Rabarberfrø
Fra : René Hansen

Dato : 17-09-02 15:26

Hej gruppe
En af mine rabarberplanter besluttede sig i år til at gå i frø.
Jeg lod dem sidde på planten og tørre, og nu har jeg så bjerget dem inden
døre.Mest fordi det ku' være sjovt at prøve.
Politikens store havebibel omtaler ikke sådanne frø, så jeg tænkte på om der
var nogle herinde som kunne øse ud af deres store erfaring?
Jeg gør det som sagt mest fordi det er sjovt, og jeg har pladsen til det.Om
rabarberne bliver til noget og om de kan bruges til noget, det er jo så den
interessante side af sagen.
Med stor og frydefuld hilsen
Ren

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-09-02 16:24

On Tue, 17 Sep 2002 16:25:38 +0200, "René Hansen" <ddunck@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>rabarberne bliver til noget og om de kan bruges til noget, det er jo så den

Rhabarber spirer nemt og rimeligt hurtigt. Gem dine frø tørt og køligt
indtil næste forår og så dem så. Der er ingen problemer i det.

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : René Hansen

Dato : 17-09-02 17:47

> [...]
> http://www.gartneriet.dk
> - nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten

-Jamen, jeg takker og bukker.
Jeg har haft huset siden '97 og det er første gang jeg ligefrem har fået
frø, så nu skal det al'så prøves.
Ren

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-09-02 20:18

On Tue, 17 Sep 2002 18:47:00 +0200, "René Hansen" <ddunck@post.tele.dk>
wrote:

>-Jamen, jeg takker og bukker.
>Jeg har haft huset siden '97 og det er første gang jeg ligefrem har fået
>frø, så nu skal det al'så prøves.

Jeg kom lige i tanke om at de rhabarber jeg såede dengang var frø jeg
havde købt. Men jeg er da stadig sikker på at frø fra egne planter også
er spiredygtige. Planterne smider da i hvert fald frøene allerede sidst
på sommeren, så de må være modne. (Planten vil næppe smide frøene hvis
de ikke er modne)

Fra : René Hansen

Dato : 18-09-02 08:24

> [...]
> er spiredygtige. Planterne smider da i hvert fald frøene allerede sidst
> på sommeren, så de må være modne. (Planten vil næppe smide frøene hvis

I dette tilfælde blev frøene siddende på planten, og da jeg tog dem af, var
de knastørre.
Men som sagt, det er mere et eksperiment for eksperimentets skyld.Går det
godt, er der måske lidt mere saft og grød til fryseren, og går det ikke, nå
ja så har det jo ikke kostet noget at lege med det.
Ren

Fra : Jakob Bock

Dato : 18-09-02 08:44

René Hansen skrev:

> Men som sagt, det er mere et eksperiment for eksperimentets skyld.Går det
> godt, er der måske lidt mere saft og grød til fryseren, og går det ikke, nå
> ja så har det jo ikke kostet noget at lege med det.

Det skal måske også nævnes, at du kan fint kan dele din rabarber -- hvis nu
du gerne vil have mere til saft og grød. Jeg gravede et lille stykke af
vores rabarber for to år siden, og allerede i år var den nye plante næsten
lige så stor som moderplanten.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : René Hansen

Dato : 18-09-02 18:17

"Jakob Bock" <jakobb@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vores rabarber for to år siden, og allerede i år var den nye plante næsten

Åh, jamen det har jeg skam også gjort.Nu var det jo så bare at de hersens
frø pludselig dukkede op i år, og så skal der jo leges lidt...
Ren

Fra : Jakob Bock

Dato : 18-09-02 18:27

René Hansen skrev:

> Åh, jamen det har jeg skam også gjort.Nu var det jo så bare at de hersens
> frø pludselig dukkede op i år, og så skal der jo leges lidt...

Vi fik også masser af frø i år -- men jeg har nu ikke tænkt mig at så nogen.
Til gengæld har jeg hevet den ene af vores planter op -- der er grænser for
hvor meget man gider æde af den slags, selvom hjemmelavet syltetøj med
rabarber og pebermynte er rigtigt lækkert.

Men jeg har da også overvejet, hvad der sker, hvis man sår frøene. Så hvis
du tænker på det, kan du jo næste år skrive her i nyhedsgruppen hvordan
projektet er gået.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-09-02 19:10

On Wed, 18 Sep 2002 19:26:56 +0200, Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk>
wrote:

> [...]
>hvor meget man gider æde af den slags, selvom hjemmelavet syltetøj med
>rabarber og pebermynte er rigtigt lækkert.

Rhabarberplanter er rigtig gode til at holde ukrudt væk. Jeg har mine
planter stående ud mod marken hvorfra der kommer en del kvikgræs.
Rhabarberne kan helt kvæle kvikken gå det ikke bevæger sig ind i haven.