update problem
Fra : Ole Nilsson

Dato : 16-09-02 11:33

Hej
Jeg har følgende indhold, men hvordan gør jeg det muligt også kan
opdaterer felterne data1 og data2 ? Hvis jeg bruger nedennævnte
syntaks, så kan jeg ikke opdaterer disse felter fordi de jo er
"optaget" idet opdatering forsøges. Jeg har prøvet noget med at
"delete" posten inden jeg opdaterer, men det virker ikke. Denne
metode fører jo frem til oprettelse af en hel ny post og det var
ikke lige det der var meningen.

...Her er alle form-værdierne omsat til str-værdi også disse to:
strdata1=Trim(Replace(request.form("data1"),"'",""))
strdata2=Trim(Replace(request.form("data2"),"'",""))
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "DBQ=" & server.mappath("../scripts/db.mdb") &
";Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}"
strSQL = "SELECT data1,data2 FROM dataindhold WHERE data1='" &
strdata1 & "' AND data2='" & strdata2 & "'"
set rs=Connect.Execute(strSQL)
if rs.eof and rs.bof then

SQLstring= "UPDATE data SET navn='"&strnavn&"',
adresse='"&stradresse&"', tlf='"&strtlf&"', mail='"&strmail&"',
data1='"&Request.form("data1")&"',
data2='"&Request.form("data2")&"' WHERE nr = " & session("nr")
connect.Execute(SQLstring)

response.write "<p>Posten opdateret.</p>"
else
response.write "<p>Posten opdateret er ikke opdateret.</p>"

Nilsson

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-09-02 11:53

Ole Nilsson skrev:

> [...]
> opdaterer felterne data1 og data2 ? Hvis jeg bruger nedennævnte
> syntaks, så kan jeg ikke opdaterer disse felter fordi de jo er

Ikke forstået - hvad mener du med "optaget"?

> Jeg har prøvet noget med at
> "delete" posten inden jeg opdaterer, men det virker ikke. Denne
> metode fører jo frem til oprettelse af en hel ny post og det var
> ikke lige det der var meningen.

Du skal vel bare vælge posten igen, efter at den er opdateret? (jeg
er dog ikke sikker på at jeg forstår dit spørgsmål).

> ..Her er alle form-værdierne omsat til str-værdi også disse to:
> strdata1=Trim(Replace(request.form("data1"),"'",""))
> strdata2=Trim(Replace(request.form("data2"),"'",""))

Fint.

> [...]
> data1='"&Request.form("data1")&"',
> data2='"&Request.form("data2")&"' WHERE nr = " & session("nr")

Hov - hvorfor bruger du ikke dine variable strdata1 og 2 her? Der
er jo ikke kommet noget andet i dem bare fordi du har lavet et sql-
kald. Til gengæld risikerer du fejl med anførselstegn fordi du - i
modsætning til i din select-forespørgsel - ikke escaper dem.

> connect.Execute(SQLstring)
>
> response.write "<p>Posten opdateret.</p>"

Hvad sker der hvis execute-metoden fejler? - eller din where-
betingelse ikke udvælger nogen poster?

Ved du med sikkerhed at session("nr") altid findes i tabellen?

PS: Både din kode og dine usenetindlæg ville være lettere at læse
hvis du indsatte et par tomme linjer hist og her.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ole Nilsson

Dato : 16-09-02 15:52

Jens Gyldenkærne Clausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Ikke forstået - hvad mener du med "optaget"?
At de i forvejen findes i db, med værdier indsat tidligere af
brugeren. Dette gør jo at at den "sætning" jeg har nu hele tiden vil
finde disse værdier og derfor vil ikke opdaterer.

> Du skal vel bare vælge posten igen, efter at den er opdateret? (jeg
> er dog ikke sikker på at jeg forstår dit spørgsmål).

> Fint.

> Hov - hvorfor bruger du ikke dine variable strdata1 og 2 her?
Det har du ret i. Det kunne jeg ligeså godt.
> [...]
>

> PS: Både din kode og dine usenetindlæg ville være lettere at læse
> hvis du indsatte et par tomme linjer hist og her.

Venlig hilsen