løbesod
Fra : solveig

Dato : 21-09-02 19:20

Hej.
Jeg har en nabo, som har problemer med løbesod.
Hvordan får han soden væk fra væggen i soveværelset, så den ikke kommer
igen?
Håber meget på et svar.
Mvh
Solveig

http://www.kandu.dk/

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 21-09-02 20:59

> Hvordan får han soden væk fra væggen i soveværelset, så den ikke kommer
igen?

I gamle dage brugte man ko-lort, i dag kan man købe noget forsegler på
spraydåsel, i et hvert byggemarked!

> Håber meget på et svar.

det fik du så!

Fra : KLH

Dato : 22-09-02 08:07

> Jeg har en nabo, som har problemer med løbesod.
> Hvordan får han soden væk fra væggen i soveværelset, så den ikke kommer
> igen?

Jeg har med stor succes brugt "Stop Grund" fra Flügger.

Mvh
KLH

Fra : Bo Velschow

Dato : 22-09-02 11:46

"solveig" <solveig.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har en nabo, som har problemer med løbesod.
> Hvordan får han soden væk fra væggen i soveværelset, så den ikke kommer

Hej

Vær opmærksom på, at kilden til løbesoden også bør/skal fjernes, hvis der
ønskes en mere permanent løsning på problemet (udfra devisen: "Det er bedre
at forebygge end at helbrede"! ).

Løbesod kan/vil opstå, når kombinationen af lav røggastemperatur og fugt
skaber kondens på indersiden af skorstenen, som så trænger ud gennem
skorstensvæggen (og derved skaber misfarvning på ydersiden af denne -
hvilket er ret uheldigt, hvis denne yderside er en væg i éns bolig).

Hvilken type fyr er sluttet til den omtalte skorsten?? Hvis det er et ældre
oliefyr, et fastbrændselsfyr eller en pejs/brændeovn, kan der med fordel
støbes isokern i skorstenen. Dette har en række fordele, bl.a. bedre træk,
bedre opvarmning af skorstenen, ingen risiko for løbesod osv.

PS! Afhængig af fyrets/brændeovnens type bør/skal skorstensfejeren ALTID
tages med på råd!!! De forskellige typer stiller forskellige krav til
skorstenens lysning - og når først isokernen ER støbt, er det lidt svært at
pille den ud igen!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Bachelor

Dato : 25-09-02 01:55

"solveig" <solveig.news@kandu.dk> wrote in news:uC2j9.13242$Qk5.642212
@news010.worldonline.dk:noget der ligner dette

> Hej.
> Jeg har en nabo, som har problemer med løbesod.
> Hvordan får han soden væk fra væggen i soveværelset, så den ikke kommer
> igen?

Vandex har en udførlig vejledning for brug af
deres Vandex Super, som er en fugtstandsende
pudsemørtel. Løbesod har du i virkeligheden
ikke hvis din skorsten er tør !