Cempexo eller kalk til kældervæg
Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 17-09-02 21:32

Hej,

Situationen: nederste ca. 1/2m af indvendig kældervæg havde løst puds
som er banket ned og pudset op igen m. alm. pudsemørtel. Resterende
væg har ok puds som ser ud til at være kalkpuds.

Hvad er smartest at behandle væggen med? Det skal selvfølgeligt være
diffusionsåbent så jeg havde tænk på enten cempexo eller hvidtekalk.

Men cempexo er ikke smart ovenpå kalkpuds[1] og hvidtekalk ikke smart
ovenpå meget cementholdigt underlag[2]. Så spørgsmålet er så: hvad gør
man? I min dovenskab vil jeg helst undgå at fjerne den resterende puds
og pudse op igen.....

mvh
Jeppe

Footnotes:
[1] <http://www.optiroc.dk/produktblade/1.asp?id=482&sub=667>
[2] <http://www.husk-det-hele.dk/docs/produkt/VisProduktBeskrivelse.asp?id=116&kategori=5>

Fra : Kurt Kristiansen

Dato : 18-09-02 08:42

Hej!
For 3 år siden lavede jeg min kælder. Den var som din kalket og masser af
løs puds. Jeg "høvlede" det meste af med en spade, pudsede med et tyndt lag
og malede med Cempexo. Det er stadig utrolig flot og holder fint, også hvor
der er kalk i bunden.

Du kan også bruge Skalcem, som er lidt billigere, men samme produkt.
I øvrigt kan du komme lidt strandsand i malingen, hvis du vil have en grove
struktur i muren.

Hilsen

Kurt Kristiansen

kurt.kristiansen@stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/dk/

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 18-09-02 20:31

"Kurt Kristiansen" <kurt_k@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> og malede med Cempexo. Det er stadig utrolig flot og holder fint, også hvor

Fjernede du alt puds ind til mur/sokkel eller pudsede du et tyndt lag
uden på den gamle puds? Jeg vil helst undgå at fjerne mere af den
gamle puds, som egentlig er ok.....

mvh
Jeppe

Fra : Kurt Kristiansen

Dato : 19-09-02 07:11

> Fjernede du alt puds ind til mur/sokkel eller pudsede du et tyndt lag
> uden på den gamle puds? Jeg vil helst undgå at fjerne mere af den
> gamle puds, som egentlig er ok.....

Væggene i min kælder var egentlig bare kalket igennem mange år (huset er fra
1903). Så, nej, jeg raspede så meget af, jeg kunne overkomme, og "smurte"
et tyndt lag ovenpå, nærmest en tyk vandskuring. Jeg kan godt lide den
rustikke overflade der kommer.
Det er ikke min vurdering at du behøver fjerne alt kalk for at få Sempexo
til at binde.

Kurt

Fra : John Vedsegaard

Dato : 19-09-02 00:26

Silikatmaling kan være en god ide. Men det er temmeligt dyrt.
Den bedste silikat er fra Keim (http://www.keim.dk/) her anvender du Contact
( der er hvid ) Væggen kan stå færdig i dette materiale det ligner Cempexo
men er meget stærkere. Prisen er dog MEGET høj, du bruger hurtigt for 3-4000
+ moms til et kælderrum på 20 m2. Anvender du dette produkt, skal du være
opmærksom på at det ætser glas.

John Vedsegaard

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 21-09-02 12:30

"John Vedsegaard" <taform@c.dk> writes:

> Silikatmaling kan være en god ide. Men det er temmeligt dyrt.

Men hvordan virker dette ovenpå kalkpuds? Jeg ville egentlig helst
benytte cempexo, men det er ikke så smart på dette underlag. Er
silikat maling bedre i den henseende?

mvh
Jeppe

[...]

Fra : Bachelor

Dato : 25-09-02 01:27

"Jeppe N. Madsen" <jeppenm@worldonline.dk> wrote in
news:85admbinrp.fsf@worldonline.dk:noget der ligner dette

> Men hvordan virker dette ovenpå kalkpuds? Jeg ville egentlig helst
> benytte cempexo, men det er ikke så smart på dette underlag.

Det kan du udemærket gøre. Tilsæt noget latex betonklæber
til cempexoen/Skalcem 100, så undgår du samtidig den afsmitning
der kan være fra disse cementmalinger.

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 25-09-02 21:38

Den Wed, 25 Sep 2002 skrev not.puplic@no.mail.dk:

> [...]
>
> Det kan du udemærket gøre. Tilsæt noget latex betonklæber
> til cempexoen/Skalcem 100, så undgår du samtidig den afsmitning

En hurtigt søgning gav et link til
<http://www.danalim.dk/Specialprodukter.html>

De har tilsyneladende to produkter: DANA Betonklæber og Dana Cement
Latex. Hvad skal bruges

mvh
Jeppe

Fra : Bachelor

Dato : 26-09-02 01:29

"Jeppe N. Madsen" <jeppenm@worldonline.dk> wrote in
news:857kh9zty8.fsf@worldonline.dk:noget der ligner dette

> En hurtigt søgning gav et link til
> <http://www.danalim.dk/Specialprodukter.html>
>
> De har tilsyneladende to produkter: DANA Betonklæber og Dana Cement
> Latex. Hvad skal bruges

Fabrikat er ligemeget. Latex typen er den nyeste men det er da
ikke altafgørende at du bruger den. I nogle tilfælde kan den
gamle type rådne.
Der er rigtig mange fabrikater af betonklæber, her er nogle få :
Sika, Grauquick, Fosroc, Bostik, Dana, Ceresit, Casco

For DANAs vedkommende er Cement Latex den bedste.

Fra : Bachelor

Dato : 25-09-02 01:24

"John Vedsegaard" <taform@c.dk> wrote in
news:3d890b40$0$75694$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:noget der ligner
dette

> Silikatmaling kan være en god ide. Men det er temmeligt dyrt.
> Den bedste silikat er fra Keim (http://www.keim.dk/)

Det har du da vist hentet direkte fra deres site ?
eller hvor står det ? Det er rigtig at det er godt
og er et gammelt og anerkendt produkt, men at det
skulle være bedre end mange andre har jeg aldrig
set dokumenteret.

Fra : John Vedsegaard

Dato : 25-09-02 18:06

Jeg har anvendt 14-1500 liter keim..
Og ville ikke anvende det hvis det ikke var bedre end andre silikat
malinger.
Men prøv at lave en prøve på noget puds, lad det side i 10 år og du vil se
forskellen.

John Vedsegaard

Fra : Bachelor

Dato : 26-09-02 01:32

"John Vedsegaard" <taform@c.dk> wrote in news:3d91ecdd$0$84657
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:noget der ligner dette

> Jeg har anvendt 14-1500 liter keim..

Det er jo nok det der er problemet, du har ikke
prøvet alle de andre fabrikater
Jeg siger ikke, at KEIM ikke er godt, jeg siger
bare, at der er mange andre der er lige så gode.