Hæk i skellet - hvad skal jeg vælge?
Fra : Vivi West

Dato : 17-09-02 07:11

Hej,

Jeg skal plante en hæk i skellet mod vest. Jeg har fundet frem til følgende
muligheder som jeg kan lide:

Acer campestre - Navr
Acer ginnala - Ildløn
Rødel
Benved - en høj sort

Kan nogen fortælle mig, hvilken af disse kan klare sig bedst. Jeg bor på
landet, derfor er der marker på den anden side af skellet. Nogen har måske
et bedre foreslag? Jeg har ikke meget plads, så hække kan ikke blive i flere
rækker.
På forhånd tak
Vivi.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-09-02 08:39

On Tue, 17 Sep 2002 08:10:55 +0200, "Vivi West" <vivi.west@privat.dk>
wrote:

> [...]
>et bedre foreslag? Jeg har ikke meget plads, så hække kan ikke blive i flere

Hvor stor skal den hæk blive og skal den klippes?
Rødel er efter min mening ikke velegnet til klippet hæk, den vokser for
hurtigt og ser alt for afpillet ud når den bliver klippet. Men man kan
nu godt få en små-pæn hæk ud af den har jeg da set.

Acer ginnala ville helt sikkert give nogle flotte farver - men om den
egner sig til hæk aner jeg ikke. Jeg tror ikke engang det er til at
skaffe hækplanter af sådan en, uden at det koster en formue. Det samme
med benved.

Og så er der jo lissom kun naur'en tilbage Men naur er flot og nem
som hæk - og den er også nem at klippe ind eller ned hvis den bliver for
stor - den gror hurtigt op til en flot hæk igen.

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Karen Frederiksen

Dato : 17-09-02 15:36

Ja Naur er flot, men jeg syntes resultatet er meget forskelligt. De
skal klippe op imod 3 gange årligt, men jeg citerer kun var en gartner
i familien fortalt og hvad mine spion ture i nabolaget har bragt hjem.
Derudover skulle de være modtagelige overfor meldug.

Min mistanke er at der er forskellige kloner (forskellig vækstkraft)
eller også er det alderen som spiller en rolle. For naur hæk kan se
meget forskellig ud, så vidt jeg har observeret. Hvem kan ret mig på
rette spor?

Hvad jeg selv endte med at gøre da jeg skulle vælge hæk var at gå en
tur i nabolaget og notere mig hvad der appelerede til mig. Jeg blev
måsk lidt skræmt af dem for enden af vejens naur hæk, som er ret
voldsom (læs:blokere fortove og rækker ud på vej), og som ikke er
specielt køn efter årlig tilbage skæring. Deres genbo har også naur,
men den klipper de tre gange årligt og så er det en meget køn hæk. Og
så igen har jeg en bekendt som har den kønneste lave naurhæk, jeg må
prøve at fritte hendes hemmelighed ud af hende.

Betyder pladsen ikke så meget generer nauerens hurtige vækst ikke så
meget, men det lydder ikke helt til at være tilfældet.

Tjah flere spørgsmål end svar...

mvh
Karen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-09-02 20:16

On 17 Sep 2002 07:36:00 -0700, simoom.geo@yahoo.com (Karen Frederiksen)
wrote:

>Ja Naur er flot, men jeg syntes resultatet er meget forskelligt. De
>skal klippe op imod 3 gange årligt, men jeg citerer kun var en gartner
>i familien fortalt og hvad mine spion ture i nabolaget har bragt hjem.

Naur kan godt være ret kraftigtvoksende. Med to klipninger om året vil
man også få en flot hæk, og en enkelt kan nogle gange være for lidt. Men
det kan det jo med en del hækplanter.

>Derudover skulle de være modtagelige overfor meldug.

Ja, det kan de være slemme til. Desværre, det ser nemlig bestemt ikke
pænt ud.