Køkkenbordplade i beton
Fra : Web Woman

Dato : 21-09-02 15:48

Jeg har forelsket mig i en køkkenbordplade af beton. Synes det er kanonflot.
Har nogen erfaringer med sådan en i daglig brug hører jeg meget gerne om
det!

Mvh. Lisbeth

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 21-09-02 16:13

"Web Woman" <webwoman @ FJERN chicks.dk> writes:

> Jeg har forelsket mig i en køkkenbordplade af beton. Synes det er kanonflot.
> Har nogen erfaringer med sådan en i daglig brug hører jeg meget gerne om
> det!

Beton uden noget som helst på, bare rå beton? Det er _meget_
upraktisk. Beton suger og tager farve, så du skal nok få bøvl med at
holde den ren.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Calle.

Dato : 21-09-02 16:46

Web Woman wrote:
> Jeg har forelsket mig i en køkkenbordplade af beton. Synes det er
> kanonflot. Har nogen erfaringer med sådan en i daglig brug hører jeg
> meget gerne om det!

Ren beton???
det kan vist ikke undgås den suger alt til sig.
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : philip

Dato : 21-09-02 17:11

Beton kan overfladebehandles som natursten og terrazzo, med stenolie eller
voks.
Kan købes hos terrazzofirmaer.

Philip

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 22-09-02 09:56

On Sat, 21 Sep 2002 16:48:17 +0200, "Web Woman" <webwoman @ FJERN
chicks.dk> wrote:

>Jeg har forelsket mig i en køkkenbordplade af beton. Synes det er kanonflot.
>Har nogen erfaringer med sådan en i daglig brug hører jeg meget gerne om
>det!

Det er mere udbredt i USA end i Danmark - her er en masse god
information, både om hvordan man kan lave den selv, og om hvordan man
vedligeholder den
http://www.chengdesign.com

Lars

Fra : Jan Holm

Dato : 22-09-02 11:33

> Jeg har forelsket mig i en køkkenbordplade af beton. Synes det er
> kanonflot.
> Mvh. Lisbeth

Hej Lisbeth

Det var da en irriterende post du lavede der. Grr endnu mere
arbejde til mig. Jeg vil også have sådan en bordplade ))
Ingen erfaring...endnu. Fandt dette link.
http://www.concretenetwork.com/concrete/countertops/index.html

Ellers prøv at søge på google efter "concrete countertops" Der kommer
masser af links.

Mvh
Jan Holm

Fra : Sunny

Dato : 12-11-02 14:05

Hej,

Jeg kan se at reaktionen her på Kandu er den samme, som man får, hvis
man henvender sig på en intet vidende tømmerhandel eller cement fabrik
"Hvorfor køber du ikke bare en laminatbordplade. De er så billige!"

Gu' vil jeg ej!

Jeg har fornyeligt lavet en bordplade i beton, støbt på stedet og pudset
i et par dage så den er glat som en barnenumse. Det giver et virkelig
flot naturlig resultat og ikke som de gummi foto bordplader af laminat.

Jeg kan anbefale at gå i gang med en bordplade af beton, men start med
en lille prøve for at få lidt erfaring eller jeg henvise gerne til
håndværkeren jeg har lavet pladen sammen med.

God arbejdes lyst!

Sunny

http://www.kandu.dk/

Fra : Jan Holm

Dato : 12-11-02 15:41

> "Hvorfor køber du ikke bare en laminatbordplade. De er så billige!"
> Gu' vil jeg ej!
> Sunny

Hej Sonny

Jeg kommer lige fra farvehandlen med noget okkerfarve til
mit kommende spisebord, som skal laves i beton. Det bliver
et ret volsomt bord. 180x90x6. Jeg armere med nogle fibre
jeg har fået fat i eller måske noget rivejern.

Hvilken blandig har du brugt ? Jeg regner med 3 sand 1 cement
(hvid cement) og så vil jeg farve efter behag. Den næste uge vil
jeg forsøge mig med blandigsforhold og farve tilsætning.

Bordet kommer til at veje omkring 200 kg !!! Håber ikke "hun"
vil flytte rundt ret meget

Mvh
Jan Holm

Fra : Sunny

Dato : 13-11-02 13:29

Hej Jan,

Ja, hvis man snakker med Ålborg Portland lyder blandings forholdet
rigtig, men du får en meget ru overflade som du kan pudse på i dagevis.
Jeg ved ikke om man med det rigtig udstyr kan få en blank overflade.

Jeg vil anbefale at bruge et produkt fra Fosroc som hedder RendeRoc.
Produktet bruges til reparation af gulve og blive hård som bare f... og
jeg tror ikke du behøve at armere bordet. Du kan evt. lægge noget
flamingo eller træfinér i midten for at minimere vægten.
Husk at formen skal være meget glat for at udgå alt for meget pudsning.
Jeg brugte en alm. Excenter sliber med alm. Sandpapir.
Produktet er en 2 komponent beton og man kan med fordel komme lidt af
væsken på pladen når man sliber.

Jeg vil gerne høre om dine erfaringer med bordet, når du er færdig.

God arbejdslyst,

Sunny

http://www.kandu.dk/

Fra : Jan Holm

Dato : 13-11-02 16:58

> Jeg vil gerne høre om dine erfaringer med bordet, når du er færdig.
> God arbejdslyst,
> Sunny

Hej Sunny

Der fik jeg lige et super råd !! Flamingo i midten. Super.
Første farveforsøg viste af der var alt for meget farve. En
kop okker farve til 10 liter er alt for meget. I weekenden
vil jeg prøve med mindre farve, flamingo og grå istedet for
hvid cement. Og så skal jeg prøve med de der armerings fibre.

Mht. at slibe vil jeg gøre det med en båndpudser. De sider jeg
har fudnet på nettet bruger alm cement og sand.

Og rivejern - hmm måske lokalt slang for det armeringsnet man
bruger i gulv.

Mvh
Jan Holm

Fra : Martin Christiansen

Dato : 13-11-02 19:37

"Jan Holm" <jan@parkholm.dk> skrev i en meddelelse

> Og rivejern - hmm måske lokalt slang for det armeringsnet man
> bruger i gulv.

SIKA har et produkt som hedder SikaCim. Det er 6 mm lange fibre til at
blande i beton, f.eks. til gulve, således at man kan undvære RioNet. Det er
rigtigt godt og stærkt. Og så vejer det ikke noget.

Det fås i poser á 150 gr. Der anvendes en pose pr. 40 kg cement. Jeg mener
en pose koster ca. 60-70 kr. ex. moms.

Mvh - Martin

Mvh - Martin

Fra : Martin Christiansen

Dato : 13-11-02 08:43

> et ret volsomt bord. 180x90x6. Jeg armere med nogle fibre
> jeg har fået fat i eller måske noget rivejern.

Armere med dit rivejern....? Hvad så når du skal ordne have, så vil du da
mangle det..?
Jeg ville nok hellere bruge et RioNet...

- Martin

Fra : Nikolaj

Dato : 13-11-02 09:23

Tja...Hvis du bruger dit rivejern til at ordne have, så mangler du det i
forvejen i køkkenet og så er skaden vel ikke så stor. (har du et billede af
den have?)

Nikolaj

Fra : Martin Christiansen

Dato : 13-11-02 12:15