Kaburator...
Fra : Duffi

Dato : 15-09-02 20:04

Hej Gruppe...

Jeg læste i et tidligere indlæg, om en større kaburator giver fart eller ej,
og folk var enige om at det kun gav lidt mere fart men ellers ren
acceleration...

Det kan jeg ikke forstå...

jeg har 16mm indsugning på min knallert (Yamaha fs-1)
5,3hk udstødning
11 tands gearing
polerede porte...

Det er alt hvad jeg har og den render ca. 60

jeg ville da mene at hvis jeg fik fat i en 16mm karburator istedet for den
10mm der sidder på, så skulle den da gerne kunne køre lidt hurtigere end 60,
eller hvad??

Sker der noget ved at man kører med en lidt for stor dyse, tror kun det er
et nummer der er tale om...

På forhånd tak...

Fra : Duffi

Dato : 17-09-02 18:20

HALLOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

Prøvede at få nogle svar... Mener selv at det er relevante spørgsmål når vi
snakker tuning...
Der må da være nogen som ved noget om det.....

Igen på Forhånd tak...

Fra : Allan Riise

Dato : 17-09-02 18:42

Duffi wrote:
> [...]
> når vi snakker tuning...
> Der må da være nogen som ved noget om det.....

Karburator tuning i sig selv giver _ikke_ meget endet end bundtræk, men det
betyder selvfølgelig meget hvis man sætter andet cyllesæt på. Man kan ikke
sige noget helt klart, men du kan som tommelfingerregel gå ud fra, at
indsugningsstuds og krburatorstørrelse (i mm) skal passe sammen, så er
resten et spørgsmål om strålespids.
Så ja, din vil køre lidt hurtigere, _hvis_ din indsugning er større end 10mm
(hvilket din jo er ), og endnu mere igen hvis du har en større 3 skyller
cylle på. Jeg vil tro at du kan presse den op på omkring 80-85 km/t med en
større karburator og rigtig dysning. Du kan også lige løfte din cylle 2mm,
gerne med pakninger, men allerhelst med en tillavet aluminiums pakning, så
kan du slipe de 2mm af topstykket, det hjælper også, faktisk ret meget !
)

Venligst ...
--
Allan Riise
Ari06@AriSoft.dk

Fra : Duffi

Dato : 17-09-02 20:16

okay... Tak for svaret Allan... Dig kan man sku altid regne med...