Hurra for Helge
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-09-02 01:53

Han siger at dræbersnegle effektivt kan bekæmpes med nematoder. Man drysser
det på agurk, som de straks 'kaster' sig over. Efter ca. 17 dage dør de. Det
allerbedste: de døde og inficerede snegle ædes af vennerne, så de også dør.
Med andre ord: de giver hinanden en kold skulder....

Min grufulde plan er som følger (jeg kommer til at drømme sødt i nat): Fange
et par hundrede som inficeres. Når de efter flere fodringer med nematoder
med sikkerhed er inficerede, sættes de i nattens mulm og mørke ud i de
nærmeste kvarterer. Slipper nematodepulveret op, vil jeg beholde en rest
inficerede og evt. gentage udsætningen, med mindre altså at samtlige snegle
ikke allerede da er forsvundet.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-09-02 08:19

On Sat, 14 Sep 2002 02:52:30 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>inficerede og evt. gentage udsætningen, med mindre altså at samtlige snegle

Nu er det ikke fordi jeg vil ødelægge din plan (eller din fornøjelse ved
at udføre denne , men dem som sælger nematoderne (dem jeg har set i
hvert fald), siger at de ikke virker specielt godt på dræbersnegle. til
gengæld skulle de være fine mod agersnegle.

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-09-02 11:36

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en

> [...]
> hvert fald), siger at de ikke virker specielt godt på dræbersnegle. til
> gengæld skulle de være fine mod agersnegle.

Nu har jeg en foreløbig ubrudt blind tillid til, hvad Helge kommer frem til.
Han beskrev forsøget grundigt, og det var ret omfattende, og effekten var
100%. Det vil vise sig om det er rigtigt, for blot der er en vis procent
haveejere der gør forsøget, vil det medføre en landsdækkende kollaps af
bestanden. Og hvis det kunne tage de andre med, gjorde det bestemt
ingenting, for det er kun dem jeg pt. slås med. Og jeg har indtil videre kun
vundet drivhuskrigen. Den er til gengæld vundet overbevisende. Det er først
nu, flere måneder efter penslingen med kunstgødningsgrød at jeg har 'hilst
på' en enkelt ubuden gæst. Næste forår bliver behandlingen foretaget mere
systematisk, inden kasserne bliver sat på plads, det er bedre og nemmere, og
kan betale sig, da det holder hele sommeren. Eneste ulempe er at man ikke
kan overbruse og plaske rundt med vandslangen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ingv.

Dato : 14-09-02 23:02

> [...]
> nærmeste kvarterer. Slipper nematodepulveret op, vil jeg beholde en rest
> inficerede og evt. gentage udsætningen, med mindre altså at samtlige

Prøv med Ferramol, det var vi med gode resultater brugt i år. Kommuner
herude vestpå prøvede med nematoder sidste år uden de store succes.

mvh

Ingvard

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-09-02 22:22

> Prøv med Ferramol, det var vi med gode resultater brugt i år. Kommuner
> herude vestpå prøvede med nematoder sidste år uden de store succes.
>

> mvh
>
> Ingvard

Det virker godt to steder. Det dræber dræberne, og så gør det producent og
forhandler stenrige. Jeg har lige regnet ud at det i halvkilos dåser koster
godt 22 000 kr./kg jernfosfat. Det samme kilo kan nok købes til 22 kr.
Dertil kommer prisen på rugbrød og fyldstof, og hvad du nu vil lokke det ned
med.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-09-02 07:49

On Sun, 15 Sep 2002 23:22:08 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Det virker godt to steder. Det dræber dræberne, og så gør det producent og
>forhandler stenrige. Jeg har lige regnet ud at det i halvkilos dåser koster

Så længe du ikke ved hvad det koster at producere så ved du heller ikke
om de bliver rige. Desuden kunne man godt forestille sig at en god del
af prisen er afgift til staten.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-09-02 21:50

> Så længe du ikke ved hvad det koster at producere så ved du heller ikke
> om de bliver rige. Desuden kunne man godt forestille sig at en god del
> [...]

Ja, hvorfor skulle der ikke være en lille afgift klemt ind der? Der er så
plads til en afgift på lad os sige 10000 kr. pr. kg virkestof, hvad der
næppe er realiteten, og så skulle det endda være muligt at blive rig på det.
Skal vi sige meget rig? Polemik om den reelle produktionspris gider jeg
ikke, da den ligger i promilleafdelingen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-09-02 21:58

On Mon, 16 Sep 2002 22:50:03 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>Skal vi sige meget rig? Polemik om den reelle produktionspris gider jeg
>ikke, da den ligger i promilleafdelingen.

Hvis du kender produktionsmetoden (hvilket du åbenbart gør, siden du ved
hvad det koster at lave det) hvorfor startet du så ikke selv?

Jeg finder det da også latterligt at jeg skal betale omkring 40 kroner
for en kubikmeter vand når vandet falder lige ned fra himlen uden at det
koster noget. (Og det var lisså latterligt dengang vi skulle betale 200
kr om året for vores vand, for vand kommer jo helt gratis ned fra
himlen.....)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-09-02 21:14

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev > Hvis du kender
produktionsmetoden (hvilket du åbenbart gør, siden du ved
> hvad det koster at lave det) hvorfor startet du så ikke selv?

Jeg er dækket rigeligt ind beskæftigelsesmæssigt, men var det ikke for
nematoderne, var jeg helt sikkert igang med at lave sneglefoder til mig selv
og de nærmeste, hvis d r æ b e r n e vel at mærke kommer....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-09-02 07:40

On Tue, 17 Sep 2002 22:14:06 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>nematoderne, var jeg helt sikkert igang med at lave sneglefoder til mig selv
>og de nærmeste, hvis d r æ b e r n e vel at mærke kommer....

Ved du om det hjemmelavede virker? Jeg ville nemlig gerne have en
opskrift så.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-09-02 22:19

> Ved du om det hjemmelavede virker? Jeg ville nemlig gerne have en
> opskrift så.
>
> --
> Mads Lie Jensen

Du skal blot finde ud af hvad de bedst kan lide, og bland så 9 gram
jern3phosfat i hvert kilo. Jeg vil tro at grundbestanddelen kan være
rugbrød. I Varde kan jeg se, at de foretrækker æbler fremfor agurk.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-09-02 22:36

On Wed, 18 Sep 2002 23:18:37 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Du skal blot finde ud af hvad de bedst kan lide, og bland så 9 gram
>jern3phosfat i hvert kilo. Jeg vil tro at grundbestanddelen kan være
>rugbrød. I Varde kan jeg se, at de foretrækker æbler fremfor agurk.

Hvor får jeg jernfosfat henne?

Fra : Jakob Bock

Dato : 18-09-02 23:07

Mads Lie Jensen skrev:

> Hvor får jeg jernfosfat henne?

Er det nu også en god idé? Er jernfosfat som sådan godkendt privates
bekæmpelse af snegle, eller er det kun produktet "Ferramol Sneglestop"? Der
er vel også grænser for hvor meget man maksimalt bør udbringe.

http://www.naturhistoriskmuseum.dk/ kan man desuden læse følgende
interessante udsagn:

Endnu en grund til ikke at bruge sneglegift er, at der faktisk findes
andre snegle, som angriber og dræber iberisk skovsnegl. Det drejer sig
om de to små arter af rovsnegle, kælderglanssnegl Oxychilus cellarius og
stor glanssnegl Oxychilus draparnaudi. Disse to arter angriber især
æggene. Et forsøg viste, at O. cellarius kunne æde 131 æg på 13 dage,
mens O. draparnaudi klarede 118 æg på 9 dage. Svenske undersøgelser
tyder på, at disse rovsnegle måske kan udgøre en biologisk bekæmpelse af
dræbersneglen. I Danmark er der flere, som har oplyst, at vinbjergsnegle
også æder dræbersneglens æg.

I øvrigt gælder det generelt om den iberiske skovsnegl, at der mangler
viden om dens liv i Danmark

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-09-02 08:29

On Thu, 19 Sep 2002 00:07:16 +0200, Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk>
wrote:

>Er det nu også en god idé?

Nej. Det var også bare fordi jeg var nysgerrig mht. påstanden om at
Ferramol giver styrtendes med penge i kassen til producenten.

> Er jernfosfat som sådan godkendt privates
>bekæmpelse af snegle, eller er det kun produktet "Ferramol Sneglestop"? Der
>er vel også grænser for hvor meget man maksimalt bør udbringe.

Det er sikkert kun Ferramol som er godkendt, men jeg ved det ikke.

Jeg undgår også helst at bruge sneglegift, men jeg har en del stauder i
potter ude i min lille 'planteskole' og der er det - desværre - nogle
gange nødvendigt. Ikke kun pga. den Iberiske snegl, men lige så meget
pga. den almindelige snegl med hus.

Jeg har også nogle vinbjergsnegle gående rundt omkring, de skulle helst
ikke dø, så jeg er, syntes jeg da selv, meget forsigtig med mit
sneglegift.

I resten af haven foregår jagten med en skarp spade.

Fra : Jakob Bock

Dato : 19-09-02 09:10

Mads Lie Jensen skrev:

> Nej. Det var også bare fordi jeg var nysgerrig mht. påstanden om at
> Ferramol giver styrtendes med penge i kassen til producenten.

Det er da klart, at producenten tjener penge på produktet -- og det er da
også klart, at det forarbejdede produkt koster mere, end hvis man købte den
enkelte råvarer i store mængder. Jeg tvivler dog også på, at der tjener
"styrtende med penge" -- og hvad så, hvis de gjorde?

> Det er sikkert kun Ferramol som er godkendt, men jeg ved det ikke.

Een ting ved jeg dog. Selvom producenten indtil for ganske nyligt* påstod
noget andet, er Ferramol Sneglestop ikke godkendt til økologiske
jordbrugsproduktion. Således oplyser Plantedirektoratet, at er der i
produktet er stoffer, der ikke er på EU's liste over godkendte stoffer til
økologiske jordbrugsproduktion. De skriver desuden:

"Kemisk bekæmpelse af snegle passer ikke til det økologiske koncept, og man
bør først og fremmest anvende mekaniske metoder til at forebygge
opformering af snegle."

*:

Fra Googles cache:
<http://216.239.39.100/search?q=cache:0QSb3ZlPl3IC:www.bioplant.dk/Nyttedyrd
k/indhold/snegle/pressem.htm+nyttedyr.dk+ferramol&hl=da&ie=UTF-8>

Siden nu:
<http://www.bioplant.dk/Nyttedyrdk/indhold/snegle/pressem.htm>

> [...]
> potter ude i min lille 'planteskole' og der er det - desværre - nogle
> gange nødvendigt. Ikke kun pga. den Iberiske snegl, men lige så meget

Jeg havde eller ikke indtrykket af, at snegle med hus var noget reelt
problem. Derudover har jeg ikke set snegle (på nær de helt små på nogle få
mm) i snart flerer uger i vores have -- og det på trods nul bekæmpelse. Men
mon ikke det hænger sammen med årstiden og vejret.

Skulle vi derfor få en eller anden ustyrlig trang til at bekæmpe snegle
(dette sker næppe), så ville det mest hensigtsmæssige være, at lede efter
æg, eller nyudklækket afkom. Det er disse der overvintrer. De store går mig
bekendt til i løbet af vinteren, så bekæmpelse af disse på dette tidspunkt
får man næppe den store nytte af i det lange løb, og det er vel begrænset
hvor stor skade de endnu kan nå at gøre ude i haverne.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-09-02 10:14

On Thu, 19 Sep 2002 10:09:36 +0200, Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk>
wrote:

> [...]
>enkelte råvarer i store mængder. Jeg tvivler dog også på, at der tjener
>"styrtende med penge" -- og hvad så, hvis de gjorde?

enig - jeg har heller ikke noget mod at de tjener penge. Hvis ikke jeg
syntes prisen står mål med det jeg får, så lader jeg være med at købe
det. Hvad folk tjener på det er mig lidt ligegyldigt.

> [...]
>produktet er stoffer, der ikke er på EU's liste over godkendte stoffer til
>økologiske jordbrugsproduktion. De skriver desuden:

Nåda. Det var ikke særlig troværdigt...

> [...]
>mm) i snart flerer uger i vores have -- og det på trods nul bekæmpelse. Men
>mon ikke det hænger sammen med årstiden og vejret.

Hos mig er snegle med hus et problem i nogle planter. Der er nogle ting
de kan udrydde fuldstændig fra jordens overflade. Liatris bl.a.

Mine planter står i potter, dvs. de skal (og bliver det) vandes hver
dag, så det er jo lige stedet for sneglene.

Men den sidste tid med tørvejr har taget livet af mange af dem på de
steder hvor der ikke er blevet vandet kan jeg se.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-09-02 23:17

Man skulle næsten tro i har aktier i ferramolfabrikken. Eller ejer en
seddelpresse, for den er der brug for: 200 kr. pr. kilo af noget der skal
strøes med rund hånd igen og igen. (Det er naturligvis til at få billigere).

Nej, folk må da tage røven på hvem de vil. Jeg køber naturligvis ikke noget
der ville være det samme som at indrømme at man var idiot. Når man ser sig
om i diverse plantecentre får man iøvrigt den klare fornemmelse, at Danmark
udelukkende består af sådanne.

Nej, jeg ved ikke hvad jernfosfat koster. Og jeg er ikke bange for at det er
giftigt for andet end snegle.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-09-02 07:42

On Fri, 20 Sep 2002 00:17:15 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>om i diverse plantecentre får man iøvrigt den klare fornemmelse, at Danmark

Så er det jo ret skræmmende at tænke sig at ret mange havecentre og
planteskoler her i landet kører med underskud.... (Rygter...)

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 20-09-02 08:16

<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>strøes med rund hånd igen og igen. (Det er naturligvis til at få billigere).

Da først jeg bogstaveligt talt vadede i dræbersnegle hver aften (og
haven er altså ikke lille, så der var _mange_), da var jeg altså parat
til at betale stort set hvad som helst for at slippe af med dem.
Ferramol var miraklet for mig - det virkede og det var nemt!

> [...]
>om i diverse plantecentre får man iøvrigt den klare fornemmelse, at Danmark

Ok jeg melder mig så altså som idiot nr. 1 - og den titel bevarer jeg
sikkert også i 2003

Hjertelig løvfaldshilsen
Dorte

Fra : Ole Jensen

Dato : 16-09-02 07:57

Preben Riis Sørensen wrote:

> [...]
> inficerede og evt. gentage udsætningen, med mindre altså at samtlige snegle

Hej

Jeg hørte godt udsendelsen i fredags, men det er to-tre måneder siden at
jeg læste det samme i bladet Haven. Det var ikke Helge der skrev den
artikel, men ham der havde prøvet det havde, så vidt jeg husker det,
gode resultater.
Så klø bare på.

Ole-J