Der er nogle velkendte IOS-kommandoer som ~
Fra : Christian Thorsen

Dato : 12-09-02 21:19

Jeg har en SOHO 77 og skriver: sh ver

**********************
IOS (tm) SOHO70 Software (SOHO70-Y1-M), Version 12.1(3)XP2, EARLY DEPLOYMENT
REL
EASE SOFTWARE (fc1)
**********************

Som I kan se har jeg IOS 12.1(3)XP2, hvorfor virke alle IOS-kommandoer ikke?

Der er nogle velkendte IOS-kommandoer som ikke virker...
Er det så fordi man kører med specielle SOHO-IOS'er .... eller hvorfor
virker alle kommandoer ikke!

Jeg troede version 12.1 er den samme på alle platforme og den samme på både
store og små routere ??

Med venlig hilsen
Christian Thorsen

(Svar venligst i gruppen og ikke pr. mail)

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-09-02 22:03

On Thu, 12 Sep 2002 22:19:06 +0200, "Christian Thorsen"
<send.svar.her.i.gruppen@hotmail.com> wrote:

> IOS (tm) SOHO70 Software (SOHO70-Y1-M), Version 12.1(3)XP2, EARLY DEPLOYMENT
> Som I kan se har jeg IOS 12.1(3)XP2, hvorfor virke alle IOS-kommandoer ikke?

Det er ikke alle features, der er i alle boxe (fx. giver ATM LANE
ikke mening på en SOHO70) og/eller alle feature sets (IP, IP+,
Desktop, 3DES, whatever).

SOHO7x-routerne er billige udgaver af 800-routerne, hvor man har
fjernet nogle features (og sænket prisen) aht. markedssegmente-
ring.

> Der er nogle velkendte IOS-kommandoer som ikke virker...

Hvad specifikt savner du?

> Jeg troede version 12.1 er den samme på alle platforme og den samme på både
> store og små routere ??

Det har du misforstået. IOS gives i forskellige versioner, for-
skellige release trains, forskellige features sets og på forskel-
lige platforme. Hvis en 2600-router kunne det samme som en 7200-
router, ville den sikkert også være lige så dyr.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Christian Thorsen

Dato : 13-09-02 05:51

> Hvis en 2600-router kunne det samme som en 7200-
> router, ville den sikkert også være lige så dyr.

Nå, ja ok! Det er da klart....

> Hvad specifikt savner du?

Som du skriver er der selvfølgelig flere kommandoer som ikke giver mening på
en SOHO77
Men hvorfor har de mon pillet "traceroute" eller "trace" af routeren?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-09-02 06:23

On Fri, 13 Sep 2002 06:51:21 +0200, "Christian Thorsen"

> Men hvorfor har de mon pillet "traceroute" eller "trace" af routeren?

Har de da det?!?! Er du helt sikker?

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Paw P Larsen

Dato : 13-09-02 07:18

Asbjorn Hojmark wrote:

> Har de da det?!?! Er du helt sikker?

På min SOHO77 (12.1(3)XP2) er der ingen traceroute.

--
Paw P Larsen | pl @ wer.dk | http://plawer.dk/
Først fik jeg Tiscali. Nu vil jeg have Internet!

Scribbles about Cisco 677 security http://plawer.dk/scribbles/

Fra : Christian Thorsen

Dato : 13-09-02 08:38

Den virker i hvertfald ikke her!

Men jeg vil da ikke virke 100%-sikker!

Jeg går da ud fra at man skal bruge trace li'som ping fra priv. mode
Router# trace x.x.x.x

% Invalid input ....

Jeg prøæver også med
Router# trace?

% Unrecognized command

Gør jeg noget forkert?

Det er bare et eksempekl på at SOHO 77'eren åbenbart har et reduceret
feature set på nogle mærkelige punkter!

Jeg bruger den ikke til andet end at øve lidt IOS-kommandoer (til CCNA) -
men der er alligevel nogle afgørende kommandoer, som undrer mig, der ikke er
med!

Et andet eksempel:
I nogle opgaver står der at man skal prøve at debugge alt broadcats-traffik.
Nu går jeg ud fra at en SOHO 77 og broadcatser i et eller andet omfang!

I materialet står der:
Router# debug broadcast

(Men denne kommando kan jeg godt nok heller ikke se i min Cisco IOS in a
nutshell... så måske er den pillet ud af IOS efter materialet er blevet
trykt?

Jeg kiggede på mit image-navn: SOHO70-Y1-M
Y'et indikerer vist også at det er et reduceret image for low-end-routers...

Det får mig til at tænke på et spm vedr. image-konventionerne hos Cisco:

Det midterste tal indikerer "feature set". Vil der komme til at stå flere
bogstaver, hvis platformen understøtter flere feature sets???

Jeg kigge rpå en liste over feature sets.
Hvis nu routeren både understøtter AppleTalk og IPX
Vil der så stå BN i midten
eller????

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-09-02 09:06

On Fri, 13 Sep 2002 09:37:52 +0200, "Christian Thorsen"
<send.svar.her.i.gruppen@hotmail.com> wrote:

> Router# trace x.x.x.x
> % Invalid input ....

Det skal den kunne. Prøv lige at sende en fuld 'sh version', 'sh
run' (minus passwords), 'sh ip route' og så, hvad du i virkelig-
heden taster (inkl. adressen) til traceroute.

> I materialet står der:
> Router# debug broadcast

Det er der ikke noget der hedder.

> (Men denne kommando kan jeg godt nok heller ikke se i min Cisco IOS in a
> nutshell... så måske er den pillet ud af IOS efter materialet er blevet
> trykt?

Måske er materialet bare ikke særlig godt.

> Jeg kiggede på mit image-navn: SOHO70-Y1-M
> Y'et indikerer vist også at det er et reduceret image for low-end-routers...

Ja, -y- indikerer, at det er et reduceret IP image (uden fx.
OSPF).

Se http://www.cisco.com/go/snc/ (hvis du har en Cisco.com-konto).

> Det midterste tal indikerer "feature set". Vil der komme til at stå flere
> bogstaver, hvis platformen understøtter flere feature sets???

Helt så firkantet kan man ikke sige det.

> Hvis nu routeren både understøtter AppleTalk og IPX
> Vil der så stå BN i midten eller????

Hvis der kun stod -bn- i midten, ville det betyder, at routeren
kun kunne route AppleTalk og IPX, men sådan et image eksisterer
ikke, da alle routere kan køre IP. AppleTalk og IPX er typisk i
Desktop (-d-) feature set.

-A

Fra : Christian Thorsen

Dato : 14-09-02 16:07

> Det skal den kunne.

Ok, jeg sender lige min config senere, men jeg tror simpelthen ikke trace er
på SOHO-77'eren, for så ville den vel komme
med en
router# trace?

En af mine kamerater har den heller ikke på sin router, men det betyder nu
ikke så meget! Jeg synes bare det er mærkeligt at Cisco lige har pillet den
kommando af routeren

> Ja, -y- indikerer, at det er et reduceret IP image (uden fx.
> OSPF).

såh......????
Se hvad den skriver, når jeg skriver "route ?"

Router(config)#route ?
bgp Border Gateway Protocol (BGP)
egp Exterior Gateway Protocol (EGP)
igrp Interior Gateway Routing Protocol (IGRP)
isis ISO IS-IS
iso-igrp IGRP for OSI networks
mobile Mobile routes
odr On Demand stub Routes
ospf Open Shortest Path First (OSPF) <---------
rip Routing Information Protocol (RIP)
static Static routes

Men det betyder måske ikke at den er med i featuresættet, selv om kommandoen
står der... er meget i tvivl!

> Se http://www.cisco.com/go/snc/ (hvis du har en Cisco.com-konto).

Det har jeg ikke. Hvordan får man det? Ved at købe lidt større æsker hos
dem?

> Desktop (-d-) feature set.

ok! Tak for din info og altid gode forklaringer!

Med venlig hilsen
Christian Thorsen

************************

Router#sh ru

Building configuration...

Current configuration:
!
version 12.1
no service pad
service timestamps debug uptime
service timestamps log uptime
no service password-encryption
!
hostname Router
!
!
ip subnet-zero
!
!
!
!
interface Ethernet0
ip address 192.168.1.25 255.255.255.0
!
interface ATM0
ip address 213.237.141.211
no atm ilmi-keepalive
dsl operating-mode auto
!
ip classless
no ip http server
!
!
line con 0
transport input none
stopbits 1
line vty 0 4
password **********
login
!
scheduler max-task-time 5000
end

************************

Router#sh ver
Cisco Internetwork Operating System Software
IOS (tm) SOHO70 Software (SOHO70-Y1-M), Version 12.1(3)XP2, EARLY DEPLOYMENT
REL
EASE SOFTWARE (fc1)
TAC:Home:SW:IOS:Specials for info
Copyright (c) 1986-2000 by cisco Systems, Inc.
Compiled Tue 14-Nov-00 09:57 by detang
Image text-base: 0x80013170, data-base: 0x80512664

ROM: System Bootstrap, Version 12.1(3r)XP, RELEASE SOFTWARE (fc1)
ROM: SOHO70 Software (SOHO70-Y1-M), Version 12.1(3)XP2, EARLY DEPLOYMENT
RELEASE
SOFTWARE (fc1)

Router uptime is 2 hours, 21 minutes
System returned to ROM by power-on
System image file is "flash:soho70-y1-mz.121-3.XP2"

CISCO SOHO 77 (MPC855T) processor (revision 0x501) with 15360K/1024K bytes
of me
mory.
Processor board ID JAD050402N5 (3199258899), with hardware revision 0000
CPU rev number 5
Bridging software.
1 Ethernet/IEEE 802.3 interface(s)
1 ATM network interface(s)
128K bytes of non-volatile configuration memory.
8192K bytes of processor board System flash (Read/Write)

Configuration register is 0x2102

Fra : Christian Thorsen

Dato : 14-09-02 16:09

Tilføjelse til:

> En af mine kamerater har den heller ikke på sin router,

- og han har også en SOHO 77

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-09-02 16:17

On Sat, 14 Sep 2002 17:06:49 +0200, "Christian Thorsen"

> Se hvad den skriver, når jeg skriver "route ?"

Det er lige gyldigt, hvad den viser med det spørgsmålstegn. Prøv
at skrive 'router ospf 1' i config-mode, og du vil se, at det
ikke er understøttet.

> Det har jeg ikke. Hvordan får man det? Ved at købe lidt større æsker
> hos dem?

http://www.cisco.com/register/ lister mulighederne.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Christian Thorsen

Dato : 17-09-02 18:02

> Det er lige gyldigt, hvad den viser med det spørgsmålstegn.

Øv jeg troede man kunne bruge alle de funktioner, som et spm.-tegn giver ?

> Prøv
> at skrive 'router ospf 1' i config-mode, og du vil se, at det
> ikke er understøttet.

Sorry! Du har fuldstændig ret. Efterhånden opdager jeg at min SOH 77 er
fuldstæpndig ubruelig! Jeg kan drålig nok bruge den som IOS-simulator ;-(
Jeg må ha' fat i en 806'er!

Tak for din hjælp!

Christian Thorsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-09-02 22:25

On Tue, 17 Sep 2002 19:01:49 +0200, "Christian Thorsen"
<send.svar.her.i.gruppen@hotmail.com> wrote:

> Sorry! Du har fuldstændig ret. Efterhånden opdager jeg at min SOH 77 er
> fuldstæpndig ubruelig!

Ubrugelig er nok så meget sagt, men det er altså en 827'er, som
de har fjernet features fra, for at kunne tilbyde et billigere
produkt. (Det er ren product marketing, for boxen bliver natur-
ligvis ikke billigere af, at man fjerner nogle features i soft-
ware)

> Jeg må ha' fat i en 806'er!

Jeg vil tro, du får mere glæde af en 2503'er (1xE, 2xS og 1xBRI),
og den kan sikkert fås rimeligt billigt brugt. Sørg blot for, at
der er RAM og flash nok til at køre en rimelig ny IOS.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-09-02 16:22

On Sat, 14 Sep 2002 17:06:49 +0200, "Christian Thorsen"
<send.svar.her.i.gruppen@hotmail.com> wrote:

> IOS (tm) SOHO70 Software (SOHO70-Y1-M), Version 12.1(3)XP2

12.1(3)XP var SVJH den første software til SOHO77, så det er da
muligt, sagen er en anden med en senere software. Kontakt dem du
har købt/lånt/lejet den af for noget opdateres software til den.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Christian Thorsen

Dato : 15-09-02 23:03

> 12.1(3)XP var SVJH den første software til SOHO77, så det er da
> muligt, sagen er en anden med en senere software. Kontakt dem du
> har købt/lånt/lejet den af for noget opdateres software til den.

Øv, jeg har købt den brugt!
Jeg kan måske købe et nyere opdateret IOS gennem et netværksfirma - men det
er sikkert li'så dyrt som en helt ny router ???

Med venlig hilsen
Christian Thorsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-09-02 06:14

On Mon, 16 Sep 2002 00:03:17 +0200, "Christian Thorsen"

> Øv, jeg har købt den brugt!

Principielt skal sælgeren have købt en 'relicense' for softwaren,
da han solgte routeren til dig. (Når man køber en Cisco-box, får
man ikke retten til at sælge softwaren på den videre).

> Jeg kan måske købe et nyere opdateret IOS gennem et netværksfirma

Hvis min kollega Falle har ret (og det plejer han at have), at
det bare er sådan på en SOHO77, er det ikke sikkert, at det gør
nogen forskel.

> - men det er sikkert li'så dyrt som en helt ny router ???

Opgraderinger af softwaren (til en nyere version med samme
feature set) koster normalt ikke noget. Jeg ved ikke, om der
gælder særlige, sære regler, hvis man har købt brugt.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-09-02 18:10

On Sat, 14 Sep 2002 17:06:49 +0200, "Christian Thorsen"
<send.svar.her.i.gruppen@hotmail.com> wrote:

> Jeg synes bare det er mærkeligt at Cisco lige har pillet den
> kommando af routeren

Det synes jeg også. Men jeg har lige prøvet på en anden SOHO77,
og den opfører sig på samme måde. Den kører dog også næsten samme
version af softwaren som din, så hvis jeg får tid, prøver jeg nok
lige med en nyere.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jens Fallesen

Dato : 15-09-02 10:55

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> og den opfører sig på samme måde. Den kører dog også næsten samme
> version af softwaren som din, så hvis jeg får tid, prøver jeg nok

Det forekommer mig, at jeg ved introduktionen af SOHO77 var til et møde
med en kunde og en repræsentant fra Cisco, hvor det netop blev
diskuteret, hvorfor traceroute ikke virkede.

Svaret var vist noget i retning af, at det var en eller anden product
marketing-beslutning. Den daværende SE'er lovede at sende besked videre
i systemet om, at det blev betragtet som en væsentlig mangel, men det er
jo ikke garanti for, at det bliver lavet om…

--
Jens Fallesen <jens@fallesen.dk> O-
Hedegaardsvej 41 st th, 2300 Copenhagen S, Denmark

Fra : Martin Djernaes

Dato : 17-09-02 20:53

Hej,

Christian Thorsen wrote:
> Som du skriver er der selvfølgelig flere kommandoer som ikke giver mening på
> en SOHO77
> Men hvorfor har de mon pillet "traceroute" eller "trace" af routeren?

Jeg aner ikke hvorfor, men traceroute er mellem de ca 20 kommandoer der
ikke er understøttet på soho 70 platforment.

Martin