JavaScript - Select i textarea
Fra : Steen Studstrup

Dato : 20-09-02 11:08

Kan man med JavaScript "få fat i" den markerede (selectede/highlightede) del
af en tekst i et textarea input felt i en form? Og hvordan?

Steen

Fra : Martin Persson

Dato : 20-09-02 17:17

"Steen Studstrup" <steen@entree.fr> wrote in message
> Kan man med JavaScript "få fat i" den markerede (selectede/highlightede)
del
> af en tekst i et textarea input felt i en form? Og hvordan?

Ja det kan man i hvert fald i IE. Man kan også i NN men jeg kan ikke teste
om det virker i NN, hvis du har mulighed for det må du gerne melde tilbage.

Det følgende skulle i hvart fald virke i IE og måske NN

<script>
function getText()
{

if (navigator.appName == "Microsoft Internet Explorer")
{
var range = document.selection.createRange();
var text = range.text;
}

else
{
var text = document.getSelection()
}

form.felt2.value = text;
}
</script>

<form name="form">
<textarea name="felt1" cols="30" rows="10">Vælg noget af denne text og tryk
på knappen. Det valgte skulle så blive sat in i feltet neden
under.</textarea>
<input name="knap" type="button" value="Tag det markerede"
onclick="getText()">
</form>

Den valgte text bliver gemt i variablen text som så er til rådighed. Jeg har
valgt at sætte texten ind i et andet textarea.

Hilsen Martin

Fra : Steen Studstrup

Dato : 21-09-02 13:30

Martin Persson <dis-mp@get2net.dk> a écrit dans le message :
ZRHi9.1237$6n6.1539@news.get2net.dk...

> [...]
har
> valgt at sætte texten ind i et andet textarea.

Tak Martin

Jeg har prøvet det og det virker fint i Internet Explorer.

Det virker kun delvist i NN 4.78. Det virker, når der selectes almindelig
tekst uden for textarea eller text input felt, men det virker ikke, når der
selectes i textarea eller text input felt. I NN kan man selecte 2 steder
samtidig, nemlig almindelig teskst og derefter tekst i et textarea eller
text input felt, men når textarea eller input feltet mister focus forsvinder
den pågældende selection. I IE virker selections ens overalt.

Hilsen Steen

Fra : Martin Persson

Dato : 21-09-02 15:09

SNIP

> [...]
forsvinder
> den pågældende selection. I IE virker selections ens overalt.

hmm ja det eneste jeg har af forslag så det kan virke i NN er at du i den
sætning hvorder står
else text = document.getSelection();
istedet skriver
else text = form.getSelection();
eller noget i den stil

Hilsen Martin

Fra : Steen Studstrup

Dato : 23-09-02 09:18

Martin Persson <dis-mp@get2net.dk> a écrit dans le message :
u4%i9.46$_i7.1109@news.get2net.dk...
> [...]
> forsvinder
> >

> hmm ja det eneste jeg har af forslag så det kan virke i NN er at du i den

Det ser desværre ikke ud til, at der findes noget i den stil. Det er kun
document objektet som har en getSelection() method.
Så konklusionene lige nu ser ud til at være, at man kun kan være sikker på
at det fungerer i Internet Explorer.

Hilsen Steen