Plan til staudebed
Fra : Klitte Egeberg

Dato : 22-09-02 11:40

Hej gruppe

Jeg har et ca. 10 m. langt og 1 m bredt bed i den sydvendte del af min have,
op mod vores thujahæk. Jeg har lidt forskelligt spredt i beddet: bunddække
af efeu, 3 orange potentilla'er, 3 lavendeler, om foråret er der
påskeliljer, lidt krokus og perlehyacinter. Og så har jeg 6 irriterende
rosenbuske - irriterende fordi der de sidste to år har været sygdom i dem
hele tiden, så de er grimme og jeg gider dem ikke mere. Og jeg kunne godt
tænke mig at have et bed, som der var mere blomstring i "hele" året.
Og derfor har jeg overvejet at plante stauder. Er der nogen som har gode
ideer til hvilke planter, som er gode, eller evt. henvisninger til steder
hvor man kan finde staude-beds-planer på nettet.

Tak for hjælpen..

Sandra

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 22-09-02 14:35

"Klitte Egeberg" <sanbo@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ideer til hvilke planter, som er gode, eller evt. henvisninger til steder
> hvor man kan finde staude-beds-planer på nettet.

Hej Sandra

Der er forskellige haveplaner her http://www.danmark-info.dk/html/index.asp
og hvis du søger på havearkitekter el. lign er der også nogle af dem der har
forslag på deres hp.

Selv har jeg lavet et blå staudebed, der blomstrer hen over året:
Blåskæg, Bjergmynte, Ridderspore, Asters, Salvie, Blåkant, Ballonklokke,
Lavendel, Kærminde, Kærmindesøster og Lungeurt.

Niels
malgré-tout burmeser
http://dk.photos.yahoo.com/niels_k_jacobsen