/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Raketbrændstof
Fra : Per Rasmussen


Dato : 13-09-02 22:14

Hej gruppe,

I en svampebog for et stykke tid siden læste jeg, hvis man spiste rå
Stenmorkel kunne man danne Metyl-Hydrazin i mavesækken. Er der nogle i
gruppen som ved hvilken kemisk proces i maven som medfører det?.

M.V.H.
Per



 
 
Jeppe Madsen (14-09-2002)
Kommentar
Fra : Jeppe Madsen


Dato : 14-09-02 13:51



Per Rasmussen skriver:

> Hej gruppe,
>
> I en svampebog for et stykke tid siden læste jeg, hvis man spiste rå
> Stenmorkel kunne man danne Metyl-Hydrazin i mavesækken. Er der nogle i
> gruppen som ved hvilken kemisk proces i maven som medfører det?.
>
> M.V.H.
> Per

I følge:
http://www.mykoweb.com/CAF/species/Gyromitra_esculenta.html
findes det naturligt i svampen. Mon ikke det snarere er kilden?

Mvh
Jeppe


Per Rasmussen (16-09-2002)
Kommentar
Fra : Per Rasmussen


Dato : 16-09-02 20:14

Ja, så blev jeg det klogere, men heldigvis er den svamp sjælden herhjemme,
Spiselig Morkel er meget mere almindelig. Iøvrigt anbefaler svampebøger at
man alligevel smider kogevandet ud efter brug, selv efter denne...

Forøvrigt, ved du (eller andre i gruppen) om man herhjemme fremstiller
Hydrazin, f.eks. på Stigsnæs eller i
Fredericia i større mængder. Det bruges vel ellers kun i rum(og
våben)industrien?.

m.v.h
Per

"Jeppe Madsen" <pjm@symbion.ki.ku.dk> skrev i en meddelelse
news:3D8330C5.EAB9D80A@symbion.ki.ku.dk...
>
>
> Per Rasmussen skriver:
>
> > Hej gruppe,
> >
> > I en svampebog for et stykke tid siden læste jeg, hvis man spiste rå
> > Stenmorkel kunne man danne Metyl-Hydrazin i mavesækken. Er der nogle i
> > gruppen som ved hvilken kemisk proces i maven som medfører det?.
> >
> > M.V.H.
> > Per
>
> I følge:
> http://www.mykoweb.com/CAF/species/Gyromitra_esculenta.html
> findes det naturligt i svampen. Mon ikke det snarere er kilden?
>
> Mvh
> Jeppe
>





Claus Rasmussen (16-09-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rasmussen


Dato : 16-09-02 21:18


"Per Rasmussen" <per-ras@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3d862e1f$0$49668$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Ja, så blev jeg det klogere, men heldigvis er den svamp sjælden herhjemme,
> Spiselig Morkel er meget mere almindelig. Iøvrigt anbefaler svampebøger at
> man alligevel smider kogevandet ud efter brug, selv efter denne...
>
> Forøvrigt, ved du (eller andre i gruppen) om man herhjemme fremstiller
> Hydrazin, f.eks. på Stigsnæs eller i
> Fredericia i større mængder. Det bruges vel ellers kun i rum(og
> våben)industrien?.

Hydrazin bruges skam også i stor stil til fremstilling af eks. polystyren,
hvor hydrazinen bruges til at blæse nitrogenbobler ind det flydende plastik
for at skabe den porøse struktur. Derudover findes også ca. 40 hydrazin
afarter (substituerede hydraziner) som anvendes som pesticider.

Som sidebemærkning kan lige indskydes hydrazin varienten der findes i
stenmorkel, monomethylhydrazin, er den samme som bruges til at drive de
amerikanske rumfærger.

/Claus



Jesper G. Poulsen (17-09-2002)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 17-09-02 08:54

"Claus Rasmussen" <claus@EJSPAMsnpp.com> wrote in message
news:am5e8u$20b$1@eising.k-net.dk...
> stenmorkel, monomethylhydrazin, er den samme som bruges til at drive de
> amerikanske rumfærger.

Hvilke motorer er hydrazin-drevet ?


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen


Torben Simonsen (17-09-2002)
Kommentar
Fra : Torben Simonsen


Dato : 17-09-02 13:00

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> writes:

> "Claus Rasmussen" <claus@EJSPAMsnpp.com> wrote in message
> news:am5e8u$20b$1@eising.k-net.dk...
> > monomethylhydrazin, er den samme som bruges til at drive de
> > amerikanske rumfærger.
>
> Hvilke motorer er hydrazin-drevet ?

Styreraketterne som bruges når rumfærgen er i kredsløb.

Der bruges i øvrigt også hydrazin som brændstof i den "emergency
power unit", som forsyner en F16-jager med elektricitet og
hydrauliktryk i tilfælde af motorstop. Det skal efter sigende
behandles med temmelig stor respekt og forsigtighed.

--
-- Torben.

Jesper G. Poulsen (17-09-2002)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 17-09-02 16:40

"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> wrote in message
news:m3ptvczv03.fsf@pc115235.stofanet.dk...
> hydrauliktryk i tilfælde af motorstop. Det skal efter sigende
> behandles med temmelig stor respekt og forsigtighed.

Ja, for hydrazin er noget djævelsk noget. Messerschmitt Me 163 brugte
hydrazin og de blev tanket under ganske særlige forhold (det selvantænder
SVJH i atmosfærisk luft).


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen




Jeppe Madsen (17-09-2002)
Kommentar
Fra : Jeppe Madsen


Dato : 17-09-02 08:02



Per Rasmussen skriver:

>
> Forøvrigt, ved du (eller andre i gruppen) om man herhjemme fremstiller
> Hydrazin, f.eks. på Stigsnæs eller i
> Fredericia i større mængder. Det bruges vel ellers kun i rum(og
> våben)industrien?.
>
> m.v.h
> Per

Jeg tror det næppe. Chemsources giver ingen danske leverandører. Forøvrigt:
http://www.hydrazine.com/About.asp



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177505
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408554
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste