Etablering af "internet firma"
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-09-02 16:24

Hej

Jeg tænkte på, at det kunne være sjovt at "udbyde" lidt Internet her i vores
lille by. Da jeg alligevel går og tænker på at købe et trådløst accesspoint.
Så kunne den jo blive indstalleret oppe under taget, og sætte externe
antenner på skorstenet...

Har lige været oppe på taget, for at se om vi havde LOS til Sonofon masten
her i byen. Så man evt kunne få sig en Sonofon FWA til formålet. Er det
muligt med Sonofon, at få flere Ip adresser.. Fx. 20 Ip adresser?

Der er udemærket udsyn til masten.. Men samtidigt stod jeg lige og skuede ud
over byen.. Jeg vil tro at mindst 50 huse ville kunne have LOS til vores
hus.

Hvis man nu ville tilbyde folkt, noget billigt Internet. Hvor etablerings
omkostninger selvfølgelig vil koste ca. 2000-2500.. Skal man så have noget
specielt regnskab.. Eller ligefrem starte et firma, for at måtte lave
sådanne ting??

Altså lidt ligesom www.intercitynet.dk ?

Fra : Mikkel Amby

Dato : 18-09-02 08:16

>Skal man så have noget
> specielt regnskab..

Det kommer an på din indkomst, om du skal moms regges. Jeg mener du nu må
tjene op til 50.000 kr før du skal moms registreres. Check det på dit
skattekontor de er glade for at besvare sådanne spørgsmål.

jeg ved du kan få flere ip'er ved Sonofon, men check igen deres HP for at se
hvad det vil koste, du skal formodentligt også kunne dokumentere at du har
brug for disse adresser, men det bliver nok heller ikke et problem hvis du
skal være ISP.

Mikkel Amby - www.Solidcity.dk

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 18-09-02 08:42

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> crashed Echelon
writing news:3d874903$2$95123$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> [...]
> etablerings omkostninger selvfølgelig vil koste ca. 2000-2500.. Skal
> man så have noget specielt regnskab.. Eller ligefrem starte et firma,

Al indtægt under 50K betegnes som hobbyvirksomhed og bliver ikke beskattet.

--
Bjarke Andersen

Fra : ab

Dato : 18-09-02 10:52

> Al indtægt under 50K betegnes som hobbyvirksomhed og bliver ikke
beskattet.

Det er ikke indtægten, der er bestemmende for MOMS-registrering, men
omsætningen.

Ellers ville McDonald - Coca-Cola + mange flere jo ikke skulle være
momsregistrerede, da de ikke giver noget overskud.

ab

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-09-02 10:57

"Bjarke Andersen" <bjoeg@*spammer*bjoeg.dk> skrev.."

> Al indtægt under 50K betegnes som hobbyvirksomhed og bliver ikke
beskattet.

Så skal jeg dæleme til at lave nogle flere penge ... du har vist ikke fået
fat i det fra den helt rigtige ende, al indtægt under 5000,- betegnes som
hobbyvirksomhed og dem behøver man ikke oplyse (eller os' skal man oplyse
dem og så bliver man ik' beskattet af dem) ... man kan derimod godt tjene
mere end (50.000 er det det rigtige tal ?) om året uden at være
momsregistreret, men man skal have en dokumenteret omsætning på (igen er det
nu rigtigt 50.000,-) for at kunne være momsregget...

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Kim Jensen

Dato : 18-09-02 11:18

> Al indtægt under 50K betegnes som hobbyvirksomhed og bliver ikke
beskattet.

A-hva' for noget? Laver jeg et firma, der ikke tjener mere end 50.000 p.a.,
skal jeg ikke betale skat? Jeg tvivler på, at Told/Skat er enig i dén
vurdering....

mvh
Kim Jensen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 18-09-02 13:18

Bjarke Andersen <bjoeg@*spammer*bjoeg.dk> crashed Echelon writing

> Al indtægt under 50K betegnes som hobbyvirksomhed og bliver ikke
> beskattet.

Ok ok, indtægt kan vel også godt være lige omsætning, det behøver jo ikke
være lig overskud eller egen løn.

Men omsætning under 50K = hobbyvirksomhed.

Og sorry, for jeg skulle belaste jeres andres internetlinje, for I kunne
rette mig :)

--
Bjarke Andersen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-09-02 16:10

"Bjarke Andersen" <bjoeg@*spammer*bjoeg.dk> wrote in message
> [...]
> writing news:3d874903$2$95123$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Al indtægt under 50K betegnes som hobbyvirksomhed og bliver ikke

Det lyder jo godt.. Det er rigtigt.. Det skal være en ren hobby
fornøjelse...

Men skal man fører noget regnskab... Altså man kan måske sagtens udskrive
regninger til sine "kunder" uden at skulle beskattes af det.. Eller nogen
andre "åndsvage" udgifter.. Ud over det som det handler om.. At etablere
Internet forbindelse?

Havde bare tænkt mig noget ligende.. At det kunne løbe rundt.. så udstyret
blev betalt, og gratis Internet...

Men kom jo til at tænke på, hvordan folk for åndt i røven. Hvis man begynder
på sådan noget..

Men man kan altså sagtens "udsende" nogle løbesedler.. At hvis folkt er
interreseret.. Kan de være med, for et eller andet beløb?

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 18-09-02 19:49

> beskattet.
>
> Det lyder jo godt.. Det er rigtigt.. Det skal være en ren hobby
> fornøjelse...

Ud over at være off topic, så er det noget vås.

Ved _omsætning_ under 50k er det ikke _nødvendigt_ at blive momsregistreret.
Der er ingen skattemæssige fordele ved det, blot slipper hobbyvirksomheder
for at skulle føre momsregnskab. Alle beløb er således incl. moms i
hobbyvirksomheder, så hverken told-skat eller andre bliver 'snydt'.

/Brian

Fra : Martin Djernaes

Dato : 18-09-02 21:12

Hejm

"Brian R. Jensen" wrote:
> [...]
> for at skulle føre momsregnskab. Alle beløb er således incl. moms i
> hobbyvirksomheder, så hverken told-skat eller andre bliver 'snydt'.

Og for at koere den videre. Hvis Bjarke forventer at have bare en
virksomhed med i sin lille hobbyvirksomhed, ja saa kan han godt regne
med at han skal moms registreres. Hvis han ikke er mons registreret, ja
saa kan virksomheden heller ikke traekke momsen fra :)

Men ... det er nu ikke det store arbejde at vaere monsregistreret.

Martin

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-09-02 21:24

"Martin Djernaes" <martin@djernaes.dk> wrote in message

> [...]
>saa kan virksomheden heller ikke traekke momsen fra :)
>
>Men ... det er nu ikke det store arbejde at vaere monsregistreret.

Hmm, hele ide´en, er bare at dele en Internet forbindelse.. Og brugerne
deler udgifterne.. Men nogen skal jo indkræve, og have udstyret??

Skal man ikke have en start kapital, for at være momsregistreret?

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 18-09-02 22:05

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> writes:

> Hmm, hele ide´en, er bare at dele en Internet forbindelse.. Og brugerne
> deler udgifterne.. Men nogen skal jo indkræve, og have udstyret??

Problemet er hvis en af dine brugere er den lokale tømrer, han vil
formentlig gerne kunne trække momsen fra, men det kan han ikke hvis du
ikke er momsregistreret.

> Skal man ikke have en start kapital, for at være momsregistreret?

Nej.

..Henrik

--
"Det er fundamentalt noget humanistisk vås, at der er noget,
der hedder blød matematik."

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 21-09-02 22:07

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

> Hmm, hele ide´en, er bare at dele en Internet forbindelse.. Og brugerne
> deler udgifterne.. Men nogen skal jo indkræve, og have udstyret??

Hvad men en forening, der bliver du hverken trukket i moms, eller beskattet
af et eventuelt overskud, pengende skal dog blive i foreningen, men kan fint
drikkes og spises op ved fælles hjælp.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar, George Antheil and now also Anders Hejlsberg