Placering af brændeovn
Fra : Jesper Pedersen

Dato : 18-09-02 12:04

Halløjsa

Jeg skal have en ny plade under min brændeovn, og vil i denne forbindelse
flytte ovnen lidt tættere på væggen...

Hvor tæt er det lige ovene må stå på væggen ?? Det er en murstensvæg med
puds og glasfilt...

Mvh.
Jesper

Fra : M@rk

Dato : 18-09-02 12:21

Wed, 18 Sep 2002 11:03:33 +0000 (UTC), berigede "Jesper Pedersen"
<jesper_pedersen@hotmail.com> dk.fritid.hus-og-have med:

>Hvor tæt er det lige ovene må stå på væggen ?? Det er en murstensvæg med
>puds og glasfilt...

Det afhænger af ovnen (type og godkendelse) - husk lige, at du gerne vil
have luftcirkulation bag om ovnen

/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : Hansii

Dato : 18-09-02 17:12

Uddrag fra http://www.skorstensfejer.dk/ny_side_15.htm

sp: Hvad er afstanden fra en brændeovn til en dørkarm ?

sv: Den udvendige side af ildsteder skal mindst holdes i en afstand af 50 cm
fra brændbart materiale i væg og loft, ( Bl.a. dørkarme) røgrør dog 30 cm.
Ved murede pejse måles afstanden fra ildstedets indvendige side. Pejse og
brændeovne, der er udført i overensstemmelse med DS 887, Brændeovne, kan dog
opstilles i de mindsteafstande fra brændbart materiale, der fremgår af
kontrolmærket. For DS-godkendte ovne kan afstanden fra fritstående lodrette
røgrør og til brændbart materiale reduceres til 22,5 cm. Ovennævnte
afstande gælder ikke til fodpaneler.

/Hansii