Virtuelle netkort i Linux
Fra : ///JJ

Dato : 19-09-02 19:41

Hej,

Jeg er lige nødt til at drage en parallel til Windows-verdenen for at
forklare hvad det er jeg gerne vil kunne gøre i Linux:

I Win2000 server kan man tilføje flere ip-adresser til et netkort, dvs. man
giver den et ip, og dertil tilføjer man de virtuelle. Det bruger jeg i
øjeblikket til at hoste flere web-sites.

I er kendelse af at sådan en Win2000 server ikke er specielt sikker at have
direkte på internettet, har jeg fundet en ældre pc og installeret Linux på
den, og den skal bruges som firewall. Hvordan får jeg Linux'en til at
godtage mere en een udvendig ip? Kan man lave virtuelle adaptere, og
hvordan?

På forhånd tak,

///JJ

Fra : Michael Andreasen

Dato : 19-09-02 19:42

"///JJ" <jesperhnNoSpam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den, og den skal bruges som firewall. Hvordan får jeg Linux'en til at
> godtage mere en een udvendig ip? Kan man lave virtuelle adaptere, og

ja:

# ifconfig eth0:1 192.168.0.1
# ifconfig eth0:2 192.168.0.2
# ifconfig eth0:3 192.168.0.3
# ifconfig eth0:4 192.168.0.4

se config
# ifconfig

manualen
# man ifconfig

Mvh
Michael Andreasen

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 19-09-02 20:15

///JJ <jesperhnNoSpam@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> giver den et ip, og dertil tilføjer man de virtuelle. Det bruger jeg i
> øjeblikket til at hoste flere web-sites.

Hvorfor sætter du ikke "bare" din webserver op til at håndtere flere domæner
? Det kræver en IP, og du kan have tusinder af domæner.

Hint - i apache hedder det virtual hosts - og det er faktisk rimelig let at
sætte op.

Jørn

Fra : Michael Andreasen

Dato : 19-09-02 20:42

"Jørn Hundebøll" <news1@dblue.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor sætter du ikke "bare" din webserver op til at håndtere flere
domæner
> ? Det kræver en IP, og du kan have tusinder af domæner.

Hvis dns er hostet af "fremmed" udbyder kan det både være besværligt og
koste penge at ændre deres A-record. Så er det nemmere bare at lave
virtualle ip numre på eth0

Mvh
Michael Andreasen

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 19-09-02 20:42

Michael Andreasen <maskinen2000@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Hvis dns er hostet af "fremmed" udbyder kan det både være besværligt og
> koste penge at ændre deres A-record. Så er det nemmere bare at lave

Det ændre vel ikke på at domænet stadig skal peges hjem til maskinen - eller
har jeg misforstået noget ?

Jørn

Fra : Michael Andreasen

Dato : 19-09-02 21:11

"Jørn Hundebøll" <news1@dblue.dk> skrev i en meddelelse
> Det ændre vel ikke på at domænet stadig skal peges hjem til maskinen -
> [...]

I princippet har du ret. Men hvis de allerede peger på:

domain1.dk -> ip1
domain2.dk -> ip2
domain3.dk -> ip3
domain4.dk -> ip4

Måske ikke så smart sat op fra starten (måske en MS ting???) Men i alle
tilfælde er det nu nemt bare at installere apache, bruger virtuellee
netværksadresser, så kører det hele igen. Der er jo ikke tale om en flytning
af domæner til andre ip adresser.. kun et serverskifte fra iis > apache.

Mvh
Michael

Fra : ///JJ

Dato : 20-09-02 07:58

> [...]
> domain3.dk -> ip3
> domain4.dk -> ip4
>
> Måske ikke så smart sat op fra starten (måske en MS ting???)

Det er ikke en MS-ting - hehe, men Michael har helt ret i at hvert domæne
har en a-record hos vores udbyder, og i denne omgang valgte jeg altså at
forsøge at løse problemet uden dem.
Tak for hjælpen!

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 20-09-02 08:14

"///JJ" <jesperhn@REMOVEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Var der nogen, der sagde fordomme?? ;-}

vh Niels Aage

Fra : Niels Andersen

Dato : 20-09-02 08:22

Niels Aage Schmidt wrote in
<3d8acaa8$0$49670$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> Var der nogen, der sagde fordomme?? ;-}

Alle dem jeg har set, som har "fodret svin" med IP-adresser på den måde, har
brugt et Microsoft OS og en Microsoft webserver. :)

Jeg ved ikke hvor sammenhængen kommer fra, men det kan altså ikke forklares
med tilfældighed alene. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian testing/unstable

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 20-09-02 08:31

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> brugt et Microsoft OS og en Microsoft webserver. :)
>
> Jeg ved ikke hvor sammenhængen kommer fra, men det kan altså ikke

Hvor mange har du set??
- og hvor mange andre OS?
Vi sviner i hvert tilfælde ikke på den måde på vores win2000-servere.
Teknikken minder mere om ubehjælpsomhed.

vh. Niels Aage

Fra : Niels Andersen

Dato : 20-09-02 08:36

Niels Aage Schmidt wrote in
<3d8acecc$0$49659$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

> Hvor mange har du set??

Det har jeg ikke tal på. Nogle stykker... :)

> - og hvor mange andre OS?

Næsten alle webservere jeg har haft noget med at gøre, har kørt på noget
unix-agtigt.

> Vi sviner i hvert tilfælde ikke på den måde på vores win2000-servere.

Nejnej, det gør de fleste heldigvis ikke. Jeg siger bare, at blandt dem der
gør, er det påfaldende mange der kører Windows, efter min erfaring.

> Teknikken minder mere om ubehjælpsomhed.

Jeg ville kalde det "gammeldags". Jeg kan godt huske den gang alle gjorde
sådan, og der ikke var nogen alternativer.

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 20-09-02 09:01

> [...]
der
> gør, er det påfaldende mange der kører Windows, efter min erfaring.

Og det er ikke en fordom?? Med den forholdsvis lille erfaring på området, du
har?

> Jeg ville kalde det "gammeldags". Jeg kan godt huske den gang alle gjorde
> sådan, og der ikke var nogen alternativer.

Der er også mange meget "gammeldags" teknikker her i newsgruppen. Mange
spørgsmål og svar minder mig mest om de gamle Piccoline, Comet og
Butlermaskiner, hvor vi sad og lavede scripts og andre underlige gerninger
for at få skidtet til at virke.
Så på de punkter er Linux meget "gammeldags".

Så skal vi ikke lade være med at smide med sten? Pt. kan MS ikke undværes i
verdensbilledet. - se selv, hvor meget Linuxfolk kæmper for at lave noget
lignende - og helst bedre engang.

hilsen Niels Aage

Fra : Niels Andersen

Dato : 20-09-02 10:04

Niels Aage Schmidt wrote in
<3d8ad5a6$0$7403$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

> Og det er ikke en fordom?? Med den forholdsvis lille erfaring på området,
> du har?

Nej, jeg synes ikke det er en fordom. Men det er noget i den retning, og jeg
synes det er begrundet. :)
Men det er en "halv-fordom", jeg er opmærksom på. Så er det ikke så slemt.
Det er værre med fordomme, som bliver forvekslet med fakta.

> Der er også mange meget "gammeldags" teknikker her i newsgruppen.

Jeg mente "gammeldags" i betydningen "forældet", ikke "gammelt".

> Mange
> spørgsmål og svar minder mig mest om de gamle Piccoline, Comet og
> Butlermaskiner, hvor vi sad og lavede scripts og andre underlige gerninger
> for at få skidtet til at virke.

Den slags har jeg ikke stiftet bekendtskab med. I hvert fald ikke noget
nævneværdigt i denne sammenhæng.

> Så på de punkter er Linux meget "gammeldags".

I betydningen "de gode gamle ting, hvor der ikke er kommet bedre
alternativer, er stadig med"?
Sådan ser jeg i hvert fald på det.

> Så skal vi ikke lade være med at smide med sten?

Jeg smider ikke med sten. Jeg kom bare med en mulig begrundelse for
eventuelle fordomme.
Jeg har også mange andre begrundelser for fordomme i samme stil. Det drejer
sig bare om at huske forskellen på "mange", "de fleste" og "alle".

Altså, "de fleste Windows-brugere er newbies" ser jeg som et faktum. Det
bliver hurtigt til "en Windows-bruger er højest sandsynlig newbie", og i
løbet af ingen tid har man pludselig "en Windows-bruger er en newbie".

Men husk at mit udsagn (de fleste Windows-brugere er newbies) godt kan
passe, selv om der er flere professionelle Windows-brugere end alle andre
OS'er tilsammen. (Om der så er det er en helt anden snak, det er ikke noget
jeg har en mening om.)

Mit udsagn kan altså også blive til "de fleste computer-brugere er newbies
OG de fleste newbies bruger Windows". Den første fortolkning var negativ,
denne vil du nok tolke som positiv.

Well, jeg kunne blive ved med at køre på den måde. :)
Konklusionen er vel, at Windows og Unix er forskellige, og har hver deres
fordele og ulemper.

> Pt. kan MS ikke undværes i verdensbilledet.

Det kan tobak heller ikke.

> - se selv, hvor meget Linuxfolk kæmper for at lave
> noget lignende

Der nogle, som prøver at lave noget lignende. Det synes jeg er en skam. Vil
man bruge Windows, hvorfor så ikke bare bruge Windows?

De fleste prøver dog på at lave noget anderledes, og det er det, der kommer
en masse godt ud af. Samt en masse der bliver sorteret fra.

> - og helst bedre engang.

Er det ikke en fordom? Eller måske uvidenhed?

Jeg kører ikke Linux på min workstation fordi jeg ikke har råd til Windows.
Hvis jeg husker rigtigt har licens til 95, 2x 98 SE og 2000 Workstation.
Den ene 98 licens bliver brugt på kærestens maskine, når hun roder med
ting, der kun er lavet til Windows. Den anden bliver brugt i en virtuel PC
på min Workstation. Det bruger jeg en sjælden gang til at teste hjemmesider
i IE, og til at lave Windows-screenshots.

Ellers bruger jeg Linux. Fordi *jeg* *synes* det fungerer bedre, til det jeg
bruger computeren til.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 21-09-02 09:51

Niels Aage Schmidt wrote:
> [...]
> for at få skidtet til at virke.
> Så på de punkter er Linux meget "gammeldags".

Lige så gammeldags som en flaske årgangsvin. Jeg vil kalde det
gennemprøvet kvalitet.

Med en anelse shell-scripting kan man i Unix automatisere trivielle
opgaver, som kræver stort manuelt arbejde i Windows. Hvilket system
synes du er mest brugervenligt?

--
Lars Kongshøj

Fra : Peter Brodersen

Dato : 20-09-02 10:27

On Fri, 20 Sep 2002 09:22:23 +0200, Niels Andersen
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

>Jeg ved ikke hvor sammenhængen kommer fra, men det kan altså ikke forklares
>med tilfældighed alene. :)

Jeg tror, det er gammel viden fra tilbage, hvor præ-IIS'er ikke kunne
klare virtual hosts. Det er dog historie.

--
- Peter Brodersen

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 20-09-02 08:27

///JJ wrote:

> [...]
> har en a-record hos vores udbyder, og i denne omgang valgte jeg altså at

Fik du en loesning? Du kan sagtens tildele flere ip-adresser til samme
netkort. I hvertfald under Solaris. Det skulle undre mig hvis det ikke
kan lade sig goere paa GNU/Linux.

Det kommer til at se ca saaledes ud: hme0 med een ip-adresse, hme0:1 med
en anden ip-adresse, hme0:2 med en tredje ip-adresse etc. Det burde staa
i manualen til 'ifconfig'.

Vh,

--
Ole Michaelsen, Darmstadt, Germany
http://www.fys.ku.dk/~omic

Fra : ///JJ

Dato : 20-09-02 15:30

"Ole Michaelsen" <omic+usenet4@fys.ku.dk> wrote in message
> Fik du en loesning? Du kan sagtens tildele flere ip-adresser til samme

Tak, ja
Meget lig den du beskrev.

mvh
///JJ

Fra : Michal Wodzinski

Dato : 20-09-02 09:17

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 21-09-02 09:39

Michal Wodzinski wrote:
> Naturligvis er det da rart at man med få museklik kan opnå det samme som
> at skrive endeløse linier shellscripts eller hvadsomhelst.

Øh? Det kan jeg slet ikke nikke genkendende til?

Jeg synes at man ofte med en oneliner under unix kan opnå, hvad man knap
kunne opnå med endeløse og gentagne sekvenser af (usunde) museklik.

Det værste ved det, er at dette museklikcirkus appellerer til et
publikum, der efter at have forsøgt sig frem i få minutter uden at have
styr teknikken, har fået opsat noget, der ser ud til at virker, fx en
mailserver, der korrekt håndterer domænets post, men som samtidigt
internettets villigste spam-relay.

Den der påstand om at Windows er mere brugervenligt end Unix kan man sgu
godt stikke op et sted, hvor solen ikke skinner. Windows er idiot-optimeret.

--
Lars Kongshøj