Hvordan blokerer man bestemte ip-adresser ~
Fra : x

Dato : 15-09-02 18:52

Hejsa

Jeg er ude for nogle underlige angrab på min webserver....

Error.log i apache siger en del om forskellige ting, som der bliver
forsøgt for at få adgang til maskinen...

udklip af denne er nederst i dette indlæg.

Jeg bruger Norton som firewall, men har prøvet zonealarm.
Denne er for hukommelseskrævende til formålet desværre.
Hvordan blokerer man for nogle bestemte ting, som folk forsøger at
afvikle på ens maskine...

Foreksempel forsøger nogle at få gang i root.exe, som ikke ligger på
maskinen, men jeg ville gerne sætte en regel op, så firewallen
automatisk blokerer de ip-adresser som forsøger at gøre bestemte ting.
Dette burde vel være muligt ??

mvh

M. Jørgensen

Fra : Anders Lund

Dato : 15-09-02 19:05

x <dd@dd.com>, wrote in

> [...]
> maskinen, men jeg ville gerne sætte en regel op, så firewallen
> automatisk blokerer de ip-adresser som forsøger at gøre bestemte ting.

Det er der vist ikke nogen personlige firewalls som kan. Så skal du have fat
i en lidt mere professionel firewall, som kigger pakkerne igennem.
De angreb du er udsat for er sikkert nogle automatiske nogen, fra inficeret
IIS servere rundt omkring.

--
Anders Lund - spam2002q3@andersonline.dk
OE-QuoteFix - Et Outlook Express must - http://flash.to/oe-quotefix

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 15-09-02 20:17

In <am2i51$21vf$1@news.cybercity.dk> "Anders Lund" <news@anders.adsl.dk> writes:

> [...]

>i en lidt mere professionel firewall, som kigger pakkerne igennem.
>De angreb du er udsat for er sikkert nogle automatiske nogen, fra inficeret

tilfoej deres ip-adresser til din hosts file, som 127.0.0.1, som faar
de ihvert falde aldrig svar tilbage.

/Martin

Fra : Lars

Dato : 15-09-02 22:41

In article <am2i51$21vf$1@news.cybercity.dk>, news@anders.adsl.dk says...
> Det er der vist ikke nogen personlige firewalls som kan. Så skal du have fat
> i en lidt mere professionel firewall, som kigger pakkerne igennem.

ZoneAlarm 3.0 Pro, har denne facilitet dvs. både med spærring af IP-adresse områder for alle
applikationer eller enkelte applikationer/ services

--
Best regards

Lars

Fra : Anders Lund

Dato : 16-09-02 05:55

Lars <lc@get3net.dk>, wrote in
> [...]
>
> ZoneAlarm 3.0 Pro, har denne facilitet dvs. både med spærring af
> IP-adresse områder for alle applikationer eller enkelte applikationer/

Det er jo ikke det han vil have. Han vil have at ZoneAlaram blokere for
forspørgspørgelser til hans Apache server, som indeholder "root.exe". Det
tvivler jeg på at ZA kan håndtere.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 16-09-02 07:44

Anders Lund skrev:

> Han vil have at ZoneAlaram blokere for forspørgspørgelser til hans
> Apache server, som indeholder "root.exe". Det tvivler jeg på at ZA
> kan håndtere.

Der må da findes noget lignende Urlscan [1] til Apache?

[1] Urlscan er et filter der kan opsættes "foran" IIS, til at filtrere
hvilke URLs der sendes videre til IIS:

Det kan ikke anbefales at installere programmet, hvis man ikke har
tænkt sig at læse dokumentationen.
--
Fix Outlook Express 5.*. Nu med emoticons, _understreget_,
/skråtstillet/ og *fed* tekst: <URL: http://flash.to/oe-quotefix >

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-09-02 20:52

On Sun, 15 Sep 2002 19:52:25 +0200, x <dd@dd.com> wrote:

> [...] men jeg ville gerne sætte en regel op, så firewallen
> automatisk blokerer de ip-adresser som forsøger at gøre bestemte
> ting. Dette burde vel være muligt ??

Ja, det er muligt, hvis man har en firewall med IDS-funktionali-
tet, eller en separat IDS, der forstår ens firewall. Når den ser
et bestemt trafikmønster, der er karakterisktisk for et bestemt
angreb, kan den lukke helt af for trafik fra den adresse (eller
flere).

.... Men hvis ens web-server ikke er sårbar overfor de problemer,
kan man jo være ligeglad med, at folks web-servere står og banker
på (givet, at det ikke er så meget, at det reelt giver denial of
service).

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Michal Wodzinski

Dato : 16-09-02 09:58

Fra : Alex Holst

Dato : 16-09-02 10:24

Michal Wodzinski <michal@null.dk> wrote:
> Hvad er en IDS?

Svaret paa dit spoergsmaal findes her:

http://a.area51.dk/sikkerhed/

Fra : Michal Wodzinski

Dato : 16-09-02 11:44

Fra : Alex Holst

Dato : 16-09-02 12:02

Michal Wodzinski <michal@null.dk> wrote:
> F.eks. tripwire hvis det er en Host IDS?

Ja, men jeg ved ikke hvorfor folk svarer "tripwire" hver gang der siges
host ids. Der findes andre muligheder; f.eks. er mtree glimrende til
opgaven -- hvertfald paa UNIX maskiner.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 16-09-02 12:57

Alex Holst wrote:
> host ids. Der findes andre muligheder; f.eks. er mtree glimrende til
> opgaven -- hvertfald paa UNIX maskiner.

http://www.free-x.ch/pub/mtree-tripwire.html

Søg evt. på mtree og ids i google.

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 16-09-02 13:56

On Mon, 16 Sep 2002 12:01:40 +0100, Alex Holst <a@mongers.org> wrote:

> Ja, men jeg ved ikke hvorfor folk svarer "tripwire" hver gang der siges
> host ids. Der findes andre muligheder; f.eks. er mtree glimrende til
> opgaven -- hvertfald paa UNIX maskiner.

pc-063 % uname
Linux
pc-063 % mtree