Sortering
Fra : Johnni N. Jørgensen

Dato : 18-09-02 03:06

Hejsa...

Jeg har et problem med at få sorteret data i en bestemt rækkefølge...
Normalt kan man jo bruge ORDER BY, men jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal
gøre i dette tilfølde...
Jeg har to tabeller, Medarbejder og Afdeling. Medarbejder har et felt der
referere til Afdeling vha. id... Afdeling har så et navn associeret med
id'et.
Hvis jeg nu skriver SELECT * FROM Medarbejder ORDER BY afdeling_id, så
sorterer jeg kun efter id'et til Afdelinger.
Mit spørgsmål er så hvordan jeg med en (eller flere) queries får sorteret
Medarbejder-tublerne efter Afdeling-navn alfabetisk...

Johnni N. Jørgensen
Mysundevej 6, lejl. 170
9900 Frederikshavn

Telefon: 28 26 21 41
____
"Der findes kun 10 slags mennesker i verden...
....Dem som forstår binær og dem som ikke gør..."

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-09-02 08:41

On Wed, 18 Sep 2002 04:05:49 +0200, "Johnni N. Jørgensen"
<johnni@nordata.dk> wrote:

> [...]
>Mit spørgsmål er så hvordan jeg med en (eller flere) queries får sorteret
>Medarbejder-tublerne efter Afdeling-navn alfabetisk...

Du skal lave en join mellem medarbejder- og afdelingstabellen, ala:

SELECT m.*, a.navn FROM Medarbejder AS m, Afdeling AS a
WHERE m.afdeling_id = a.id ORDER BY a.navn;

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 18-09-02 09:09

Johnni N. Jørgensen wrote:
> [...]
> Mit spørgsmål er så hvordan jeg med en (eller flere) queries får sorteret
> Medarbejder-tublerne efter Afdeling-navn alfabetisk...

Hvis jeg har forstået dig rigtigt så kan du lave
SELECT Navn, MedarbejderID, Fødselsdag FROM Medarbejder, Afdeling where
afdeling_id=Medarbejder.ID ORDER BY Afdelingsnavn

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - http://www.phonixfolk.dk