grafisk programmer via ssh
Fra : Allan Weber

Dato : 17-09-02 15:07

Jeg har netop sat en OpenSSH server op, men jeg kan ikke kører grafiske
programmer over netværket. Det går fint med at connecte og køre
tekst-programmer, men prøver jeg at starte fx. kpm (KDE process manager),
så får jeg følgende fejl:

"X11 connection rejected because of wrong authentication.
kpm: Fatal IO error: client killed"

Hvad kan de skyldes, og hvordan retter jeg fejlen??

Med venlig hilsen

Allan Weber

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 17-09-02 15:24

Allan Weber wrote:
> [...]
>
> "X11 connection rejected because of wrong authentication.
> kpm: Fatal IO error: client killed"
>
> Hvad kan de skyldes, og hvordan retter jeg fejlen??

Groups.google.com giver 219 hits naar du soeger paa den eksakte
fejlmedelelse. Var der virkeligt ikke nogen af dem der gav noget du
kunne bruge?

Vh,

--
Ole Michaelsen, Darmstadt, Germany
http://www.fys.ku.dk/~omic

Fra : Allan Weber

Dato : 18-09-02 09:54

kender ikke groups.google.com, men har nu sidder og kigget lidt. Umiddelbart
har jeg ikke fundet noget brugbart, desværre

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 18-09-02 12:12

Allan Weber wrote:

> [...]
>
> "X11 connection rejected because of wrong authentication.
> kpm: Fatal IO error: client killed"
>
> Hvad kan de skyldes, og hvordan retter jeg fejlen??

Bruger du nøgler eller almindelig kodeordsindtastning? Hvad giver ssh -v? Er
du samtidig logget ind på lokalmaskinen og med ssh? Hvilket OS og
SSH-version på server hhv. klient?

/Rasmus

Memory is like gasoline. You use it up when you are running. Of
course you get it all back when you reboot.
-- Microsoft help desk

Fra : Allan Weber

Dato : 18-09-02 14:54

SSH er version 3.4p1 på en Mandrake 8.2 maskine.

Kan det være fordi, at man ikke har direkte adgang til serveren? Dvs., at
jeg hjemmefra først skal SSH'e til én server, hvorfra jeg så igen SSH'er
til serveren hvorfra jeg vil køre X-programmer? (giver det mening?)

SSH -v giver følgende ved start af kpm:

debug1: client_input_channel_open: ctype x11 rchan 2 win 65536 max 16384
debug1: client_request_x11: request from 127.0.0.1 1089
debug1: client_input_channel_open: ctype x11 rchan 2 win 65536 max 16384
debug1: client_request_x11: request from 127.0.0.1 42266
debug1: fd 7 setting O_NONBLOCK
debug1: channel 1: new [x11]
debug1: confirm x11
debug1: connect localhost port 6222: Network is unreachable
debug1: fd 11 setting O_NONBLOCK
debug1: channel 1: new [x11]
debug1: confirm x11
debug1: X11 auth data does not match fake data.
X11 connection rejected because of wrong authentication.
debug1: X11 rejected 1 i0/o0
debug1: channel 1: read failed
debug1: channel 1: close_read
debug1: channel 1: input open -> drain
debug1: channel 1: ibuf empty
debug1: channel 1: send eof
debug1: channel 1: input drain -> closed
debug1: channel 1: write failed
debug1: channel 1: close_write
debug1: channel 1: output open -> closed
debug1: X11 closed 1 i3/o3
debug1: channel 1: send close
debug1: channel 1: rcvd close
debug1: channel 1: is dead
debug1: channel 1: garbage collecting
debug1: channel_free: channel 1: x11, nchannels 2
debug1: channel 1: read<=0 rfd 11 len 0
[...]
debug1: channel 1: rcvd eof
debug1: channel 1: output open -> drain
debug1: channel 1: FORCE input drain
debug1: channel 1: rcvd close
debug1: channel 1: input drain -> closed
debug1: channel 1: send eof
debug1: channel 1: obuf empty
debug1: channel 1: output drain -> closed
debug1: channel 1: close_write
debug1: channel 1: send close
debug1: channel 1: is dead
debug1: channel_free: channel 1: x11, nchannels 2

Giver det nogen brugbar info?

Med venlig hilsen

Allan Weber

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 18-09-02 16:41

Allan Weber wrote:

> [...]
> jeg hjemmefra først skal SSH'e til én server, hvorfra jeg så igen SSH'er
> til serveren hvorfra jeg vil køre X-programmer? (giver det mening?)

Det burde ikke give problemer at ssh'e fra et sted til et andet.

> [...]
> debug1: channel 1: new [x11]
> debug1: confirm x11
> debug1: connect localhost port 6222: Network is unreachable

Det ligner, at du forsøger at bruger display nr. 222 - det ser ud som et
meget højt nummer for mig...

> Giver det nogen brugbar info?

Hvad står X11Forwarding og X11DisplayOffset til i sshd.conf? Hvad står
$DISPLAY til, når du er logget ind? Sætter du manuelt $DISPLAY?

/Rasmus

I'm gonna wear some fake disguise.
-- Mick Jagger

Fra : Allan Weber

Dato : 18-09-02 17:45

X11Forwarding står på "yes"
X11DisplayOffset et udkommenteret med #, men står på 10 (må være default).

export siger: "DISPLAY="localhost:10.0" og den bliver sat automatisk (jeg
gør det i hvertfald ikke).

Jeg har forresten glemt at sige, at hvis sidder på serveren "i midten", så
er det ikke noget problem at køre X-programmer.

Med venlig hilsen

Allan Weber

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 18-09-02 17:49

Allan Weber wrote:

> [...]
>
> export siger: "DISPLAY="localhost:10.0" og den bliver sat automatisk (jeg

Kan det tænkes at der er firewall på maskinen, som ikke tillader
forbindelser via localhost?

/Rasmus

PS. Kan du ikke citere under teksten og ikke over -

It ain't possible for a dumb to sing no matter how good his
dice rolls are!
-- SmurfQuest rules

Fra : Allan Weber

Dato : 19-09-02 13:08

Situationen er den, at min server står på Aalborg Universitet. Den kan kun
tilgåes fra det interne net på AAU. For at komme på det hjemmefra, laver
jeg en ssh forbindelse til universitets server. Derfra så endnu en ssh til
min egen server. Jeg kan sagtens kører X-programmer fra universitetets
server, så der burde ikke være nogen firewall i vejen der. Hvis jeg sidder
fysisk på universitetets net, og laver ssh til min egen server er det
heller intet problem at starte X-programmer. Problemet opstår først når jeg
hjemmefra skal køre X fra min egen server. Nedenstående figur illustrere
situationen.

--------------------
Hjemme-klient-------|AAU------Min-server|
--------------------

Jeg ved ikke om det forklarer situationen.

Mvh

Allan Weber

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 19-09-02 17:32

Allan Weber wrote:

> [...]
jeg
> hjemmefra skal køre X fra min egen server. Nedenstående figur illustrere

Og de to ovenstående står korrekt *både* på AAU of din hjemmemaskine?

/Rasmus

\ / ASCII ribbon campaign
X against HTML mail
/ \

Fra : Allan Weber

Dato : 20-09-02 14:37

> Og de to ovenstående står korrekt *både* på AAU of din hjemmemaskine?

Ja

/Allan Weber

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 20-09-02 15:07

Allan Weber wrote:

> [...]

Mystisk. Er du logget ind på din hjemmemaskine lokalt (dvs. direkte via
xdm/kdm el. lign) samtidig med dit ssh-login?

Prøv evt. at slette .Xauthority på AAU-maskine og din hjemmemaskine og se,
om det hjælper...

/Rasmus

Programming is a race between programmers, who try and make more and
more idiot-proof software, and universe, which produces more and more
remarkable idiots.
Until now, universe leads the race.
- R. Cooka

Fra : Allan Weber

Dato : 21-09-02 09:56

Jepper

> Mystisk. Er du logget ind på din hjemmemaskine lokalt (dvs. direkte via
> xdm/kdm el. lign) samtidig med dit ssh-login?

På min hjemmemaskine er jeg logget ind via kdm.

> Prøv evt. at slette .Xauthority på AAU-maskine og din hjemmemaskine og se,
> om det hjælper...

Hjalp desværre ikke.

Det er vel på tide, at jeg bare indser, at der er forgår ting i netkablerne
som jeg ikke har kontrol over

/Allan Weber

Fra : Lasse Munck Rasmusse~

Dato : 21-09-02 10:14

Allan Weber <weber@stofanet.dk> writes:

> [...]
>
> Hjalp desværre ikke.
>
> Det er vel på tide, at jeg bare indser, at der er forgår ting i netkablerne

har du prøvet at spørge på AAU's newsgrupper (ies.edb eller
auc.linux), det skulle undrer mig meget hvis der ikke er nogen der har
prøvet det tidligere.

--
mvh.
Lasse Munck Rasmussen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 21-09-02 11:20

Allan Weber wrote:

> På min hjemmemaskine er jeg logget ind via kdm.

Jeg ved ikke hvorfor det skulle ske, men måske dine X-cookies (eller hvad
det nu er de hedder) for hjemmelogin og ssh-login er rodet sammen - prøv at
logge ud hjemme og log derefter ind med ssh.

/Rasmus

Beware of bugs in the above code;
I have only proved it correct, not tried it.
- Donald Knuth

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 19-09-02 12:43

> [...]

> jeg hjemmefra først skal SSH'e til én server, hvorfra jeg så igen SSH'er
> til serveren hvorfra jeg vil køre X-programmer? (giver det mening?)

Du skal kunne koere "ssh -X" begge gange, for at det virker, og det
bliver afvist i den log du viste.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus