Hvordan optimeres revision?
Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 19-09-02 13:19

Goddag,

Efter at have drevet en lille virksomhed i nogle år på fritidsbasis
overvejer jeg at investere lidt midler i revision af fremtidige regnskab.
Jeg har på fornemmelsen, at jeg snyder mig selv for mere end jeg kommer til
at erlægge. T&S har haft lyst til at kigge på mit regnskab et par gange - og
foreløbigt har jeg et nettooverskud på deres revision - så jeg har
formentlig snydt mig selv for endnu mere :)

Men, så tænker jeg på: Hvordan optimere revisionen - skal man bruge samme
økonomisystem som den valgte revisor - eller er det ligegyldigt? Jeg bruger
selv SummaSummarum - vil revisor så indtaste posteringerne i et andet
system, eller kan man lave eksport/import eller hvordan? Det er trods alt jo
mit ønske at minimere omkostningerne til revisionen.

Mvh,

/Kasper

Fra : elvis

Dato : 19-09-02 14:54

"Kasper Carøe Olsen" <kasper@doek.fjernmig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
andet
> system, eller kan man lave eksport/import eller hvordan?

Data fra Summarum kan fint eksporteres til Concorde.
Dataerne eksporteres i kommasepareret format, der er
et standardformat - og som kan indlæses af de fleste
regnskabsprogrammer.

Fra : Nico de Jong

Dato : 19-09-02 15:34

> Data fra Summarum kan fint eksporteres til Concorde.
> Dataerne eksporteres i kommasepareret format, der er
> et standardformat - og som kan indlæses af de fleste
> regnskabsprogrammer.

Nu kender jeg ikke de 2 programmer, men forudsætningn for at man flytte
mellem 2 formater vha kommasepareret fil, er at filernes logiske indhold er
identisk
Hvis det ene program f.eks. exporterer i sekvens DATO, BILAGSNR, TEKST,
KONTO_1, KONTO_2, BELØB og det andet importerer i DATO, BILAGSNR, TEKST,
BELØB, KONTO_1, KONTO_2, så går det helt galt.

Bedste bud er derfor at eksportere fra det program der skal modtages, og så
om det svarer til det format man ønsker at importere (dvs eksportere fra det
andet program)

Nico

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 19-09-02 15:43

Hvis det blot er semikolonsepareret - så kan man vel altid indlæse det i
eks. Excel og flytte kolonnerne rundt så det passer?

Mvh
/Kasper

PS. Ville dette forum være det rette til at spørge efter henvisninger til en
revisor?

Fra : HH

Dato : 19-09-02 18:06

> [...]
jo
> mit ønske at minimere omkostningerne til revisionen.

I sidste ende mener jeg ikke at dette forhold er det væsentligste - om
revisoren får data på en fil eller de selv ligger data ind i programmet. Det
mest væsentlige og der hvor der kan løbe mange revisionstimer er kundens
arbejde. Dette være sig i form af generel bogføring, afstemning, samt
forberedelse af materiale til revisor.
Er man en gennemsnitlig begavet bogholder skulle det være muligt at
udarbejde løn-, momsafstemning, bankafstemning, afstemning af gæld og
anlægskartotek. Dette vil medfører at revisor "bare" skal gennemgå dine
afstemninger samt udføre noget kontrol af bogføringen.
Det nævnte er alle områder som er tidsrøvere for en revisor - og irreterende
som kunde da det gerne medfører et forøget revisionshonorar.

MVH

Henrik

Fra : JørgenE

Dato : 20-09-02 02:01

> [...]
> mest væsentlige og der hvor der kan løbe mange revisionstimer er kundens
> arbejde. Dette være sig i form af generel bogføring, afstemning, samt
snip
> Det nævnte er alle områder som er tidsrøvere for en revisor - og
irreterende
> som kunde da det gerne medfører et forøget revisionshonorar.
>
> Henrik

Du kan ikke have mere ret Henrik.

Det mest omkostningskrævende er når virksomheden laver mindre godt arbejde
til os. Ofte prøver de mindre virksomheder så at spare ved at fjerne de
sidste par timer, da vores fejlrettelser af materialet er blevet for dyrt,
og det var netop her rådgivningen skulle ske og vi skulle skabe gevinst til
virksomheden. Tro mig - det er fustrerende når vi endda siger det til
virksomheden. Helt ærligt så gider jeg ikke bruge tid på at overbevise om at
det er rigtigt, for hvis man kun kigger på ørerne og lader kronerne rulle,
så gør man det også i andre handelssammenhænge, og så er man efter min
mening ikke en dygtig forretningsmand.

Derimod har jeg nogle gange lavet et forsøg for sjov, nemlig at tilbyde at
gennemgå alle omkostninger (incl. revisor!) for at se om der kunne spares
penge uden firmaet led af den grund u/b hvis ikke jeg fandt noget, og så
efter timer hvis fortjenesten var væsentligt højere, og kunden også syntes
det, og altså også ville give profit fremover uden udgift. Eneste
forudsætning var, at der ikke måtte være noget der var helligt. Og det var
sjovt at se, hvor utroligt meget der kan tjenes på den side, hvor de fleste
fokuserer på salget og avancerne i eksisterende virksomheder.

Vi prøvede "kuren" i vores egen virksomhed, og det var beskæmmende - det var
et alt for stort beløb vi sparede, som prof. - primært på "jeg troede du
brugte det" og ingen brugte det, eller kopimaskinen er helt ny - 2 år
gammel, men en ny var endnu billigere - forsikringerne kunne ændres med
samme dækning - en kørte i hvidpladebil men havde aldrig nogen med og blev
sat i en gul-pladebil = momsbesparelse osv. osv. - Det er en ganske god
øvelse - og har intet med revisor at gøre, men kan nok kun ske, hvis det er
en der kommer udefra med en erfaring fra andre virksomheder om hvad det
forskellige skal koste. Det har en revisor nok som en af de få. Men en
revisor har præcist lige så svært ved at se fejlene i sin egen virksomhed,
for "sådan har det altid været".

Mvh. JørgenE
www.Revisor-Partner.dk