Super-myretue!!
Fra : Kirsten_Larsen

Dato : 18-09-02 14:35

Vi havde en myretue ca. 1 meter høj bag huset. Myrene havde rejst deres
slot rundt om et stort fyrretræ, sådan at træet stod lige i midten.
Smarte myrer, dem.... Først ragede vi myretuen sønder og sammen, spredte
den ud over det hele (det var bare dumt, forstår vi nu. Vi skulle have
læsset den på en trillebør og kørt tuen væk), vandede med noget gift
for at kunne komme til træet og få det fældet, og begyndte så at grave
rundt langs roden af træet for at få denne op. Vi måtte save røddernes
lange arme af. Dem fik vi ikke med op. De spreder sig jo langt ud fra
træet, og vi gamle nisser kunne slet ikke overskue at skulle grave dem
op også! Da vi så får hele træet op (altså minus de lange rod-arme),
støder vi på en stor sten. Og fremdeles ingen larver!! Det havde vi
egentlig ventet/håbet at finde under træet. Nu er spørgsmålet så:
Er dette en tid på året, hvor man vanligvis ikke finder larver i et
myrebo, eller er vi slet og ret ikke kommet langt nok ned og kan se frem
til nok nogle timers masen med at få den store sten bort?

http://www.kandu.dk/

Fra : ZIGGE

Dato : 19-09-02 21:37

"Kirsten_Larsen" <Kirsten_Larsen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> myrebo, eller er vi slet og ret ikke kommet langt nok ned og kan se frem
> til nok nogle timers masen med at få den store sten bort?

Så vidt jeg husker fra min børnelær'dom er en myretue lige så stor under
jorden som over!
Men fortvivl ikke, hvis myrene kommer igen til foråret skal i bare vande med
f.eks. Bayer's myrepulver til at blande i en vandkande. Det slæber myrene
med ned til larverne og hele boet er dødt efter en til to vandinger...

/ZIGGE