Det må da kunne lade sig gøre! (stadigvæk ~
Fra : Thomas L.

Dato : 14-09-02 15:48

Jeg er på nippet til at opgive totalt..

Er det, eller er det ikke, muligt at "tvinge" Linux til blot at aflæse BIOS
tiden og bruge den som systemtid?

Jeg er ligeglad med zoner, sommertid, UTC, GMT, CEST og hva' hulen der
ellers findes af mystiske ord og forkortelser. Jeg vil bare have at min
Linux partition ikke hærger mit ur. Læs systemuret, og brug den tid. Nothing
more..

Håber nogen kan hjælpe. Det er stadig Mandrake 8.2 jeg kører.

Thomas

ps. crosspostet til sslug.novice

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 13-09-02 17:35

On Sat, 14 Sep 2002 16:48:17 +0200, Thomas L wrote:

> Jeg er på nippet til at opgive totalt..

Det var da voldsomt.

> Er det, eller er det ikke, muligt at "tvinge" Linux til blot at
> aflæse BIOS tiden og bruge den som systemtid?

Det er naturligvis muligt.

På den distribution jeg bruger* sætter man tidszonen med kommandoen
"tzconfig" og man fortæller systemet om man kører med UTC eller lokal
tid på hardware uret i /etc/default/rcS.

Jeg er sikker på at det er muligt at opnå det samme på alle de andre
distributioner.

En søgning på Google giver bl.a. dette:

"Mandrake Linux defaults to setting the clock to local time."

[...]

"Information on the current time zone and hardware clock setting is
stored in '/etc/sysconfig/clock'. To see which time zones are
available or to set a per user time zone via the TZ variable, use the
tzselect utility. On a system level, you can change the time zone via
the Mandrake Control Center ('System' - 'Date & Time') or by editing
the 'clock' file."

<http://www.mandrakeuser.org/docs/utils/utime.html#tz>

(Resten af siden indeholder mere relevant information).

Mvh.

Adam.

*: Debian.

--
"Ok, so we didn't learn any big lesson. Sue me." Adam Sjøgren
"Live and don't learn, that's us." asjo@koldfront.dk

Fra : slomoVizion

Dato : 13-09-02 21:38

Thomas L. wrote:

> [...]
> Nothing more..
>
> Håber nogen kan hjælpe. Det er stadig Mandrake 8.2 jeg kører.

Prøv at køre linuxconf (undex X),
gå ind under control -> date & time,
der kan man pille ved linux's opfattelse af tid,
om den skal gemmes i cmos osv.

mvh Frej