gulerødder?
Fra : PMJ

Dato : 18-09-02 17:37

Jeg har genoptaget mine ridetimer men har endnu ikke en snus forstand på
hestepleje. Men når en hest har slæbt rundt på mine 75 kg i over en time,
synes jeg faktisk, at den fortjener en belønning. Så jeg medbringer som
regel en lille pose med gulerødder i skiver. Nu har en af mine veninder
fortalt, at gulerødder ikke er godt for heste -på trods af, at jeg selv
spiser af de samme gulerødder, omend i skrællet tilstand. Bør jeg finde
noget andet at belønne min ganger med?

mvh
pmj

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-09-02 18:02

"PMJ" <doink@hotmail.com> writes:

> [...]
> fortalt, at gulerødder ikke er godt for heste -på trods af, at jeg selv
> spiser af de samme gulerødder, omend i skrællet tilstand. Bør jeg finde

Jeg har hørt at man ikke skal give heste gulerødder og æbler i små
stykker, da de nemt kan få dem "i den gale hals".

Men at heste ikke (generelt) kan tåle en gulerod eller tre i ny og næ,
det har jeg aldrig nogen siden hørt om. Hvis det nu er rigtigt, så
tror jeg at man ville have hørt det, de fleste har vel givet deres
hest en gulerod, også uden at beriddere og dyrlæger og andre med
forstand på de dele har kommenteret det.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : PMJ

Dato : 18-09-02 19:31

> Jeg har hørt at man ikke skal give heste gulerødder og æbler i små
> stykker, da de nemt kan få dem "i den gale hals".

OK -næste gang får den dem i halve og kan selv tygge dem over. Men
elønning -DET skal den altså have )

mvh
pmj

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 18-09-02 20:24

On 18 Sep 2002 19:01:42 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
>hest en gulerod, også uden at beriddere og dyrlæger og andre med
>forstand på de dele har kommenteret det.

   Gulerødder er en rigtig god ingrediens i en slankekur - til
hesten. Og det er de fordi de fylder en masse men ikke giver ret meget
energi (Et kg gulerødder giver ca 1/8 af et kg byg som er en
foderenhed.) - men om de kan give forstoppelse som udskårne bidder -
ja det tør jeg ikke svare på. Men vi har lige haft en hest med
spiserørsforstoppelse ude hos os - og selv om han lever i bedste
velgående så er det altså ikke et rart syn....

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Line Chr. Prestkværn

Dato : 18-09-02 19:06

Du kan trygt gi hesten gulerøtter.
Ett kilo om du vil...
Eneste faren ved det er at hesten vil bli meget glad for å se deg...

Line.

Fra : PMJ

Dato : 18-09-02 19:25

"Line Chr. Prestkværn" <lchrispr@online.no> skrev i en meddelelse
> Du kan trygt gi hesten gulerøtter.
> Ett kilo om du vil...
> Eneste faren ved det er at hesten vil bli meget glad for å se deg...

Og at den (og de andre heste på holdet) reagerer omgående, så snart jeg
begynder at rasle med posen, har jeg opdaget. Så belønningen falder bedst
diskret og efter endt arbejde. Men så HAR den altså også fortjent den)

mvh
pmj

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 18-09-02 19:56

Jeg tror den største risiko man løber med den slags belønninger er
"hængeheste". Heste der altid kommer hen til én, og typisk bliver lidt
for nærgående, går efter lommerne mv.

Ikke at alle heste vil blive på den måde naturligvis.

-dennis

Fra : Gitte

Dato : 18-09-02 22:34

Syntes det lyder meget meget underligt - for da doktordyregod var hos mig og
skære klokkerne af min - nu - vallak - der fik jeg rådet at give ham
gulerødder i fodret - og det får han stadig - dog ikke i kg - men mange - så
jeg forstår ikke helt pointen - og hvad der skulle ske.

Min hest har da levet i 1½ efter at klokkerne kom af og gulerødderne ja dem
har han fået lige siden.

Hmm aner ikke helt hvad og hvordan - men er der nogen der finder ud af det -
så skriv lige igen.

Gitte*LJ*

Fra : Tanja Bromley

Dato : 19-09-02 11:57

Gulerødder er rigtig sunde for hesten.
Det anbefales f.eks., at man giver hesten gulerødder efter kolik-anfald, da
det fremmer spytproduktionen, der igen fremmer produktionen af mavesyre (får
maven sat godt i gang igen).
Derudover er gulerødder godt i sin egenskab af saftfoder, og det faktum at
det ikke feder.

Der går historier om, at heste er blevet kvalt i æbler - jeg tror det er
derfra, myten om gulerødder stammer ? Ligesom os mennesker, kan en hest
blive kvalt i sin mad, hvis den er rigtig uheldig ... det nytter ikke noget
at gå over spekulere over det hele tiden, for så tør man snart ikke give
hesten noget som helst at spise.

Forøvrigt mener jeg, gulerødder og æbler nok er de bedst egnede
elønninger - bedre end alskens smarte hestebolsjer, der ofte indeholder
tilsætningsstoffer og ikke mindst sukker/melasse - men ligesom andre har
skrevet, synes jeg også belønninger bør gives i krybben .... der er ingen
grund til ligefrem at lære sin hest at nappe

/Tanja

Fra : Nina Svanholm

Dato : 19-09-02 08:44

Hej

Der hvor jeg køber foder sælger de altså også gulerødder, så det ville da
være mærkeligt hvis det skulle være skadeligt! Mine heste får gulerødder i
deres foder om vinteren og det har der aldrig været problemer med. Så giv du
bare den dygtige hest sin velfortjente belønning

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Tine Gade

Dato : 19-09-02 09:15

Fra : PMJ

Dato : 19-09-02 09:47

"Tine Gade" <tine@miba.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Gulerødder, som hører under rodfrugter ligesom roer er et godt tilskud til
> foderet.
> Eneste problem er, som andre også har været inde på, at ikke det ikke er
> alle heste der kan "tåle" at få godbidder.

Jeps, jeg HAR dummet mig og er begyndt at rasle med posen inde i hallen -med
det resultat at de 3-4 omkringstående heste begyndte at gå i lommerne på
mig. Så i fremtiden falder godbidderne først efter endt arbejde. Hvad med
æbler, iøvrigt? Dejlige, lækre, søde, Discovery -)

mvh
pmj

Fra : Nina Svanholm

Dato : 19-09-02 16:44

Hvad med
> æbler, iøvrigt? Dejlige, lækre, søde, Discovery -)
>
> mvh
> pmj

Ret dyrt i længden ik´? Hvad med dem fra haven som ingen andre gider spise?
)

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : PMJ

Dato : 19-09-02 18:07

"Nina Svanholm" <hammer@telefona.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med

> Ret dyrt i længden ik´? Hvad med dem fra haven som ingen andre gider
spise?
> )

Ikke dyrt, hvis man er ved at brænde inde med dem -og fortsat kun ment som
godbidder.

mvh
pmj

Fra : Kim

Dato : 23-09-02 15:20

> [...]
> fortalt, at gulerødder ikke er godt for heste -på trods af, at jeg selv
> spiser af de samme gulerødder, omend i skrællet tilstand. Bør jeg finde

Jamen tænk hvis man skulle tro på alle de skrøner og
"velmente råd" der gives omkring heste, deres foder og
behandling. Så er det vist ligemeget hvad den får, så er der
én eller anden som mener det er usundt eller på anden måde
skadeligt..)
Giv du den trygt gulerødder, bare ikke i for små bidder.

Mvh, Kim

Fra : Lene

Dato : 25-09-02 15:28

Nemlig - hvis man vil ha reel information skal man holde Cavallo. Her kan
man ind imellem læse om velfunderede videnskabelige undersøgelser istedet
for ammestuesnak.

Mvh. Lene