Opstart af virksomhed <--> aps.
Fra : Allan Johansen

Dato : 13-09-02 23:24

Hej NG

Når man starter en virksomhed i form af et aps, er jeg af den opfattelse, at
man skal stille med et "indskud?" på 125.000 kr. Er det korrekt?

Jeg er også af den opfattelse, at værdien (125.000 kr.) godt kan være i form
af inventar, udstyr m.m. Er det korrekt?

Og så til mit egentlige spørgsmål, kan man bruge indskudsværdien(125.000
kr.) til at købe et varelager for?

Udover besvarelsen af mine spørgsmål, så er links samt andre brugebare
informationer om emnet selvfølgelig også meget velkommen.

På forhånd tak!

Mvh. Allan Johansen

Fra : Nico de Jong

Dato : 14-09-02 06:34

"Allan Johansen" <hesselbjerg_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> af inventar, udstyr m.m. Er det korrekt?
>
> Og så til mit egentlige spørgsmål, kan man bruge indskudsværdien(125.000

1) Korrekt, bortset fra at det forekommer mig at det er 120.000, men det kan
jeg godt tage fejl af (min kapital er på 200.000)

2) Ja, med forbehold. Hvis du f.eks. indskyder PC'er osv, dvs driftsmidler,
skal de jo afskrives over en årrække, med den følge at anpartskapitalen ikke
er intakt mere. Hvis det havde været ussel mammon eller et hus eller noget
andet som ikke er udsat for værdiforringelse, var det korrekt

3) Jeg går ud fra at du vil købe for 125.000 varer, og lægge dem på lager.
Som jeg ser det, må du så købe dem for dine egne, surt beskattede, penge, da
du først kan oprette et ApS når du har pengene/værdierne i hånden. Du har
derfor heller ikke momsfradrag for dit "indskud", da du har købt det som
privatperson.
Hvis du så sælger dit varelager, bliver de beskattet af fortjenesten. De
125.000 er så væk, så du skal igen komme med 125.000 af egne penge. Til
gengæld har ApS'et en fortjeneste på 125.000, da der ikke har været noget
varekøb.
Som jeg opfatter det, skal de 125.000 være tilstede i rede penge eller let
omsættelige ting, så kreditorer i givet fald kan lægge deres klamme hånd på
dem.

Jeg er ikke revisor; ovenstående er kun skrevet ud fra min erfaring som
selvstændig i snart 20 år. Hvis jeg har misforstået noget, er der sikkert
nogen der siger nogle bevingede ord.

Nico

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 14-09-02 08:27

"Nico de Jong" <nico@farumdata.dk> wrote in message
> [...]
har
> derfor heller ikke momsfradrag for dit "indskud", da du har købt det

Man starter vel med at skyde beløbet ind i firmaet i forbindelse med
oprettelsen. Først derefter køber man varelageret. Det ville være ret
tumbet at købe varelageret som privatperson for derefter at skyde
varelageret ind som ansvarlig kapital. Så ville muligheden for
moms-refusion nemlig være tabt.

> [...]
let
> omsættelige ting, så kreditorer i givet fald kan lægge deres klamme

Hvis varerne sælges for 150.000 kr er der jo derefter værdier for
150.000 i firmaet og så er der jo ikke noget problem. Du antyder at man
straks trækker hele salgsværdien ud, når man skal nøjes med forskellen
på 25.000 kr.

Hilsen
Uffe

Fra : Nico de Jong

Dato : 14-09-02 10:37

> [...]

> 150.000 i firmaet og så er der jo ikke noget problem. Du antyder at man
> straks trækker hele salgsværdien ud, når man skal nøjes med forskellen

Som jeg ser det, ER der en forskel, da det er firmaet der fakturerer. Der
står med andre ord 150.000 på en Varesalgskonto, mens Lagerværdien er væk.
Og da lagerværdien var lig med indskuddet, er anpartskapitalen væk.

Nico

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 14-09-02 11:30

> [...]
væk.
> Og da lagerværdien var lig med indskuddet, er anpartskapitalen væk.

Så du synes det er bedre at have for 125.000 kr varer end 150.000 kr
kontanter? Besynderlig idé. Begge dele er udtryk for værdier i firmaet,
som overstiger minimum på 125.000 og altså er alt helt OK.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 14-09-02 13:05

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så du synes det er bedre at have for 125.000 kr varer end 150.000 kr
> kontanter? Besynderlig idé. Begge dele er udtryk for værdier i firmaet,
> som overstiger minimum på 125.000 og altså er alt helt OK.

Eneste "aber dabei" er at revisoren skal godkende/annerkende lagerværdien
til mere end 125.000 kr. (varen skal være kurant).

Hr. Bjørn

Fra : Allan Johansen

Dato : 15-09-02 15:27

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> skrev i en meddelelse
<KLIP>
> Eneste "aber dabei" er at revisoren skal godkende/annerkende lagerværdien
> til mere end 125.000 kr. (varen skal være kurant).
</KLIP>

Hej NG!

Skal det hele forståes sådan, at jeg kan oprette et Aps med en
indskudskapital på 125.000 kr. og når Aps'et så er oprettet, så kan den
indskudte kapital bruges til at købe et varelager for?

Jeg kan følge Uffe langt hen af vejen.... Hvis jeg /forhåbentligt/ senere
sælger mit varelager, så er det selvfølgelig med fortjeneste, og i såfald er
det jo kun fortjenesten jeg trækker ud, for ellers forringes min
anpartskapital jo.

Er det ikke ligegyldig på hvilken konti, firmaets værdier bogføres på, så
længe der bare er tale positive værdier?

Og til Hr. Bjørn, et varelager skal vel altid være kurant Ja, en
grønthandler kan nok ikke indskyde et varelager bestående af æbler
Evt. nogle gode råd til hvordan man kan tjekke eller holde styr på om egens
varelager er kurant. For et hurtig omskiftelig marked kan vil også være
skyld i at egens varelager hurtig bliver ukurant (mindre værd)?

Jeg skal tilstå at jeg ikke er den mest regnskabskyndige, hvilket også er
grunden til mine spørgsmål.

Mvh. Allan Johansen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 15-09-02 17:33

"Allan Johansen" <hesselbjerg_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og til Hr. Bjørn, et varelager skal vel altid være kurant Ja, en
> grønthandler kan nok ikke indskyde et varelager bestående af æbler

Et par gode eksempler..du her frembragte...

Du kan såmen også komme ud for elektroniske komponenter som med ét slag er
usælgelige (ukurante).

Du kan også komme ud for at værdien af dit varelager falder dramatisk i et
regnskabsår. Det tror jeg mange IT-folk kan "synge en sang om".

> Evt. nogle gode råd til hvordan man kan tjekke eller holde styr på om
egens
> varelager er kurant.

Et yderst godt kendskab til det marked, virksomheden bevæger sig på.

Dine kunder kan også godt være en stor hjælp til at fortælle dig om dit
varelager er kurant (holder den bogførte værdi)...

> For et hurtig omskiftelig marked kan vil også være
> skyld i at egens varelager hurtig bliver ukurant (mindre værd)?

I allerhøjeste grad.

Hr. Bjørn

Fra : Erik Ernst

Dato : 31-10-02 15:30

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> wrote in message

> "Allan Johansen" <hesselbjerg_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Et yderst godt kendskab til det marked, virksomheden bevæger sig på.

Det er jo lige netop det der adskiller en velfungerende og succesrig
virksomhed fra en mindre succesrig virksomhed! Even til altid at have de
vare som ens kunder efterspørger og få dem solgt inden de bliver ukurante.
Aldrig købe flere hjem end man kan sælge igen!

Men når du skal opstarte en ny virksomhed (ApS), så er det sandt at du skal
have 125000, men det kan jo også være sammensat af f.eks. indskudt
edb-udstyr og inventar og så kontanter for resten.

Erik Ernst
www.bmipartners.com - Navision og Winfinans løsninger

Fra : DP

Dato : 15-09-02 18:18

Hej,

De 125.000 skal principielt bare være til stede i 5 minutter, mens ApS'et
oprettes.

Og afhængig af din regnskabsperiode har du op til 1½ år, før de 125.000
"burde" være på din egenkapital i regnskabet. Dog er der masser, som kører
med negativ egenkapital i mange år, uden at firmaet bliver lukket.

Dennis

Fra : elvis

Dato : 15-09-02 18:57

"DP" <Dennis@BellaLuna.dk> skrev i en meddelelse
<klip>
> Dog er der masser, som kører
> med negativ egenkapital i mange år, uden at firmaet bliver lukket.

Hvordan kan det lade sig gøre ??

Fra : Peter G C

Dato : 16-09-02 08:10

"elvis" <no@email.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvordan kan det lade sig gøre ??

Det er ikke muligt i dag.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : JørgenE

Dato : 18-09-02 02:13

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev
> Det er ikke muligt i dag.

Hej Peter.

Nej, jeg undrer mig også men det går ganske godt. Vi har flere selskaber
hvor vi år efter år taler om going concern og tilførsel af kapital og
overtrædelse af reglerne af egenkapital i vores revisionspåtegning, men der
sker rent faktisk intet.

Men som jeg har nævnt tidligere, har domstolene et mere vågent øje til disse
selskaber, og burde ledelsen vide, at de ikke kan betale kreditorerne, og
selskabet rent faktisk går konkurs, så risikerer man, at blive gjort
personligt ansvarlig, så det er fortsat alvorligt at overtræde reglerne,
selvom der ikke sker noget.

Mvh. JørgenE

Fra : Peter G C

Dato : 18-09-02 07:23

"JørgenE" <elsted@image.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hej Peter.

Hej Jørgen

> Nej, jeg undrer mig også men det går ganske godt. Vi har flere selskaber

[klip et helt indlæg]

Helt enig i det hele - et ApS er ikke nødvendigvis lykken.

/Peter

--
http://www.grauslund.com