kan en switch udvides med en hub?
Fra : Thomas Jensen

Dato : 16-09-02 20:53

Hej,

Kan jeg sætte en hub til en switch for at "udvide" switchen"?

hvis ja, hvad sker der så med dataoverførselen, falder det hele eller kun
det der går over hub?

Thomas

P.S. skal bruges i forbindelse med net-party

Fra : Cubus

Dato : 16-09-02 21:12

> Kan jeg sætte en hub til en switch for at "udvide" switchen"?

Ja.

> hvis ja, hvad sker der så med dataoverførselen, falder det hele eller kun
> det der går over hub?

Der bliver muligvis trængsel på den port, som hubben er tilsluttet på
switchen. Samtlige tilsluttede computere på hub skal jo nu igennem
en enkelt port på switch. Trafik mellem øvrige porte på switch
berøres ikke.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 16-09-02 21:56

"Thomas Jensen" <tgsj@mail.dk> wrote:

>Kan jeg sætte en hub til en switch for at "udvide" switchen"?

Om du kan tilslutte en hub til en switch(-port)? Ja, det kan du godt.
Du skal bruge uplink-porten eller et krydset kabel.

>hvis ja, hvad sker der så med dataoverførselen, falder det hele eller kun
>det der går over hub?

En hub er (en del af) et kollisionsdomæne. Det er en repeater og kan
bedst sammenlignes med at sætte alle computere på en "snor". Dvs. at
alle porte er ens og det der modtages på en port sendes (repeates) til
alle andre. Det går ud over hastigheden.

En switch er (en del af) et broadcastdomæne. Switchen benytter kort
fortalt en forward-tabel således at data kun sendes mellem 'relevante'
porte. Det giver høj hastighed mellem flere porte på samme tid.

Det betyder at portene på hubben vil give ringere hastighed pga.
kollisioner men det vil ikke påvirke de øvrige porte på switchen.

>P.S. skal bruges i forbindelse med net-party

Med priserne på switche giver det ingen mening at bruge hubs med
mindre man aktuelt har brug for en repeater.

Se i øvrigt gruppens FAQ. http://www.net-faq.dk/

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/