annexet - spørgsmålet er så: Hvornår kan det betale sig at slukke for
vandvarmeren ???

Mvh
Jørgen

Fra : Jens Petersen

Dato : 22-09-02 15:23

On Sun, 22 Sep 2002 15:24:29 +0200, "J W Nielsen" <jwn@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>vand i annexet - spørgsmålet er så: Hvornår kan det betale sig at slukke for

Jeg havde engang en 30 l vandvarmer med et 3600 Watt varmelegme.

Når den var helt kold tog det 20 min. at varme den op til 60°C

Hvis du slukker for den og så tænder igen 20 min.¹ før du skal bruge
varmt vand så sparer du mest muligt.

Det er altid dyrere at holde vandet på en konstant temperatur end at
tænde og slukke efter behov².

Men om det er besværet værd er ikke sikkert, varmetabet er ikke så
stort. Hvis der skal bruges varmt vand dagligt er det nok smartest at
lade den være tændt.

¹. Forudsat at det tager 20 min. at varme op, men det afhænger blandt
andet af hvor længe den har været slukket.

². Uanset hvad en gammel myte siger.

--
Jens

Patience? Yeah, right - how long will THAT take?

Fra : Bo Velschow

Dato : 24-09-02 17:53

> Jeg havde engang en 30 l vandvarmer med et 3600 Watt varmelegme.
>
> Når den var helt kold tog det 20 min. at varme den op til 60°C

Man kan regne sig frem til, hvor lang tid det vil tage for en vandvarmer at
varme en given mængde vand op til en given temperatur:

V = volumen af varmtvandsbeholder i liter
T1 = vandets starttemperatur (gr C)
T2 = vandets sluttemperatur (gr C)
E = krævet energimængde for at opvarme V liter vand fra T1 til T2 (i Joule)
P = varmelegemets effekt i Watt
t = den tid, det tager at varme vandet op

Forudsætninger:

* virkningsgraden af varmelegemet er 100% (dvs. al den til varmelegemet
tilførte (elektriske) effekt går til opvarmning af vandet; i praksis vil
denne være mindre end - men tæt på - 100%)
* beholderen er uendeligt godt isoleret (i praksis er dette selvfølgelig
ikke tilfældet, men i opvarmninsgperioden bør varmetabet til omgivelserne
være så lille, at det kan ignoreres)
* Starttemperaturen T1 er højere end frysepunktet (0 gr C) (dvs. vandet skal
ikke først tøs op!)
* Der skal én kalorie = 4.2 Joule (J) til for at opvarme ét gram vand én
grad (dette gælder kun fra 14.5 gr C til 15.5 gr C, men ændrer sig ikke
meget med ændret temperatur)
* Ét gram vand fylder 1/1000 liter uanset temperatur

E = (4.2 * 1000 * V * (T2 - T1))

dvs. for at opvarme 30 liter vand fra 20 gr C til 60 gr C kræves

E = 4200 * 30 * (60 - 20) J = 5040000 J = 5.04 MJ

Med et varmelegeme på P = 3600 Watt = 3600 J/s tager det således

t = E / P = 5.04 MJ / (3600 J/s) = 1400 sekunder = ca. 23 minutter.

> Hvis du slukker for den og så tænder igen 20 min.¹ før du skal bruge
> varmt vand så sparer du mest muligt.

Nemlig, jvf. ovenstående regnestykke.

> Det er altid dyrere at holde vandet på en konstant temperatur end at
> tænde og slukke efter behov².

Ja, da der sker en konstant strøm af varme (= energi) fra beholderen til
omgivelserne (jo større forskel i temperatur, jo højere energitab) - dvs.
der skal konstant tilføres el (eller gas, olie osv.) til en vandvarmer for
at holder temperaturen konstant.

> Men om det er besværet værd er ikke sikkert, varmetabet er ikke så
> stort. Hvis der skal bruges varmt vand dagligt er det nok smartest at
> lade den være tændt.

Afhænger af isoleringsgraden. Vores sprit-nye vv-beholder er isoleret med 50
mm polyurethan-skum, hvilket svjv svarer til 150-200 mm Rockwool. Sådan én
taber ikke meget varme på f.eks. en nat. En 30 år gammel el-vandvarmer tror
jeg helt klart er væsentligt dårligere isoleret.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Jens Petersen

Dato : 24-09-02 19:14

On Tue, 24 Sep 2002 18:53:27 +0200, "Bo Velschow"
<dr-bo@post2.tele.dk> wrote:

> [...]
>taber ikke meget varme på f.eks. en nat. En 30 år gammel el-vandvarmer tror
>jeg helt klart er væsentligt dårligere isoleret.

Jeg tror der var 25 mm Rockwool i den gamle 15 liters jeg havde i mit
nuværende hus indtil jeg tog^H^H^H fik gas.

--
Jens

Not sure if it helps, but turn the monitor ON.

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 24-09-02 19:15

Når du kun skal bruge en smule varmt vand med mellemrum på et eller to
tappesteder, så tror jeg du havde været bedre kørende med en
gennemstrømningsvandvarmer. Den står ikke og holder en større mængde vand
opvarmet.

Jeg har ingen erfaring med en gennemstrømningsvandvarmer, men jeg
forestiller mig at den havde været mere hensigtsmæssig i din situation, da
den varmer vandet op i takt med forbruget.

Erik Rudbeck
--
Clean-up my address before replying by mail

Fra : Bo Velschow

Dato : 25-09-02 20:38

"Erik Rudbeck" <eru@dirty.key.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forestiller mig at den havde været mere hensigtsmæssig i din situation, da
> den varmer vandet op i takt med forbruget.

Sådan én kræver så vidt jeg kan se en ret stor effekt, for at kunne levere
varmt vand løbende. Forestiller man sig, at man tapper 10 liter vand i
minuttet (= 0.17 liter/sekund), og at dette skal opvarmes fra 10 gr C til 60
gr C, skal man bruge en energimængde på (4200 * 0.17 * 50) J = 35000 J hvert
sekund. Dvs. man skal bruge et varmelegeme på 35000 Watt = 35 kW for at
klare dette(??!). Selv med 3 faser @ 400 Volt vil det kræve en gedigen
el-tavle at drive sådan en fætter...

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 25-09-02 22:35

"Bo Velschow" <dr-bo@post2.tele.dk> wrote in message
> [...]
hvert
> sekund. Dvs. man skal bruge et varmelegeme på 35000 Watt = 35 kW for at

Du har ret. Jeg har aldrig regnet på det. Blot hørt om el-fyrede
gennemstrømningsvandvarmere.
Hvad bruges de mon til?

Lad os antage at man har en håndvask i sit værksted, hvor man gerne vil
kunne vaske hænder og rense pensler osv.
Her har vi brug for jævn vandstrøm (4-5 ltr/min) ved max 40 grader.
(4,18 * 5 ltr * (40-10 grader)) = 630 KJ/min = 10,5 KW

(10,5 KW / (380 * SQR(3))) = 16 amp. Bingo, den passer lige på en
kraftgruppe.

- men det er godt nok kun til det beskedne varmtvandsbehov...det kan jeg
godt se.

Erik Rudbeck
--
Clean-up my address before replying by mail

Fra : Bachelor

Dato : 26-09-02 01:50

"Bo Velschow" <dr-bo@post2.tele.dk> wrote in
news:amt3ca$us$1@sunsite.dk:noget der ligner dette

> [...]
> = 35 kW for at klare dette(??!). Selv med 3 faser @ 400 Volt vil det
> kræve en gedigen el-tavle at drive sådan en fætter...

Uden jeg aner noget som helst om det syntes jeg det lyder
volsomt.
Vi har på mit arbede flere el-gennemstrømsvarmere, de
fylder ikke ret meget, men ved almindelig åbning af en
hane er vandet konstant så varm at du ikke kan have
hænderne under.
Princippet er meget udbredt i dag ved f.eks. fjernvarmeanlæg,
hvor det så er fjernvarmevandet der varmer vandet op.

Fra : Bachelor

Dato : 26-09-02 01:59

> [...]

> = 35 kW for at klare dette(??!). Selv med 3 faser @ 400 Volt vil det
> kræve en gedigen el-tavle at drive sådan en fætter...

Der er åbenbart noget om snakken, men 10 l/min. er måske
så i overkanten af hvad der er nødvendig :

http://www.metrotherm.dk/tempfiles/97.asp

Fra : Bo Velschow

Dato : 26-09-02 13:28

"Bachelor" <not.puplic@no.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Der er åbenbart noget om snakken, men 10 l/min. er måske
> så i overkanten af hvad der er nødvendig :

Ja, jeg tænkte i mit regnestykke selvfølgelig på, hvad man typisk max. kan
tappe fra sin vandinstallation (svjv som tommelfingerregel 10 l/min) - men
de færreste bader nok i 60 gr varmt vand(!), så derfor vil ca. 40 gr nok
være fuldt tilstrækkeligt, hvis vandet kun skal bruges til bad, håndvask mv.
Det vil i øvrigt nok være en fordel med et termostat-blandingsbatteri, som
selv sørger for at regulere andelene af varmt og koldt vand. Såfremt man
ønsker at bade i 35 gr C varmt vand (hvilket i øvrigt vil føles RET koldt,
men det er en helt anden historie), og éns vv-beholder er 60 gr C og det
kolde vand 10 gr C, skal man bruge én del varmt vand og én del koldt vand
for at opnå 35 gr C. Hvis vandstrømmen ud af bruseren er 10 l/min, kræves
der således en kontinuerlig strøm på 5 l/min af det varme vand (60 gr C) for
at opretholde de 35 gr C i badevandet. I øvrigt er det for så vidt
ligegyldigt, hvor store andele "koldt" og "varmt" vand, der skal blandes -
det afgørende er 1) den ønskede sluttemperatur, og 2) den ønskede vandmængde
per tidsenhed.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : ....

Dato : 25-09-02 09:13

Hej

Hvis det er en ny vandvarmer, af en rimelig kvalitet, så er den utroligt
godt isoleret.
Jeg ville prøve at kigge på, hvor meget den egentlig kører når der ikke er
vandforbrug, for det er ikke sikkert den tænder andet end i et ganske kort
tidsrum, nogle få gange i døgnet.
Hvis det er som jeg antager, så skal man vurderer om man vil have komforten
ved at den altid er klar, eller om man vil have "bøvlet" med at tænde og
slukke for den.
Hvis den f.eks. kun bliver brugt i weekenden, eller et par gange om ugen, så
er det nok værd at slukke den. Men bruges den jævnligt igennem ugen, så er
det måske nemmere at lade den være tændt, og det koster måske kun nogen få
kroner om ugen.
Kan man ikke slukke for den samlede eltilslutning til annex'et ? Så husker
man jo at tænde for elvandvarmeren, når man sætter strøm på igen.~

Mvh
Thomas

J W Nielsen <jwn@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d8dc48b$0$39011$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...