Forsikring
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-09-02 18:10

Hej

Engang når vi flytter på landet skal jeg til at gå til ridning igen og
med tiden så skal jeg nok også have en af de unævnelige.

Jeg kommer lige til at sidde at tænke på forsikringen. Nu er det nok
de færreste der giver 100.000+ for deres hest, men alligevel er det da
en sjat penge. Hvis man nu køber en bil kan man få den forsikret, det
samme gælder en cykel, men når nu man køber en hest til 30.000 og den
så bliver syg og dør efter få måneder, kan man så få en forsikring der
dækker den slags ting? Altså, jeg er godt klar over at det ikke
hjælper at købe en forsikring efter at hesten er død. :) eller det
skulle nok være :(

Er der nogen der kort kan fortælle mig hvad man kan forsikre og hvad
man ikke kan og evt. også hvad sådan en forsikring dækker?

Mvh Trine, som savner landet og hestene

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 15-09-02 18:39

In article <uznujuqlj.fsf@trinekc.dk>, Trine Kornum Christiansen wrote:
> Hej
>
> Engang når vi flytter på landet skal jeg til at gå til ridning igen og
> med tiden så skal jeg nok også have en af de unævnelige.

hehe, hvad er det lige med den hesterace ??

> [...]
> dækker den slags ting? Altså, jeg er godt klar over at det ikke
> hjælper at købe en forsikring efter at hesten er død. :) eller det

Ja, du kan godt købe en forsikring på hesten. Du kan købe
forskellige slags, der dækker forskellige ting, og alt efter
hvad du planlægger at bruge hesten til koster de mere eller
mindre.
Du kan købe en forsikring mod:
at hesten dør
at hesten bliver uridelig
tillægsdækning af dyrlæge regninger.

> Er der nogen der kort kan fortælle mig hvad man kan forsikre og hvad
> man ikke kan og evt. også hvad sådan en forsikring dækker?

Dækningen står i policen.
Men jeg vil da foreslå at du overvejer om det overhovedet kan
betale sig at forsikre hesten. Givet, det er da kedeligt at
miste den, og det kan være en større økonomisk udgift, men
som regel er hestens indkøbspris en brøkdel af de samlede
udgifter for hesten igennem hele dens levetid.
En hest bliver rask væk mindst 20 år. Så lad os regne med at
du har den i 20 år. Du skal fodre på den i 20 år, og have den
opstaldet. Jeg betaler små 3k om måneden for at have den opstaldet
her i Kbh. Det er godt nok Kbh, men jeg tvivler på at du kan få det
under 1-2.000 ude på landet, alt efter om du gør det selv, eller
hvor du har den opstaldet.
20 år * 12 måneder * 1000 kroner = 240.000
Hertil kommer så dyrlæge og smed... for ikke at glemme
udstyret... Alt i alt, vil jeg gætte på at prisen ligger
fra 300.000 til 600.000 for hesten i dens levetid.
Hvis du anskaffer en hest til 30.000 er det måske dyrt for
dig, men i det lange løb er det stadig kun 10% af "drifts"
udgifterne. Derfor, køb noget ordenligt, og hvis forsikringen
koster mere end et par tusinde om året, så er det en dårlig
forretning for dig. Typisk kan du heller ikke forsikre den
efter en vis del af dens alder.

Regn selv på det, og se om det er en fordel for dig.

> Mvh Trine, som savner landet og hestene

Det kan jeg godt forstå, jeg vil også selv væk fra KBH lige så snart
det er muligt

JonB

Fra : Maja Veronica Nielse~

Dato : 15-09-02 20:48

Jeg har heldigvis min hest hjemme, så jeg betaler selv foder, hovsmed,
dyrlæge osv.
Man kan godt får en hest opstaldet nogle få steder hvor det kun koster 500
kr.. Og det er med dety hele, skal jeg lige hilse og sige, om mdr.
Foder, boks, mark det hele. Undtagen hovsmed, dyrlæge og udstyr. Men hvis
man har det udstyr man skal bruge er det jo ikke særlig meget, hvis det er
en stærk, sund og rask hest du her/får.

Knuzzre Maja

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 15-09-02 22:16

In article <3d84e3ae$0$49627$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Maja Veronica Nielsen wrote:
> [...]
> man har det udstyr man skal bruge er det jo ikke særlig meget, hvis det er

WOW, 500 kroner, det kan da umuligt være andet end sort.
Måske en lille pony kan gøre det, men alligevel, 500,- pr.
måned giver godt nok ikke en særlig høj timeløn for pasningen.

JonB

Fra : Heidi Falch

Dato : 16-09-02 10:32

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> skrev:

>WOW, 500 kroner, det kan da umuligt være
> [...]

Tja - hos os er det 700,- i løsdrift pr. måned incl. foder.

--
Knus,

Trolden, som burde ligge i sin seng istedet for at skrive på news.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 16-09-02 11:13

In article <3d85a52a$0$95098$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Heidi Falch wrote:

> Tja - hos os er det 700,- i løsdrift pr. måned incl. foder.

wow, jeg skal vist flytte væk fra Kbh.

JonB

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 16-09-02 11:25

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

>WOW, 500 kroner, det kan da umuligt være andet end sort.

Helt sikkert. Og uden forsikring af nogen art, så hvis noget sker

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 16-09-02 11:52

In article <sacbou4pc1v77kfuul0mlt9906n0t4p6qc@4ax.com>, Ole Braad-Sorensen wrote:

> Helt sikkert. Og uden forsikring af nogen art, så hvis noget sker

HOV?? du svarede på et af mine indlæg ;-D
Anyway, jeg har lige et tillægs spørgsmål, nu du "lever" ;-D
af at udleje bokse...
I min kontrakt står der at opstaldning sker på ejers regning og
risiko, så hvad skulle det hjælpe at det er uden forsikring ?
Dækker den i tilfælde af at de handler (groft) uforsvarligt ?

JonB

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 16-09-02 19:38

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

>HOV?? du svarede på et af mine indlæg ;-D
>Anyway, jeg har lige et tillægs spørgsmål, nu du "lever" ;-D
>af at udleje bokse...

Jeps, det kan anbefales og giver en fed indtægt der mere end dækker
huslejen...!

>I min kontrakt står der at opstaldning sker på ejers regning og
>risiko, så hvad skulle det hjælpe at det er uden forsikring ?
>Dækker den i tilfælde af at de handler (groft) uforsvarligt ?

"Ejers regning og risiko" duer ikke til at fraskrive sig det ansvar
der er ved at have andres "ting" "opbevaret" mod betaling.

Siden der er så stor profit ved opstaldning er der altså også et
ansvar!

(Dette var ikke en reklame for Søholm rideskole eller tryg forsikring)
(Nu er du afsløret) )))))

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 16-09-02 19:56

In article <b09cou4t761rj07lqniclat980smsft9n5@4ax.com>, Ole Braad-Sorensen wrote:

> Jeps, det kan anbefales og giver en fed indtægt der mere end dækker
> huslejen...!

Næh tak, jeg tror jeg får nok i mine egne, det ender jo nok lige
som mor og far der efterhånden har en 15 stykker, og nu bygger
de en ny stald, da de dårligt kan komme ind i den gamle med en
bobcat. Så 20 er vel næste mål ??

Et andet problem er så at det heller ikke kan betale sig at
avle, men vil man have nogle ordentlige heste, må man
åbenbart lave dem selv.

> "Ejers regning og risiko" duer ikke til at fraskrive sig det ansvar
> der er ved at have andres "ting" "opbevaret" mod betaling.

Hmm, hvorfor bliver de så ved med at skrive det ?? Jeg mindes
ikke at jeg nogensinde har hørt om nogle domme for vanrøgt af
andres heste.

JonB

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 17-09-02 08:11

Ole Braad-Sorensen wrote:

> Helt sikkert. Og uden forsikring af nogen art, så hvis noget sker

Vi tager 600 (sommer)/800 (vinter). Og der er ansvarsforsikring. Selve
hesten er naturligvis ikke forsikret gennem os, men hvad den kunne
forvolde af skader på vores, naboernes eller andre ting er forsikret.
(Og hvad vi kunne forvolde af skade mod den, er vel også forsikret. Men
det er forhåbentligt ikke aktuelt :)

-dennis

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 16-09-02 18:46

On Sun, 15 Sep 2002 17:39:10 +0000 (UTC), Jon Bendtsen
<bendtsen@diku.dk> wrote:

> [...]
>under 1-2.000 ude på landet, alt efter om du gør det selv, eller
>hvor du har den opstaldet.
>20 år * 12 måneder * 1000 kroner = 240.000

   Helt ned til 500,- hvis man medbringer foder og den slags selv
og ikke har behov for ridehus - men også helt op til 2500,- hvis man
vil have det hele - stort ridehus, lækre folde, staldpige osv. ...
   Men bortset fra det vil jeg vove den påstand at det kan være
en rigtig god ting som minimum at have en forsikring på dyret i
forhold til dyrlægeregninger og fx. afhentning med dyreambulance - det
_kan_ blive en meget dyr fornøjelse at få helbredt sin hest hvis den
bliver syg.
   Jeg mener forresten at man godt kan regne med omkring 30000 om
året for at holde hest - det _er_ en dyr dyr sport. Men den er herlig
;)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 16-09-02 19:39

In article <816cou0oni1t8dj4vcsologva8v60pjlpv@4ax.com>, Trine Stubbe Teglbjærg wrote:

>    Helt ned til 500,- hvis man medbringer foder og den slags selv
> og ikke har behov for ridehus - men også helt op til 2500,- hvis man
> vil have det hele - stort ridehus, lækre folde, staldpige osv. ...

Staldpigen vil jeg gerne have ;-D
Foder koster jo også, så det skal også tælles med i regnestykket.
Måske er det bare fordi jeg ikke vil klare mig uden et ridehus.

> [...]
> forhold til dyrlægeregninger og fx. afhentning med dyreambulance - det
> _kan_ blive en meget dyr fornøjelse at få helbredt sin hest hvis den

Ja, det kan det

>    Jeg mener forresten at man godt kan regne med omkring 30000 om
> året for at holde hest - det _er_ en dyr dyr sport. Men den er herlig
> ;)

Ja, den er ikke helt billig i gulerødder :/ Men dejlig, det er den
nu. Jeg håber at min snart bliver klar igen.

JonB

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 16-09-02 21:06

On Mon, 16 Sep 2002 18:38:39 +0000 (UTC), Jon Bendtsen
<bendtsen@diku.dk> wrote:

>Staldpigen vil jeg gerne have ;-D
>Foder koster jo også, så det skal også tælles med i regnestykket.
>Måske er det bare fordi jeg ikke vil klare mig uden et ridehus.

   Der er jo for så vidt også staldpige ude på rideskolen (samt
to ridehuse og stor ridebane) og "vi" tager kun det halve. Man får
ikke mere service dernede udover at staldpigen dernede får penge for
at sørge personligt for alle måltider - mens "vores" staldpige kun er
forpligtet til at sørge for morgen og frokost hvor aftensmaden
varetages af den der har tid (Men det er staldpigens ansvar at finde
en der har det dog....)

>Ja, den er ikke helt billig i gulerødder :/ Men dejlig, det er den
>nu. Jeg håber at min snart bliver klar igen.

   "Min" lille prusser er endelig gående igen efter næsten 2
ugers stilstand - lækkert lækkert :)

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 16-09-02 21:22

In article <68ecou0m77pvlhaoppsldi9uugo4q4ia88@4ax.com>, Trine Stubbe Teglbjærg wrote:

> [...]
> forpligtet til at sørge for morgen og frokost hvor aftensmaden
> varetages af den der har tid (Men det er staldpigens ansvar at finde

Okay, jeg får min fodret 3 gange i døgnet, samt muget. Yderligere
betaler jeg en lille extra pris for at den kommer på fold. Alt i alt
bliver det meget tæt på de 3k :/
Så er der kun et 20x40 ridehus, men tilgengæld ligger det så også
næsten i Kbh.

Jeg var i London fornylig, og der så jeg en hest på gaden, med
rytter, og det lignede ikke lige en betjent. Det var i tottenham ??
Ca. 20 min med undergrunds banen. Egentlig ville det vel svare til
ydre nørrebro/bellahøj ?? Men det mest underlige var inde i Hyde Park.
Det er altså helt inde i Centrum. Der var der ridestier beregnet til
at ride på. Godt nok lidt synd for hesten at være opstaldet der inde.

JonB

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 17-09-02 17:57

On Mon, 16 Sep 2002 20:21:41 +0000 (UTC), Jon Bendtsen
<bendtsen@diku.dk> wrote:

> [...]
>bliver det meget tæt på de 3k :/
>Så er der kun et 20x40 ridehus, men tilgengæld ligger det så også

   Den dyreste boks vi har ligger på 1400 (Udeboks og ret stor)
og den pris er inklusive foder men minus mugning (Dog må der muges på
alle tider af dagen/ugen) og så koster foldordning 150,- medmindre
hesten kan gå sammen med rideskolehestene. Vi har som sagt 20*40
ridehus der snart skal udvides, 18*35 ridehus, kjæmpe ridebane - 50*50
ca + opvarmningsbane til stævner på omkring 15*30 - samt i øvrigt
adgang til skov og strand for 200,- ekstra om året (Ridehuskort koster
400,- pr halvår)

> [...]
>Det er altså helt inde i Centrum. Der var der ridestier beregnet til
>at ride på. Godt nok lidt synd for hesten at være opstaldet der inde.

   *G* Jeg er helt sikker på at det ville være god træning for
mine nerver at skulle ride inde midt i byen ;)

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 17-09-02 08:25

> [...]
> og ikke har behov for ridehus - men også helt op til 2500,- hvis man
> vil have det hele - stort ridehus, lækre folde, staldpige osv. ...

Vi tager de 600-800 for opstaldning med ridehus (snart...), lækre folde
(efter min mening). Staldpigefunktionen er vel også dækket ind i kraft
af at vi selv går og passer hestene.

> [...]
> forhold til dyrlægeregninger og fx. afhentning med dyreambulance - det
> _kan_ blive en meget dyr fornøjelse at få helbredt sin hest hvis den

Ja, og det kan være en dyr fornøjelse at forsikre den, hvis ikke den
blive syg :/ - det er ikke en nem afvejning.

>    Jeg mener forresten at man godt kan regne med omkring 30000 om
> året for at holde hest - det _er_ en dyr dyr sport. Men den er herlig
> ;)

Det kan muligvis gøres lidt billigere, men det er nok ikke helt skævt.

-dennis

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-09-02 08:37

Dennis Thrysøe <dennis@geysirheste.dk> writes:

> Ja, og det kan være en dyr fornøjelse at forsikre den, hvis ikke den
> blive syg :/ - det er ikke en nem afvejning.

Det vil i mit tilfælde nok være en opvejning af om jeg vil betale et
fast årligt beløb eller om jeg tør risikere lige pludselig at skulle
af med en hulens masse penge på en gang. Med forsikringen ved man
hvornår og hvor meget man skal betale, men bliver hesten lige
pludselig alvorlig syg, og sådan noget sker vel altid på de mest
ubelejlige tidspunkter, så er både beløbet og tidspunktet jo komplet
uforudsigeligt.

Hvad er den højeste dyrlægeregning I er blevet præsenteret for og for
hvad? Hvad koster det at få hesten vaccineret? Hvor tit skal den skoes
og hvad koster det? (Jeg regner med at skulle have mig en lille
unævnelig som primært skal bruges til skovtursbrug.)

Mvh Trine

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 17-09-02 09:18

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Det vil i mit tilfælde nok være en opvejning af om jeg vil betale et
> fast årligt beløb eller om jeg tør risikere lige pludselig at skulle
> af med en hulens masse penge på en gang.

Ja, netop. Den afvejning vil jo nok naturligt afhænge af både
hesteejerens økonomi, antal heste man ejer og sandsynligheden for, at
hesten bliver syg.

Islandsheste har et - efter min mening retfærdigt - ry for, ikke at
blive særligt meget syge. Derfor er de dyrlægeforsikringer jeg har hørt
om (og jeg har ikke kigget mig specielt godt omkring) været for dyre. De
er sat til et niveau, som sammenlignet med tidligere heste vil være
dyrere i sidste ende.

> Med forsikringen ved man
> hvornår og hvor meget man skal betale, men bliver hesten lige
> pludselig alvorlig syg, og sådan noget sker vel altid på de mest
> ubelejlige tidspunkter,

Ja, Murphy har ikke levet forgæves :)

> så er både beløbet og tidspunktet jo komplet
> uforudsigeligt.

Ja, så valget vil blive at købe en forsikring ude i byen, eller
'selvforsikre'. (= have lidt penge på kistebunden til uforudsete udgifter).

> Hvad er den højeste dyrlægeregning I er blevet præsenteret for og for
> hvad?

Det ved jeg ikke på stående fod. Et betragteligt antal tusinde vil jeg
tro. Men min klare fornæmmelse er, at den ikke har været højere end hvad
forsikringen ville koste på et år eller to.

Netop baseret på det 'statistiske' grundlag ser forsikringen ikke så
attraktiv ud. Jeg vil ikke afvise, at jeg vil ændre mening hvis vi får
en dyr for-alvor-problem-hest.

> Hvad koster det at få hesten vaccineret?

Sikkert alt for meget :) Men dækker en dyrlægeforsikring det? Det er jo
ikke ligefrem uforudsigeligt.

> Hvor tit skal den skoes
> og hvad koster det?

Ret individuelt - alt efter brug omgivelser og ikke mindst kavliteten af
skoningen. Mellem 3 uger og 3 måneder er ikke unormalt. Vi forventer at
skoningerne holder nogle måneder helst ca. 3, når vi har en rigtig
beslagsmed til at klappe dem på.

(Jeg regner med at skulle have mig en lille
unævnelig som primært skal bruges til skovtursbrug.)

God idé. Jeg tror nu forøvrigt godt, at vi kan begynde at nævne dem igen.

-dennis

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-09-02 09:09

In article <INAh9.40$n25.10705@news010.worldonline.dk>, Dennis Thrysøe wrote:

> Vi tager de 600-800 for opstaldning med ridehus (snart...), lækre folde

Skov i nærheden ??
Hvor bor i henne ?

JonB

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 17-09-02 09:10

Jon Bendtsen wrote:

> Skov i nærheden ??

Ja, masser.

> Hvor bor i henne ?

Ved Svenstrup, syd for Aalborg.

-dennis

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-09-02 10:02

In article <KrBh9.54$n25.16526@news010.worldonline.dk>, Dennis Thrysøe wrote:

> Ja, masser.

dejligt :)

> Ved Svenstrup, syd for Aalborg.

øv, det er jo i den forkerte ende af Danmark :/

JonB

Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 17-09-02 15:07

Hej der hvor jeg har min heste stående koster det 1500 om måneden, og så
bliver de fodret tre gange om dagen, lukket ud, hvor destår på fold hele
dagen. der er to ride huse. gode baner udenfor, og gode ridemuligheder i
området.

Jeg syntes at det er lidt dyr at give små 3000 om måneden.

Men kender godt steder hvor de forlanger 1000 kr mere for det samme.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-09-02 15:44

In article <3d87383a$0$64164$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Camilla Fruergaard wrote:
> [...]
> bliver de fodret tre gange om dagen, lukket ud, hvor destår på fold hele
> dagen. der er to ride huse. gode baner udenfor, og gode ridemuligheder i

Hvor er det så henne ??

> Jeg syntes at det er lidt dyr at give små 3000 om måneden.

Tja, det koster det åbenbart lige nord for Kbh.

JonB

Fra : Liz

Dato : 17-09-02 20:15

> øv, det er jo i den forkerte ende af Danmark :/
>

> JonB

Hej Jon B,
Nej du! Det er den rigtige ende af Danmark. Det er dig der er forkerte på
den!

Hilsen Liz

Fra : Ann-Rikka Olsen

Dato : 22-09-02 10:35

Hej NG

Giver lige mit besyv med

Her i Odense SV koster opstaldningen i selvpasserstald uden foder 350...der
er så heller ikke ridehus, men masser af ridestier og skov i nærheden. Der
er godt nok heller ikke græs nok til hele sommeren, men aftale med et par
lokale landmænd om sommergræs.

Stedet ejes af kommunen og der er lang venteliste på at få opstaldet hesten.
(ligger lige op af væddeløbsbanen i udkandten af byen). Opstalderne har
lavet en ordning med udlukning og fodring selv. Ligesom oprydning/rengøring
af stedet o.l udføres af opstaldere. Man betaler ikke for halm og på foldene
om vinteren forefindes der altid frøgræshø...

Et par kilometer derfra ligger der en stor rideklub også med
selvpasserstald. Det bliver dog fodret tre gange om dagen. Der er
foldudlukning inkl. også. Foder/Hø skal man selv købe, og man må max bruge 1
halmballe pr. dag Der er ridehus og store folde med masser af græs.
Ridehus koster 100 kr. om måneden. Opstaldning 700 (hest), leje af hø-rum
250 (deles ofte med andre, så kan man spare lidt penge).

Det dyreste jeg har hørt om i Odense var på rideskolerne hvor det koster i
omegnen af 1500 alt inkl. Dog uden ridehuskort...

V.H Ann-Rikka