Igen igen, flytte linux hra hde til hda
Fra : Peter Andersen

Dato : 21-09-02 16:31

Nu har jeg efterhånden været en del igennem for at få flyttet min linux fra
hde til en ny disk på hda..

Jeg har lavet partitioner på disken og flyttet linux via Ghost. Det
fungerede fintn nok. Men jeg kan ikke komme til at boote på den nye disk på
nogen måde... dvs. hverken en >linux rescue< (siger den ikke kan finde nogen
linuxinstallation) eller en bootdisk fra en en ny installation på samme hda
disk kunne hjælpe.. den laver kernel panik.

Er der forslag til hvordan jeg kan løse problemer??

--
Venlig Hilsen
Peter Andersen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 22-09-02 19:19

Peter Andersen wrote:

> Jeg har lavet partitioner på disken og flyttet linux via Ghost. Det

Jeg ville boote den gamle installation i single-user:
- oprette partitioner og filsystemer på /dev/hda
- mounte de nye filsystemer
- kopiere data over med tar eller cpio
- rette fstab og lilo.conf til (eller grub) samt køre lilo
- genstarte på den nye disk.

Jeg har aldrig selv prøvet ghost til Linux, men efter sigende skulle den
ikke altid opføre sig på særlig heldig vis...

/Rasmus

if (!strcmp(getenv(EDITOR), "vi")) {karma++};

Fra : Peter Andersen

Dato : 22-09-02 22:30

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> [...]
> - mounte de nye filsystemer
> - kopiere data over med tar eller cpio
> - rette fstab og lilo.conf til (eller grub) samt køre lilo

Hvis man efter kopieringen kører lilo på den nye disk, så vil den vel ikke
skrive lilo til DEN disk dvs. hda, men vel skrive den til den disk der er
bootet på dvs. hde ik? jeg kan ikke se hvordan Lilo skulle skrive det på hda
disken.... (parametre?)

--
Venlig Hilsen
Peter Andersen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 23-09-02 00:46

Peter Andersen wrote:

> [...]
> bootet på dvs. hde ik? jeg kan ikke se hvordan Lilo skulle skrive det på

'rette fstab og lilo.conf'. Lilo.conf fortæller jo netop at den skal skrive
på hda (boot=/dev/hda).

Du skal naturligvis også fortælle lilo, at den skal kigge på den nye disk
med -r parameteren.

/Rasmus

[...] Note that 120 sec is defined in the protocol as the maximum
possible RTT. I guess we'll have to use something other than TCP
to talk to the University of Mars.

Fra : Sv-e

Dato : 28-09-02 21:43

dd if=/dev/hda of=/dev/hdb conv=noerror bs=1048576

Om du lige præcis vil flytte 1 Mb af gangen som i dette eks. er op til
dig,men kommandoen flytter rådt og kontant alle dine sager fra disk hda
til disk hdb, og din nye hdb booter uden problemer.

Prøv evt. man dd.

vh
Sv-e