Sælge hele stammer, eller skære det op ?
Fra : ....

Dato : 15-09-02 16:59

Jeg har været nød til at fælde nogen af mine træer, fordi de stod lidt
faretruende. ............. *snøft*
Det drejer sig om nogen rimeligt store bøgetræer, og nogen avnbøg ( ? ) tror
jeg nok de sidste heder.
Jeg syntes det er lidt synd, bare at skære dem op til brænde, så jeg tænkte
at jeg ville sælge dem, f.eks. til et savværk, hvis altså det kan betale
sig.
Men er der nogen der ved, om der overhovedet er nogen der er interesseret i
sådan noget træ ?
Og giver det en pris, som står i forhold til at skære det op til brænde.

Mvh
Thomas

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-09-02 17:05

On Sun, 15 Sep 2002 17:59:21 +0200, "...." <nykoebingvej@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>sig.
>Men er der nogen der ved, om der overhovedet er nogen der er interesseret i

Der er vist ikke nogle savværker som vil købe fra private - der er alt
for stor risiko for at der sidder f.eks et søm i træet, som kan ødelægge
savværkets maskineri.

Der findes nogle rundt om i landet som rejser rundt med et mobilsavværk,
så du kan få skåret træet op hos dig selv. Det koster selvfølgelig penge
og er mest interessant hvis man selv har noget at bruge plankerne til.
Og du kommer selv itl at betale hvis der sidder et søm i træet som
ødelægger mobilsavværket....

>Og giver det en pris, som står i forhold til at skære det op til brænde.

Hvis du ikke selv har noget at bruge det opskårne træ til, så tror jeg
der er flest penge i at save det til brænde.

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : ....

Dato : 15-09-02 19:44

Takker for det hurtige svar.

Så bliver det nok skåret op til brænde, men det skærer også lidt i hjertet.
Syntes nu at det er lidt spild, når det nu er sådant noget fint træ.
Jeg fik lige slæbt den første af dem ud på græsset, nu hvor jeg har fået
kronen af den.........

Mvh
Thomas

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 15-09-02 21:08

"...." <nykoebingvej@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Syntes nu at det er lidt spild, når det nu er sådant noget fint træ.
> Jeg fik lige slæbt den første af dem ud på græsset, nu hvor jeg har fået

Hej

Det lyder tåbeligt at have sådan et forhold til et træ, men vi kender det
selv. Vi måtte fælde et gammelt træ, som vores farfar i sin tid havde hentet
i skoven til os.
Vi skar nogle pæne runde skiver af, som vi pudsede. Dem har vi brugt til
juledekorationer, smørebrædder, ostebrædder og lignende.

VH Birgitte

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 16-09-02 07:16

Hvor i landet bor du - jeg kender moske en som er interesseret hvis det er
på Sydsjælland !!

Thomas@overvindinge.dk

Fra : ....

Dato : 16-09-02 20:26

Hej Thomas

Jeg bor på Nordfalster.
Men jeg har allerede skåret en hel del af det op..........................
Jeg kan dog lade resten være, og skære lidt kroner ned, hvis du mener det
kan have interesse for nogen.

Mvh
Tomas

Thomas Jørgensen <thomas@overvindinge.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d857776$0$64147$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Inger Pedersen

Dato : 16-09-02 07:24

"...." <nykoebingvej@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har været nød til at fælde nogen af mine træer, fordi de stod lidt
> faretruende. ............. *snøft*

Handler det mere om *snøft* end om penge?

Hvis det er sådan, var det vel ikke så tosset med det mobile savværk - save
planker 8 - 10 cm tykke- og så bruge plankerne til haveborde - og
siddepladser?
Alt efter træernes diameter, naturligvis.
Du kunne lade plankerne stå i stammens oprindelige form, fjerne det yderste
løse ved, høvle eller slibe træet af - give dem linolie eller skibslak.
Derefter sætte en eller anden form for ben under, der passer til træ og
omgivelser.

Men dette er naturligvis ikke en brugbar ide, hvis det handler om at få den
bedste pris for træet.

Hilsen Inger

Fra : ....

Dato : 16-09-02 21:22

Inger Pedersen <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d8578f6$0$7419$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> omgivelser.
>
> Men dette er naturligvis ikke en brugbar ide, hvis det handler om at få

Hej Inger.

Jo, det havde jeg også selv tænkt på.
Men, så mange haveborde og bænke, kan jeg ikke forestille mig at jeg vil
kunne bruge i resten af mit liv
Jeg har dog lavet mig en rigtig god huggeblok. Jeg har tænkt lidt på, at
lave et enkelt bord & bænke -sæt, men hvis jeg skærer det ud med motorsaven,
bliver det simpelthen for tungt. Jeg kan jo ikke engang lyfte en "skive" af
det jeg allerede har skåret ud, hvis det er i den store ende. Så hvis jeg
skal lave et sæt havemøbler, så bliver det helt fastmonteret, for der skal
en maskine til at flytte det. Godt nok har jeg pt. en rendegraver, men det
bliver jeg ikke ved med at have.
Så har også jeg tænkt på, om det kunne betale sig at lave nye spær til
laden, men der er noget med at spær skal være certificeret, og lavet efter
"reglerne", så det duer heller ikke.
Tilbage var så plankeværk eller lignende, men det er der ikke nok til, hvis
det skal nå hele vejen rundt, og jeg er heller ikke helt vild med
plankeværk.
Og selvfølgelig, det handler også om penge. Det har mildt sagt ikke været
gratis at få træerne lagt ned. De skulle lægges ned så de ikke ramte hverken
bygningerne, eller hovedvej E55, så jeg har betalt i dyre domme for at få en
proff. til det.
Han lavede i øvrigt et rigtigt flot stykke arbejde, og lagde alle træer
nøjagtigt hvor vi havde aftalt de skulle ligge. Hvis nogen står og mangler
Så der skal altså blive "noget" ud af træerne. Jeg gider ikke få dem skåret
op, bare for at få nogen planker jeg ikke aner hvad jeg skal bruge til. Så
hellere lidt vemod, når træet varmer i brændeovnen. Det bedste ville dog
være, hvis der var et savværk eller lignende som ville købe det, så blev det
brugt til noget mere fornuftigt end til at fyre med.

Mvh
Thomas

Fra : Inger Pedersen

Dato : 20-09-02 07:50

"...." <nykoebingvej@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jo, det havde jeg også selv tænkt på.
> Men, så mange haveborde og bænke, kan jeg ikke forestille mig at jeg vil
> kunne bruge i resten af mit liv

Hvor mange træer handler det om - og hvor store er de?

> [...]
det
> brugt til noget mere fornuftigt end til at fyre med.

Det kan jeg sørme godt forstå.
Har du prøvet at slå op på De gule sider under Savværker?

Hilsen Inger

Fra : Howard

Dato : 17-09-02 19:18

> [...]
> sådan noget træ ?
> Og giver det en pris, som står i forhold til at skære det op til brænde.

Har du så meget "affalds" træ man kan bruge som brænde?
Jeg vil godt køre det væk gratis!

Mvh

Carsten