Funktion til åbning af side i anden frame?
Fra : Martin Kruse

Dato : 22-02-01 16:12

Jeg ved det er muligt, i en javascript-funktion, at linke til en side.
Denne side skal blot åbne i en anden frame. Hvordan gør man dette?

Jeg har prøvet med en funktion der ser således ud:

function luk()
{
framenavn.document.href = "http://www.url.dk/filnavn.html"
}

Men det virker ikke."framenavn" er navnet på den anden frame. Den linket
skal åbne i.
Er der nogen der ved hvordan det kan lade sig gøre?

MK

Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 22-02-01 22:41

Martin Kruse wrote:

> function luk()
> {
> framenavn.document.href = "http://www.url.dk/filnavn.html"
> }

Hej Martin

Umiddelbart (jeg har ikke tid til at teste det lige nu) vil jeg mene, at
det må hedde:

function luk()
{
parent.frames["framenavn"].location.href =
"http://www.url.dk/filnavn.html";
}

Skal du bruge den flere gange, kunne du gøre den mere generel:

function luk(etLink)
{
parent.frames["framenavn"].location.href = etLink;
}

og i din html:

mvh
Jens Chr. Jensen

Fra : Martin Kruse

Dato : 23-02-01 00:02

Jens Chr. Jensen" <jcjensen@iname.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> function luk(etLink)
> {
> parent.frames["framenavn"].location.href = etLink;

Det virker desværre ikke. Øv...
Kan du prøve at teste det og finde ud af noget der virker for jeg er
fuldstændig blank.
Jeg vil være dig evigt taknemmelig...
På forhånd tak...

--

MK

Fra : Claus Schmidt

Dato : 24-02-01 00:13

"Jens Chr. Jensen" ::
> Martin Kruse wrote:

Du kan også gøre det med html:

> Skal du bruge den flere gange, kunne du gøre den mere generel:
>
> function luk(etLink) {
> parent.frames["framenavn"].location.href = etLink;
> }

Næsten. Syntaksen frames[x] bruges når den enkelte
frame ikke har et navn. Her sætter man så framens
nummer / indeksværdi ind i stedet for x. Du skulle kunne
nøjes med at skrive navnet, sådan:

function luk(etLink) {
parent.framenavn.location.href= etLink;
}

> og i din html:

-jep.

--
[claus]

Fra : Martin Kruse

Dato : 24-02-01 13:48

"Claus Schmidt" <no@no.no> skrev i en meddelelse
> "Jens Chr. Jensen" ::
>
> Du kan også gøre det med html:

Nej, for det skal være en funktion...
Men sådan har jeg det nu som en midlertidig løsning...

> [...]
> frame ikke har et navn. Her sætter man så framens
> nummer / indeksværdi ind i stedet for x. Du skulle kunne

Har lige prøvet... virker ikke...

MK

Fra : Claus Schmidt

Dato : 24-02-01 22:46

"Martin Kruse" ::

> Har lige prøvet... virker ikke...

- det skal sq virke! Standard JS, ingen fitelihut her, det er
lige efter bogen.

Der kan være følgende galt:
-forskelle i stavning af framenavn
-et ikke-standard framesetup
-kaldende frame har ikke samme parent
som den der skal ændres
-en kombination
-noget helt fjerde

Desuden kan spørgsmålet være misforstået,
men det var nu ret entydigt skulle jeg mene.

I dette tilfælde tror jeg det er noget helt fjerde.

I denne sætning:

-bør du nok sætte en " \ " foran hver " / ". Altså:

http:\/\/www.url.dk\/filnavn.html

Hvis det *så* ikke virker, så smid en URL, så vi
kan se det i praksis.

--
[claus]

Fra : Martin Kruse

Dato : 25-02-01 11:53

> [...]
>
> I dette tilfælde tror jeg det er noget helt fjerde.
>
> I denne sætning:
>
> -bør du nok sætte en " \ " foran hver " / ". Altså:

Så har jeg prøvet det og det virker stadig ikke...
Det er sikkert noget helt simpelt jeg har overset.

> Hvis det *så* ikke virker, så smid en URL, så vi
> kan se det i praksis.

Jeg har lavet lille eksempel...

http://hjem.get2net.dk/martinkruse/prove/index.htm

Fra : Claus Schmidt

Dato : 26-02-01 17:07

"Martin Kruse" ::
> "Claus Schmidt" ::

> Det er sikkert noget helt simpelt jeg har overset.
> http://hjem.get2net.dk/martinkruse/prove/index.htm

Har meget kort lige kigget på dit eksempel - det var noget helt fjerde.

Det du efterlyser har intet med frames at gøre. Du vil åbne
en side i et nyt *vindue* og manipulere indholdet af det
gamle vindue fra det nye vindue.

Så tror da pokker at ovenstående ikke virkede

Jeg får nok ikke kigget på det før en gang sent i morgen aften, men
måske er der andre som er hurtigere?

Det du skal gøre er at give vinduerne hver deres navn og så
kalde dem ved hjælp af dette - det burde ikke være så svært.

--
[claus]

Fra : Martin Kruse

Dato : 26-02-01 18:07

> "Martin Kruse" ::

> Har meget kort lige kigget på dit eksempel

Meget kort, ja...

> Det du skal gøre er at give vinduerne hver deres navn og så
> kalde dem ved hjælp af dette - det burde ikke være så svært.

.... for det er det jeg gør! Kig selv i koderne. Det eneste jeg ikke ka få
til at virke er funktionen på vindue.htm
men jeg glæder mig til i morgen aften.

MK

Fra : Claus Schmidt

Dato : 26-02-01 23:56

"Martin Kruse" ::

> Meget kort, ja...

Ja, det må du altså undskylde, tiden var ikke til mere,
så jeg pegede lige browseren i den rigtige retning, for
at finde ud af om vi i det hele taget talte om det samme.

Det gjorde vi jo ikke helt, men du var da ret tæt på, så
jeg kiggede ikke i koden, men håbede at min ledetråd
ville være til en smule hjælp.

I mellemtiden har Knud Gert Ellentoft serveret løsningen
til dig på et sølvfad, så nu behøver du ikke vente længere.

--
[claus]

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-02-01 19:41

Mon, 26 Feb 2001 17:07:01 +0100, skrev "Claus Schmidt" <no@no.no>:

>Har meget kort lige kigget på dit eksempel - det var noget helt fjerde.

Mon ikke det er dette her. der ønskes?

<http://smedeparken.mobilixnet.dk/webhjaelp/popup/popup9.htm>

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 31. januar 2001.

Fra : Claus Schmidt

Dato : 26-02-01 23:50

"Knud Gert Ellentoft" ::
> Mon, 26 Feb 2001 17:07:01 +0100, skrev "Claus Schmidt"

> Mon ikke det er dette her. der ønskes?

-jep. Måtte lige se om jeg ikke alligevel kunne nå det i dag, men
du var hurtigere

Martin Kruse har brugt egenskaben parent, som bruges
ved frames. Dit eksempel bruger window-egenskaben "opener"
som jo har et dejligt beskrivende navn.

Dit eksempel har den gode krølle, at det har tilføjet linjen:
opener.focus();
som gør at det oprindelige vindue bliver "flyttet frem" før popup-
vinduet lukkes.

Det er koden i MK's "vindue.htm" som skal ændres til den kode,
som bruges i dit eksempel.

--
[claus]

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-02-01 04:30

Mon, 26 Feb 2001 23:50:21 +0100, skrev "Claus Schmidt" <no@no.no>:

>-jep. Måtte lige se om jeg ikke alligevel kunne nå det i dag, men
>du var hurtigere

Sikkert fordi det er lavet for lang tid siden og har ligget på siden i
flere måneder, så det kan godt betale sig at besøge min lille site
(jeg får bare ikke gjort så meget ved den, som jeg gerne ville).

Nå ingen utidig spam.

(Scriptet på siden med frames (popup 10) er dog ikke min
solopræstation, må jeg erkende - jeg havde lavet det på en lidt
kluntet måde, men så kom Webprinsen med en langt bedre løsning)

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 31. januar 2001.