Er huset sundhedsskadeligt?.
Fra : Peter

Dato : 15-09-02 07:17

Hej alle.

Min familie og jeg bor i et gammelt hus fra år 1900, som vi delvis har sat
en del istand.
Der er krybekælder under den uistandsatte del af huset.
Gulvene her er ret dårlige og uden isolering og der kommer en mærkelig lugt
fra kælderen op gennem gulvene. Der er ret fugtigt i kælderen.

Min kone og jeg føler os mere og mere energiforladte og er blevet bekymrede
for, om det kan have noget med huset/lugten at gøre.

Er der nogen her i gruppen, der ved om der kan være sammenhæng mellem lugten
og vores ubehag?. Eller nogen der ved, om der findes en metode til måling af
usunde dampe eller lign?.

Vi håber der er nogen der ved noget.

Peter.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 15-09-02 14:33

Peter wrote:

> [...]
> og vores ubehag?. Eller nogen der ved, om der findes en metode til måling af

Er det ikke kloakken som det er galt med?
Har i kigget der ned?

Er der hul i murene indtil krybekælderen, eller er de groet til?

Fåer I vitaminerner og mineraler nok?

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 15-09-02 21:02

"Peter" <elsbaFJERN@get2net.dk> skrev i en meddelelse
newsVg9.4$ZI1.274@news.get2net.dk...
> [...]
lugten
> og vores ubehag?. Eller nogen der ved, om der findes en metode til måling

Hej

Der er nok større mulighed for at det er nogle muselig eller lignende, der
lugter. Det har vi haft under gulvet i en 100årig bygning. Har I været
plaget af fluer?

VH Birgitte

Fra : Bo Velschow

Dato : 15-09-02 21:47

> [...]
lugten
> og vores ubehag?. Eller nogen der ved, om der findes en metode til måling

Hvad med (skimmel)svamp??

Har sakset flg. fra
http://www.microclean.dk/skimmelibyggeri/skimmelibyggeri.htm vedr. symptomer
på skimmelsvampe i byggeri:

"(...) Det er gennemgående de samme symptomer man klager over. Det er
slimhindebesvær med kløende øjne, tilstoppet næse, samt mere ge-nerelle
gener, som hovedpine og ekstrem træthed. (...)"

Jeg véd ikke, om sådan nogle fætre også lugter - men skimmelsvampe er
ihvertfald mit bud. Dog tror jeg også, at psyken helt naturligt spiller en
rolle mht. jeres ubehag: Ubehagelige, uidentificerede og vedholdende
sanseindtryk får jo helt naturligt (under)bevidstheden til at søge at finde
en forklaring på indtrykket - og denne aktivitet påvirker selvfølgelig vores
generelle humør mv.

PS! Har intet med det pågældende firma at gøre; fandt dem ved at søge på
"skimmelsvampe" på yahoo.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-09-02 16:35

"Bo Velschow" <dr-bo@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> bekymrede

..

> Hvad med (skimmel)svamp??

Er et rigtig godt bud, er oxo symptomerne hos elever, lærere i skimme- ramte
institutioner. Og de kan have en karakteristisk lugt, nærmest en fugtig
lugt.

Fra : Pia J

Dato : 23-09-02 07:09

> Er et rigtig godt bud, er oxo symptomerne hos elever, lærere i skimme-
ramte
> institutioner. Og de kan have en karakteristisk lugt, nærmest en fugtig
> lugt.

På google fandt jeg en beskrivelse "sødlig og vammel lugt". Dvs. ikke den
der typiske kælderlugt man bl.a. forbinder med Frilandsmuseet?

Har nogen prøvet det, hvordan tester og behandler man? Flår hele stuegulvet
op? Kan man maskere det, fx med henblik på salg, så der i foråret ikke
forekommer nogen lugt på trods af megen regn, men den kommer frem i
efteråret? (nej, jeg er ikke sælger men køber)

:Pia