Probl. m. Ark (Suse 8)
Fra : Enzo

Dato : 15-09-02 16:53

For et par uger siden begyndte udpakningsprogrammet Ark at strejke. Det er
dog så venligt at give mig en fejlmeddelelse, der lyder nogenlunde således:
" the utility rar is not in your PATH"
Jeg har prøvet at installere rar igen fra Suse-cd-rom, men fejlmeddelelsen
forbliver den samme. Nu er jeg sur og trist, og ville høre, om der er nogle,
der kunne hjælpe mig med at blive glad igen. Måske bør jeg lige understrege,
at mit mentale linux-tal ikke er så højt, så vildt tekniske forklaringer vil
næppe kunne forstås.

Fra : Stig Mogensen

Dato : 15-09-02 17:42

> således: " the utility rar is not in your PATH"

Dén kender jeg
Men det er jo et pakkeprogram, og har ikke det store med Ark at gøre?

Jeg fik løst mit problem med at hente Unrar demoen(Linux versionen af
WinRar), og følge dens readmefil for installation. Nu kan jeg også pakke
Rar arkiver ud.

Mvh

Stig

Fra : Enzo

Dato : 15-09-02 18:01

"Stig Mogensen" <norman_bates@forum.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg fik løst mit problem med at hente Unrar demoen(Linux versionen af
> WinRar), og følge dens readmefil for installation. Nu kan jeg også pakke

Hæng mig ikke op på det, men jeg mener bestemt, at jeg altid har været i
stand til at udpakke rar-filer. Pludselig en dag kunne jeg ikke mere. Jeg
har også prøvet at hente rar-udpakningsprogram fra nettet, uden stor succes.
Men det skyldes muligvis min manglende linux-kunnen.

Fra : Stig Mogensen

Dato : 15-09-02 18:13

> [...]
> har også prøvet at hente rar-udpakningsprogram fra nettet, uden stor
> succes. Men det skyldes muligvis min manglende linux-kunnen.

Tjah...jeg fik ihvertilfælde mit til at virke, ved at smide 3 filer ind i
nogle foldere, som beskrevet i README filen der fulgte med UnRar.
Det kan være den holder op med at virke efter 30 dage...så må jeg finde ud
af hvad jeg så gør

/Stig

Fra : Enzo

Dato : 15-09-02 18:39

> [...]
> nogle foldere, som beskrevet i README filen der fulgte med UnRar.
> Det kan være den holder op med at virke efter 30 dage...så må jeg finde ud

Ok, jeg vil prøve det, når jeg får genstartet min linux-partition.

Fra : frank damgaard

Dato : 15-09-02 19:36

Enzo <anso@tdcspace.dk> wrote:

> For et par uger siden begyndte udpakningsprogrammet Ark at strejke. Det er
> dog så venligt at give mig en fejlmeddelelse, der lyder nogenlunde således:
> " the utility rar is not in your PATH"

Hent og installer "rar", det er dog shareware/buyware
og ikke free software.

http://www.rarlab.com/download.htm
http://www.rarreg.com/

Du kunne også prøve "unrar" der er freeware, den skulle kunne
udpakke rar filer.

begge programmer virker fra kommandoprompten.

> [...]
> at mit mentale linux-tal ikke er så højt, så vildt tekniske forklaringer vil

Jeg antager at det ikke er fra shell prompt / konsol / xterm
at der er problemer, men at det er dette "Ark" program der
er forkert konfigurerer og ikke kan finde rar/unrar.

Jeg kan dog ikke finde noget Ark program på SuSE CDrom'erne
måske det er karchiver ?

--
Frank Damgaard |

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 15-09-02 20:59

frank damgaard skrev:
g kan dog ikke finde noget Ark program på SuSE CDrom'erne
> måske det er karchiver ?

Ark er i hvert fald KDEs pakkeprogram

Gunner.

--
Aktiv i projektet Gnuskole http://www.gnuskole.dk

Fra : frank damgaard

Dato : 15-09-02 21:58

Gunner Poulsen <gp@lyngbjerggaardskolen.dk> wrote:

> frank damgaard skrev:
> g kan dog ikke finde noget Ark program på SuSE CDrom'erne

> Ark er i hvert fald KDEs pakkeprogram

hmmm. det ser ud til at der er noget i kdeutils3-Ark.desktop
X-SuSE-Package=kdeutils3
X-SuSE-Type=KAPP3
GenericName=Archiving Tool

Men ingen kommandolonie kald, den kan nok kun bruges via den
langsomme KDE3 windowmanager, jeg må lede igennem menuerne et sted i KDE,
og måske er jeg heldig.
(KDE minder efterhånden lidt for meget om windows..... ;(

--
no signature :)

Fra : frank damgaard

Dato : 15-09-02 23:05

frank damgaard <frank_tmp4@post.cybercity.dk> wrote:

> hmmm. det ser ud til at der er noget i kdeutils3-Ark.desktop

efter lidt mere graven rundt i menuer, så viser det sig at
Ark er den del af Konqueror/filmanageren.

Programmet KRÆVER at man installerer RAR og lægger den
i path (eller tilføjer path til RAR passende sted i opsætning)
Rar skal downloades for sig, den er ikke med i SuSE 8.0, se
URL i forrige mai, og læs licensen til rar.
KDE-manualen nævner ikke et ord om RAR, eller hvordan man
evt. kan anvende unrar i stedet.
Det ser ud til at Ark kan ikke konfigureres, men navnene
på pakkeprogrammerne er hardcodede i programmet !

og unrar kan ikke anvendes.

MEN, sætter man konqeror op til at bruge Karchiver i stedet, så kan
man med et lille trick anvende unrar, f.eks. som root:

ln -s /usr/bin/unrar /usr/local/bin/rar

De andre (Ark/Archiver crasher så hvis de anvendes på rar-filer)

PS.
når man i filmanageren/konqueror står på en rar fil så højreklikkes
og man kan ændre i "edit file type" hvilken applikation der skal
åbne rar filer.

--
no signature :)

Fra : Enzo

Dato : 15-09-02 21:19

"frank damgaard" <frank_tmp4@post.cybercity.dk> wrote in message
> Enzo <anso@tdcspace.dk> wrote:
> Jeg kan dog ikke finde noget Ark program på SuSE CDrom'erne
> måske det er karchiver ?

Nej, jeg kunne heller ikke finde det, da jeg forsøgte at opdatere/fejlrette
via suse-cd-rom. Min teori var, at jeg kunne uninstalle det, og så
installere det igen, for at rette fejlen. Men sådan skulle det ikke være.