Fjerne trærødder
Fra : Georg

Dato : 13-09-02 14:56

Jeg har fået fjernet et 75-80 år gammelt birketræ. Det er sørgeligt - næsten
som at få aflivet sin hund. Tilbage står nu en kolossal rod, der er skåret
af 3-5 cm over jorden. Den har fået et par savspor oveni med kædesaven. Jeg
vil gerne helt af med den, og rådene har været mange.
1) Lej en rodfræser, evt med styrmand til. Så forsvinder de øverste 50 cm.
Mon de gør det?
2) Bor et par dybe huller og fyld den jævnligt med saltsyre.
3) Brug koncentreret Round-Up i hullerne i stedet.
4) Gør intet. Regn vil via de savede spor få roden til at rådne hurligt.
Hvad er rigtigt, og hvad er skrøner. En halv m over jordlinien skar
kædesaven som en varm kniv i smør, men roden er i jordniveau så hård som
beton.
Mvh Georg.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-09-02 18:43

On Fri, 13 Sep 2002 15:55:46 +0200, "Georg" <skjelm@hotmail.com> wrote:

> [...]
>vil gerne helt af med den, og rådene har været mange.
>1) Lej en rodfræser, evt med styrmand til. Så forsvinder de øverste 50 cm.

Ja. Denne metode er både effektiv og hurtig. Så snart rodfræseren har
gjort sit arbejde kan du så græs/plante blomster på stedet.

>2) Bor et par dybe huller og fyld den jævnligt med saltsyre.
>3) Brug koncentreret Round-Up i hullerne i stedet.

Dur ikke. Det vil kun sørge (effektivt) for at træet ikke sætter nye
skud, hvilket birk så vidt jeg lige ved ikke er spor slemme til. Det vil
ikke få roden til at forsvinde hurtigere.

>4) Gør intet. Regn vil via de savede spor få roden til at rådne hurligt.

Det vil måske nok gå hurtigere når der er et par spor i den, men det vi
stadig tage mindst 4-5 år inden den er så mør at den kan fjernes helt
fra jordens overflade.

>Hvad er rigtigt, og hvad er skrøner. En halv m over jordlinien skar
>kædesaven som en varm kniv i smør, men roden er i jordniveau så hård som
>beton.

Jeg tror det skyldes at der i hele træets levetid har sat sig lidt
jord/støv/skidt i barken helt dernede ved jordoverfladen. Det er nok
blevet 'kapslet ind' af barken. Det får så træet til at virke meget
hårdt for en motorsav. (Bare min teori

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-09-02 21:59

> Det vil måske nok gå hurtigere når der er et par spor i den, men det vi
> stadig tage mindst 4-5 år inden den er så mør at den kan fjernes helt
> fra jordens overflade.

Hmm. Hos os har vi nogle træer, der er blevet fjernet for mindst 17 år
siden, og selv om roden har været dækket af jord, så kniber det nu noget med
"mørheden". Den er nu godt nok også ca 1 m i diameter, men alligevel. Der
går LANG tid.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-09-02 08:12

On Fri, 13 Sep 2002 22:59:20 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

> [...]
>"mørheden". Den er nu godt nok også ca 1 m i diameter, men alligevel. Der

Det er også forskelligt fra træ til træ. Grantræer er garanteret længere
om at forsvinde, eg og elm sikkert også. Birk kunne jeg godt forestille
mig er rimelig hurtig fordi birketræ er lidt blødere.

Selv havde vi en kastanie, den var 50-60 cm i diameter, den var så
rådden efter 5-6 år at den kunne krattes væk med en rive.

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 26-09-02 20:51

"Georg" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Tilbage står nu en kolossal rod, der er skåret af 3-5 cm over
jorden.

Jeg har hørt at hvis man laver en langvarigt bål på roden, så
skulle man kunne løse problemet, men det kræver nok at rødderne
ikke suger for meget væske op og slukker bålet.

mvh

Lars Thomsen Nielsen

Fra : ....

Dato : 27-09-02 19:34

Hej

Det tror jeg ikke dur................
Sidste år gravede jeg et par store røder op, stammen har vel været knapt en
meter i diameter.
De har ligget på bålpladsen lige siden, og deltaget i de bål vi laver ind i
mellem.
Men de er der stadigvæk, og forsvinder kun langsomt, med en lille smule hver
gang vi tænder bålet igen.
Årsagen er, at der er meget jord i sådan en rod, og jorden isolerer
simpelthen, så det ikke kan brænde ordentligt.
Men venter man et stykke tid efter sidste bål, så er røderne igen regnet
rene, og kan så brænde lidt.

Jeg kender ikke nogen alternative metoder, til at få røder fjernet. Men den
som virker er, slid med spade, økse, og helst en gravemaskine.
Der findes også nogen der beskæftiger sig med rodfræsning, men det er vist
en kostbar affære, og fjerner kun "toppen" af roden.

Mvh
Thomas

Lars Thomsen Nielsen <lars@flexcom.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d936521$0$32509$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...