Skærme
Fijala 3554
Viewsonic P95f - lidt gnidret i den ene si~
Fra : Niels Sørensen

Dato : 19-09-02 21:14

Hej!

Så fik jeg langt om længe byttet min Viewsonic P95f ud (det var den, der
havde lidt uens farve og "skygger").
Den skærm jeg har fået i bytte synes dog at være lidt utydelig i venstre
side af skærmen - ca. 4 cm - det passer fx lige med at mappeoversigten i
Outlook Express bliver lidt gnidret / lidt mere utydelig end resten af
skærmen.. (Det samme er muligvis tilfældet i lidt mindre grad i højre side.)
(Det kan også beskrives som om at teksten bliver en smule "tyndere" og
grålig, mens den er "bold" og sort på resten af skærmen.)

Er det noget jeg kan indstille væk? - Hvordan?

Desuden er der en meget tynd, 1-2 cm lang lodret ridse i skærmen (som gør at
farverne spredes som i et prisme = det *kan* ses med det blotte øje).
Jeg håber I kan give mig et par råd til, om disse 2 ting er noget jeg
bør/skal/kan acceptere - eller hvad?

På forhånd tak for jeres hjælpsomhed endnu engang.
Venlig hilsen Niels

Fra : Flemming Joensson

Dato : 20-09-02 10:13

"Niels Sørensen" <duvedikkehvem@hotmail.com> wrote in

> [...]
> og sort på resten af skærmen.)
>
> Er det noget jeg kan indstille væk? - Hvordan?

Det lyder da ikke så godt. Er det tilfældet i alle opløsninger, og
opdateringsfrekvenser. Har du testet med et andet grafikkort/kabel.
Bare for at udelukke at det ikke er eksterne enheder der er skyld i
det. Jeg har ikke selv haft problemet med min P95f, så jeg ved ikke
lige hvad der skal justeres på for at fjerne det.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvilke krav du stiller til skærmen, men du
har vel taget i betragtning at den kører 0.27 i kanterne og 0.25 i
midten af skærmarealet? Jeg synes ikke der er nogen udpræget forskel på
midt og kant, men det kan jo være du har bedre øjne/højere krav?

> [...]
> det blotte øje). Jeg håber I kan give mig et par råd til, om disse
> 2 ting er noget jeg bør/skal/kan acceptere - eller hvad?

Ridser i skærmen skal du ikke acceptere, de kan ikke fjernes.
Jeg har to ridser i min som har været der lige siden jeg fik den.
Problemet var at jeg ikke opdagede dem før 18 dage efter skærmen var
modtaget, og så ville InfoCare ikke være med til at bytte den. Grunden
til at der gik 18 dage, var at resten af min computer først ankom der,
og jeg gik ikke lige og nærstuderede skærmen inden da.
Min skærm har to parallelle ridser (også *meget* tynde med ca. 5 mm
mellemrum. Mit andet problem mht. argumentation over for InfoCare er at
vi har en kat, som jeg stærkt har mistænkt for at kunne finde på at
køre poterne ned over glasflader, den gør det i hvert fald på vinduerne
- og det er da muligt at det er den der har gjort det på skærmen og at
det ikke har været der hele tiden, så derfor har jeg ikke turdet skrue
bidsen på over for InfoCare.
Men for lige at summe op, så kan man ikke fjerne ridser på skærmfladen.
Man kan måske udglatte dem så de ikke er så tydelige - men hvis jeg var
dig ville jeg helt klart brokke mig til InfoCare igen. For hvis du selv
skal til at udglatte ridser på en helt ny skærm, så falder den i værdi
og det er jo ikke fedt, når det nu er en helt ny skærm.

Mvh
Fleming

Fra : Niels Sørensen

Dato : 22-09-02 10:33

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> opdateringsfrekvenser. Har du testet med et andet grafikkort/kabel.
> Bare for at udelukke at det ikke er eksterne enheder der er skyld i
Ja, det ser ud til at være i alle opløsninger.. :(
Desuden kører jeg med BNC-kabel (som vist ikke skulle være så overførsel mod
de sædvanlige problemer) - OG har for nyligt købt et GeForce 4Ti kort for at
være sikker på, at fejlene på min gl. skærm ikke skyldtes grafikkortet.

> [...]
> midten af skærmarealet? Jeg synes ikke der er nogen udpræget forskel på
> midt og kant, men det kan jo være du har bedre øjne/højere krav?
Jeg *tror* absolut ikke, at det bare er det. Jeg synes i hvert fald ikke, at
jeg lagde mærke til det på den gamle skærm..
Ved du egentlig, hvad der er den "anbefalede opløsning" hvis der er en
sådan?

> Ridser i skærmen skal du ikke acceptere, de kan ikke fjernes.
[...]
> [...]
> skal til at udglatte ridser på en helt ny skærm, så falder den i værdi
> og det er jo ikke fedt, når det nu er en helt ny skærm.
Tak for rådet - det var lige det jeg havde brug for at høre!
Så tror jeg, at jeg vil forsøge at snakke med Infocare om problemet på
mandag - og håbe, at de er til at snakke med - for det ER surt, at et
problem man ikke selv har skabt skal irriterende én.
Surt med din skærm/kat i øvrigt! ;)

Takker for svaret!
Venlig hilsen
Niels

Fra : Flemming Joensson

Dato : 22-09-02 19:52

> Ved du egentlig, hvad der er den "anbefalede opløsning" hvis der
> er en sådan?

Jeg ved ikke om der er en anbefalet en af slagsen. Jeg kørte selv i det
første års tid mest 1600x1200 - men det var mest i Linux, hvor man
(jeg) tit har mange terminalvinduer åbne, så der var 1600x1200 det mest
optimale for mig.
Siden er jeg dog primært begyndt at bruge WinXP, da de
udviklingsværktøjer jeg nu bruger kun findes til Windows, så nu kører
jeg fortrinsvis 1280x1024@100Hz og det ser *meget* godt ud. Jeg synes
jeg kan fornemme en lille kvalitetsforskel i 1280x* favør, men det kan
også skyldes forskellige OS'er mv.

Mvh
Flemming

Fra : Niels Sørensen

Dato : 25-09-02 08:18

> [...]

> mandag - og håbe, at de er til at snakke med - for det ER surt, at et
> problem man ikke selv har skabt skal irriterende én.

Så fik jeg snakket med Infocar om det - og de sender en ny skærm.
Bortset fra besværet er det da dejligt, at de yder en OK service. Nu håber
jeg så bare at den skærm er *helt* fejlfri - jeg gider snart ikke mere
bøvl.
Min frygt går på, at de fleste skærme man får retur derfra jo har haft en
eller anden defekt - så de måske efter en reperation ikke er "tunede" helt
præcist ind som en fabriksny måtte være - men det kan vel heller passe med
et så stort og velkendt firma..(?)

VH Niels