alm css text farve
Fra : Edmund

Dato : 17-09-02 02:33

Hvordan angiver man farve for en text i css som ikke står mellem
--
Mvh Edmund

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-09-02 03:05

Tue, 17 Sep 2002 03:32:48 +0200, skrev "Edmund" <edm@os.dk>:

>Hvordan angiver man farve for en text i css som ikke står mellem

Du bør altid placere tekst i et blockelement som <p>,<h1> - <h6>,

Vil du alligevel ikke det, så kan du angive det for <body>, men
så vil gælde for alt på siden medmindre du skriver noget andet
for andre tags.

Du kan så bruge <span>.
tekst</span>

eller tilsvarende i et cssark/head

span   {color: red; background-color: transparent}

eller, hvis det kun skal være enkelte steder med class

..roed   {color: red; background-color: transparent}

Der bør også altid angives en baggrundsfarve.

Fra : Edmund

Dato : 17-09-02 04:26

Knud Gert Ellentoft skrev:
> Vil du alligevel ikke det, så kan du angive det for <body>, men
> så vil gælde for alt på siden medmindre du skriver noget andet
> for andre tags.

Nu må du ikke falde ned af stolen af grin, men jeg troede altså at det
hed font-color.

Men du fik mig på ret kurs med
body {
background-color: #000000;
font-size: 17px;
color: #00ff00;}
p {color: #00ff00;}

>Der bør også altid angives en baggrundsfarve.

Hvis du mener baggrund for text
p {color: #00ff00;
background-color: #FC9804;}

Er der noget man kan skrive i stedet for background-color så det kun
gælder bogstaverne
Skriver jeg <p>Text:</p> kommer der en orance blok/streg hele vejen over
siden.
http://home20.inet.tele.dk/edworks/tv98.htm

--
Mvh Edmund

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-09-02 05:01

Tue, 17 Sep 2002 05:26:08 +0200, skrev "Edmund" <edm@os.dk>:

>Er der noget man kan skrive i stedet for background-color så det kun
>gælder bogstaverne
>Skriver jeg <p>Text:</p> kommer der en orance blok/streg hele vejen over
>siden.

Sæt en width på <p>

p {color: #00ff00; background-color: #FC9804; width: 100px}

Her må man selvf. prøve sig frem til, hvilken størrelse der
passer til tekstens længde.

PS. Undlad venligst at vedhæfte filer i ikke-binære grupper

Fra : Edmund

Dato : 17-09-02 05:07

Knud Gert Ellentoft skrev:
> PS. Undlad venligst at vedhæfte filer i ikke-binære grupper.

Det aner jeg ved gud heller ikke hvordan det er sket.

Hvis du ikke havde sagt det, havde jeg ikke opdaget det.

Beklager
--
Mvh Edmund