Igen: flytte linux fra en hda til hde
Fra : Peter Andersen

Dato : 13-09-02 11:46

Jeg opsumerer lige: jeg har linux (RH) installeret på en ATA100
controller(hde) og vil ha den flyttet over på en onboard controller (hda).

Opskriften fra Lars Kongshøj lød som følger:

Smid din kerne på diskette, fx: cat /boot/bzImage > /dev/fd0
rdev /dev/fd0 /dev/hda1
Ret hde til hda i /etc/fstab
Luk maskinen ned
Byt om på kablerne
Tænd
Lad BIOS detekte harddiske
Boot fra disketten
Hvis du bruger LILO:
Ret /etc/lilo.conf, skift hde ud med hda
kør lilo
Hiv disketten ud, reboot
SLUT

Mit problem opstår der hvor jeg skal boote på disketten igen. Der er ingen
problemer med at lave den, men når jeg booter på den laver den en masse
fejl, ser det ud som om. Den skriver X: og så et tal og lidt mere hele vejen
ned af skærmen og sådan bliver den bare ved.
Der er prøvet med flere disketter og sågar også andre drev uden at det kunne
løs problemet.

Hvor ligger fejlen? hvad gør jeg?

--
Venlig Hilsen
Peter Andersen

--
Venlig Hilsen
Peter Andersen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 13-09-02 11:53

Peter Andersen wrote:
> [...]
> fejl, ser det ud som om. Den skriver X: og så et tal og lidt mere hele vejen
> ned af skærmen og sådan bliver den bare ved.

Der jo flere fejl muligheder:
Er du sikker på at du bruger samme diskgeometri, som da disken sad som
hde?
Er du sikker på at det er hda1?
Der blev også nævnt noget om problemer med initrd-kerner, det ved jeg
ikke om du fik styr på om du havde?

--
Lars Kongshøj
Registrer dig som linux-bruger:

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 13-09-02 12:01

Lars Kongshøj wrote:
> Der blev også nævnt noget om problemer med initrd-kerner, det ved jeg
> ikke om du fik styr på om du havde?

Hvorfor ikke "bare" bytte kabler, boote redhat cd'en
i rescue mode, lad den finde root partitionen,
chroot /mnt/sysimage (eller hvad det nu hedder)
ret /etc/fstab og /etc/lilo og kør lilo?

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 13-09-02 12:08

Mogens Kjaer wrote:
> Hvorfor ikke "bare" bytte kabler, boote redhat cd'en
> i rescue mode, lad den finde root partitionen,
> chroot /mnt/sysimage (eller hvad det nu hedder)
> ret /etc/fstab og /etc/lilo og kør lilo?

Det er også en mulighed, hvis det er boot-disketten, der driller. Det er
dog nemmere at blive bootet direkte i sit konfigurerede system fra
diskette, end at skulle lege med en masse chroot mv.

Fra : Peter Andersen

Dato : 13-09-02 13:04

Lars Kongshøj wrote:

> Det er også en mulighed, hvis det er boot-disketten, der driller. Det
> er dog nemmere at blive bootet direkte i sit konfigurerede system fra
> diskette, end at skulle lege med en masse chroot mv.

Det er disketten der driller. Selvde harddisken er der ikke noget problem
med.

Kan jeg få uddybet Mogens eksemel? hvad mener du med "at skulle lege med en
masse chroot"?

--
Venlig Hilsen
Peter Andersen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 13-09-02 13:36

Peter Andersen wrote:

> Kan jeg få uddybet Mogens eksemel? hvad mener du med "at skulle lege med en
> masse chroot"?

chroot er ikke så slemt.

Kan du boote redhat installations-cd'en i rescue mode?
(skriv "linux rescue" til lilo prompten, når den er bootet).

Svar på sprog&keyboard. Kan den finde din gamle linux partition?
Den skriver, hvad den har mountet den som, notér dette ned.

Så skal du i prompten, der kommer frem:

chroot /mnt/det_du_noterede_ned

Så kan du:

cd /etc
vi fstab
ret hde til hda (det er nok kun swap partitionen)
vi lilo
ret hde til hda
Kør lilo

ctrl-D
ctrl-D

Den første ctrl-D hopper ud af chroot, den anden
ud af rescue shell'en. Den burde unmounte alt,
ejecte cd'en og reboote.

Så bør det virke

Fra : Peter Andersen

Dato : 13-09-02 14:05

Mogens Kjaer wrote:

> [...]
> ctrl-D
>
> Den første ctrl-D hopper ud af chroot, den anden
> ud af rescue shell'en. Den burde unmounte alt,

Tak for det. Ja, det burde der ikke være nogen ben i at gøre

Jeg har tænkt mig at flytte linux over på en anden harddisk ved samme
lejlighed, via Ghost, dvs. bare flytte linuxpartiotionen og swap. Hvad med
bootredorden? jeg tænkt at Lilo skriver den, ligemeget om den mangler?
(hvilket den vel gør når jeg blot har flyttet partitionerne)

Tak for hjælpen. (også til andre.....)

--
Venlig Hilsen
Peter Andersen