ASP Søgemaskine - hvordan?
Fra : Peter Nyhuus

Dato : 16-09-02 19:36

Hej

Jeg har brug for at lave en søgefunktion (søgemaskine?) til mit
site. Jeg har været en tur forbi nogle java-scripts, som virkede
ok, men ikke var særlig brugbare, da jeg gerne vil kunne styre
både layout og processen selv.

Jeg er blevet fortalt, at man i ASP kan lave en søgemaskine helt
fra bunden, men jeg er desvære fuldstændig newbie i ASP.

Kan nogen hjælpe mig? En henvisning til en tutorial eller en
guide ville være rar. Jeg har været en tur igennem www.html.dk's
ASP tutorial. Den var for så vidt fin nok, men nogen søgemaskine
kom der ikke ud af det.

Tak

Peter

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : SumSum

Dato : 16-09-02 21:49

"Peter Nyhuus" <peter_nyhuus@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> guide ville være rar. Jeg har været en tur igennem www.html.dk's
> ASP tutorial. Den var for så vidt fin nok, men nogen søgemaskine

Kan du bruge dette link?
http://www.aspjar.com/site_submitter.asp

Hilsen
SumSum

---

Fra : Tobias Hinnerup

Dato : 17-09-02 07:03

"Peter Nyhuus" <peter_nyhuus@hotmail.com> wrote in message news:am58as$pni$1@sunsite.dk...

> Jeg er blevet fortalt, at man i ASP kan lave en søgemaskine helt
> fra bunden, men jeg er desvære fuldstændig newbie i ASP.

Dit spørgsmål svarer lidt til at sige til en arkitekt: "Jeg synes operahuset i Sidney ser
kanon ud - jeg har aldrig sat to mursten oven på hinanden, men forklar mig lige hvordan
jeg bygger noget lignende?"

Leg noget mere med html.dk's tutorials, køb en bog og lær noget grundlæggende ASP
programmering - og vend endelig tilbage med konkrete spørgsmål undervejs, så vil vi alle
gerne hjælpe dig på vej; men hovedindsatsen bliver din!

/Tobias

Fra : Peter Nyhuus

Dato : 17-09-02 08:27

Tak for svarene.

Måske har jeg ikke udtrykt mig klart nok. Jeg søger en vejledning, der kan sparke mig i gang
med at lave en søgemaskine. Det er ikke lykkedes mig endnu. Det undrer mig egentlig lidt, for
de fleste sites har en eller anden form for søge ting. Der må da være en eller anden
vejledning på nettet. Jeg er ikke interesseret i at sætte mig ind i et helt sprog (ASP,
PHP... osv.), jeg leder bare efter en vejledning til en lave en søgemaskine.

En ordentlig vejledning til hvordan det gøres i Dreamweaver MX ville også være ok. Den
nuværende vejledning til at lave en søgefunktion i Dreamweaver MX's manual er meget
mangelfuld og tilsyneladende bare kopieret fra Dreamweaver 4.

Nyhuus

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-09-02 09:06

Peter Nyhuus skrev:

> Måske har jeg ikke udtrykt mig klart nok. Jeg søger en
> vejledning, der kan sparke mig i gang med at lave en
> søgemaskine.

Nu er der jo søgemaskiner og søgemaskiner. Du kan lave i hvert fald
tre forskellige slags - afhængig af hvordan dit site er opbygget.

a) Databasegenereret website med søgefunktioner.
Her er søgedelen forholdsvis nem - du kan finde mange tutorials til
at lave søgninger i databaser. Men det kræver at du kan opbygge dit
site med databasesider - det er kun disse der kan søges på.

b) Tekstsite med tilhørende søgbar database. Her er alle sider
indekseret i en database, som du så kan søge i. Opdatering af
siderne kræver også opdatering af søgeindekset.

c) Tekstsite med søgefunktion indbygget i webserveren. Her klares
søgningen af en færdig indekstjeneste, som du kan sende
forespørgsler til fra en hjemmeside.

> Det er ikke lykkedes mig endnu. Det undrer mig
> egentlig lidt, for de fleste sites har en eller anden form for
> søge ting. Der må da være en eller anden vejledning på nettet.

Nu ved jeg ikke hvad du forstår med "de fleste" websites - men det
er rigtigt at mange store sites har søgefunktioner. De fleste af
disse sites har også fuldt professionelle firmaer til at lave deres
websider. Fuldtekstsøgninger på hjemmesider er ikke noget man
"bare" laver - der sælges færdige programmer til den slags i
prisklassen 10.000,- og mere.

> Jeg er ikke interesseret i at sætte mig ind i et helt sprog
> (ASP, PHP... osv.), jeg leder bare efter en vejledning til en
> lave en søgemaskine.

Så kig en gang mere på sammenligningen med at bygge et operahus.
Det er ikke alle ting man kan lave bare ved hjælp af en gør det
selv-vejledning.

PS: Læs gerne vejledningen i min signatur.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 17-09-02 11:51

On Tue, 17 Sep 2002 10:06:28 +0200, "Jens Gyldenkærne Clausen"
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Nu er der jo søgemaskiner og søgemaskiner. Du kan lave i hvert fald
>tre forskellige slags - afhængig af hvordan dit site er opbygget.
<snip>

En fjerde mulighed er at anvende Google til at søge sit eget site.
Jeg har set, at en del sites faktisk anvender metoden, se fx:

hvor der, hvis man indtaster "ado" i søgefeltet, leveres:

Jeg ved ikke hvor god den er til "lav traffik-sites", men det er da
nogle tests værd.
Jeg ved heller ikke, om den søger i dynamisk genererede sider.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Tobias Hinnerup

Dato : 17-09-02 12:03

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote in message

> Jeg ved heller ikke, om den søger i dynamisk genererede sider.

Det gør den

/Tobias

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-09-02 12:10

Tobias Hinnerup skrev:

> Det gør den

Hvis og kun hvis der er links til dem. Sider man kun finder ved at
indtaste data i en form (evt. direkte i en querystring) kan Google
ikke finde.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Nyhuus

Dato : 17-09-02 12:31

Hej.

Mange tak for alle Jeres svar. Jeg forstår, at det er en
ordentlig mundfuld jeg spørger om. Jeg forstår også, at det kan
være et omfattende projekt at lave en søgemaskine til sit eget
site.

Men jeg er ikke interesseret i at benytte mig af eksterne
søgemaskiner eller scripts lavet af andre (jeg kan godt få disse
til at virke, men de inderholder som regel reklamer for
afsenderen, eller er ikke særlig "customizeable").

Findes der virkelig ikke en introduktion eller en guide for
nybegyndere? Jens Gyldenkærne Clausen's svar i denne thread var
meget brugbart, men underligt nok det eneste "newbie" vejledning
jeg er stødt på.

Måske er dette spørgsmål i den forkerte nyhedsgruppe, men i
Deramweaver (hvor jeg lige nu sidder og kæmper med problemet), er
ASP en mulig løsning på problemet. Desuden har jeg også mulighed
for ASP på mit webhotel, og derfor virkede denne nyhedsgruppe som
det rette sted at begynde.

Hilsen

Peter Nyhuus

Fra : Peter Nyhuus

Dato : 18-09-02 08:38

Succes.

Så er det hul igennem. Det er lykkedes mig at finde en guide (32
sider) til at lave en ASP database søgemaskine til en hjemmeside.
Hvis nogen er interesseret i den, så send mig en mail. Så sender jeg
vejledningen.

Mange tak for svarene.

Nyhuus