Æter i benzinen...
Fra : Ukendt

Dato : 12-09-02 18:33

Jeg har en kammerat som snakker stort om at få monteret lattergas på sin
motorcykel. Jeg har derfor gået og tænkt på, hvad en 2-takts motor vil "sige
til" sådan noget. Jeg er kommet til den konklusion at ligemeget, hvad så vil
det blive for dyrt. Jeg husker dog at jeg en gang for mange år siden læste
om æter i bezinen. Er der nogen som kan forklare, hvad fordelen skulle være
ved at blande æter i benzinen? Er der er større energimængde gemt i æter,
eller hvor skulle fidusen ligge?

På forhånd tak for alle input

ps: hvis jeg er for langt fra fundatsen, så skriv venligst, hvilken ng jeg
bør smutte over i...

Tak!

Fra : Peter Perlsø

Dato : 12-09-02 18:59

On 12/09/02 19:33, in article 3d80cfdf$0$784$ba624c82@nntp03.dk.telia.net,
"Brian Axelgaard" <Axelgaard[at]mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> ved at blande æter i benzinen? Er der er større energimængde gemt i æter,

Æter indeholder mange iltatomer, så det skulle accellerere forbrændingen af
benzinen.

- Peter (http://haxor.dk, +45 5192 3981)

A Magnum .357 beats four aces.

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-02 19:39

"Peter Perlsø" <ftl@pobox.com> skrev i en meddelelse

> Æter indeholder mange iltatomer, så det skulle accellerere forbrændingen
af
> benzinen.

Kan det lade sig gøre at lave en udregning på, hvad det optimale forhold af
benzin og æter ville være? Kender man ikke nok faktorer til at lave det
regnestykke...

Fra : Søren

Dato : 12-09-02 20:07

Peter Perlsø <ftl@pobox.com> wrote in news:B9A6A282.4F7E%ftl@pobox.com:

> Æter indeholder mange iltatomer, så det skulle accellerere
> forbrændingen af benzinen.

Det er bare ikke lovligt og det _stinker_! En æggeskal kan lugte hvor man
har kørt i en halv times tid efter på en god? dag ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Fra : Peter Perlsø

Dato : 13-09-02 19:34

On 12/09/02 21:06, in article
Xns9287D6BF8D98Co8oLOOKatHOMEo8o@212.242.40.196, "Søren"
<Look@iNO-SPAMt.dk.invalid> wrote:

> Det er bare ikke lovligt og det _stinker_! En æggeskal kan lugte hvor man
> har kørt i en halv times tid efter på en god? dag ;)

Jeg er pisseligeglad med om det er lovligt eller ej!

Ikke ment personligt :)

Fra : Søren

Dato : 14-09-02 08:59

Hej Peter,

> Jeg er pisseligeglad med om det er lovligt eller ej!

Det var jeg nu også den gang jeg kørte på en blanding af æter og
"amerikansk olie" (recitinolie eller hvordan det nu staves), men det var
også bare ment som en oplysning... Og som sagt, det giver en tung,
letgenkendelig hørm der hænger længe i luften, ikke smart hvis man bor tæt
på en "Jydsk ambassade" ;)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-09-02 06:38

"Søren" <Look@iNO-SPAMt.dk.invalid> wrote in message
> Det er bare ikke lovligt og det _stinker_! En æggeskal kan lugte hvor man

Det kommer an på hvor man kører med den...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Søren

Dato : 14-09-02 09:00

Hej Jesper,

> Det kommer an på hvor man kører med den...

Jaja, men hvis det var til race på en lukket bane ville Brian nok ikke
have behovet for at spørge.

Fra : Jon Larsen

Dato : 13-09-02 06:14

">
> Æter indeholder mange iltatomer, så det skulle accellerere forbrændingen
af
> benzinen.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Til gengæld "æder" det al olien i motoren, hvorfor det er en fordel at lave
blandingen selv med f.eks en
6 % blandning så der er lidt at give af ( forudsat det er 2- takts
naturligvis !!! )... kørte med det på min gamle puch, men holdt hurtigt op
igen, da såen en motor slet ikke er bygget til så voldsomme omdr. og den
model jeg køre på nu har ingen behov for flere omdr. med en slaglængde på 33
mm og en begrænser der slår fra ved 17.500 omdr. behøves jeg ikke flere

--
Jon Larsen
Gixxer 250

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 12-09-02 19:10

On Thu, 12 Sep 2002 19:33:25 +0200, "Brian Axelgaard"
<Axelgaard[at]mail1.stofanet.dk> wrote:

>Jeg har derfor gået og tænkt på, hvad en 2-takts motor vil "sige
>til" sådan noget.

Umiddelbart vil jeg tro det kan kvikke den op, men om det er "sundt" for den er
måske en anden sag. Da jeg var stor dreng (så nu er vi jo noget tilbage i
tiden), eksperimenterede jeg en del med modelfly og motorer. Dengang ku' man
stadig få model "dieselmotorer" (som ikke benyttede gløderør). Vi blandede selv
brændstoffet og svjh var det 75% æter og 25% amerikansk olie (ricinus?). Jeg
tror vi fik æteren fra Struers.

>ps: hvis jeg er for langt fra fundatsen, så skriv venligst, hvilken ng jeg
>bør smutte over i...

Mit svar er heller ikke videre videnskabeligt baseret, så jeg ka' jo blive
smuttet med.

Venlig Hilsen/Kind Regards

Kim Kolmorgen
Homepage: http://home19.inet.tele.dk/kimkolmorgen/
Spamprotection: "From" address may change without prior notice. Delivery delays to be expected.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-09-02 19:24

"Kim Kolmorgen" <kk1@privat.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Mit svar er heller ikke videre videnskabeligt baseret, så jeg ka' jo blive
> smuttet med.

Me too.....den hårdføre laver selv sine motorer (gløderørsmodel)..
http://home.wxs.nl/~wakke007/engines/engine0.htm

Hr. Bjørn

Fra : ZIGGE

Dato : 12-09-02 19:18

Så vidt jeg husker er det vist ikke nok bare at hælde æter i. For at
bibeholde det rigtige oktantal og smøreevne er det et mix af ting som
acetone, æther, metanol og olie, der indgår i den "rigtige" blanding. Hvis
det så skal være virkelig vildt laver man også vandindsprøjtning i
karburatoren, der gør at man kan hæve kompresionen betydeligt. Jeg kørte en
overgang på et mix af overvejende acetone til min knallert (mange år siden)
fordi det kostede 1,5 Kr/literen (Benzin. ca 5 Kr/l) Bieffekten var en
effektforøgelse på ca 400%, men det kræver at karburatoren bliver dyset om,
da der kræves en meget federe blanding...
Prøv at "google" efter topfuel.

/ZIGGE

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 12-09-02 21:30

"Brian Axelgaard" <Axelgaard[at]mail1.stofanet.dk> wrote in dk.videnskab:

[...]

> Er der nogen som kan forklare, hvad
> fordelen skulle være ved at blande æter i benzinen? Er der er større
> energimængde gemt i æter, eller hvor skulle fidusen ligge?

Nej tværtimod.
Æter har en (nedre) brændværdi på 26,9 kJ/kg hvorimod alm. benzin ligger på
den anden side af 40 kJ/kg.
Derimod har æter et meget lavere flammepunkt (-29 grader C) hvorimod benzin
typisk ligger et sted mellem 45 og 50 grader (så vidt jeg husker - jeg har
ikke lige slået det op) så det der sker er at man øger tændvilligheden på
brændstoffet hvorved du opnår en hurtigere forbrænding - det er derfor man
bruger det som starthjælp på kolde dage ('diesel-start' er mere eller
mindre æter).
Du skal dog være opmærksom på at den øgede belastning på motorens dele
sjældent er specielt sundt for den i længden :)

> På forhånd tak for alle input
>
> ps: hvis jeg er for langt fra fundatsen, så skriv venligst, hvilken ng jeg
> bør smutte over i...

Tjaeh - mit er overvejende frit efter hukommelsen og ikke videnskabligt
specielt dokumenteret.

--
Med Venlig Hilsen
H e n r i k B ø g h

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 12-09-02 21:35

Brian Axelgaard wrote:

> Jeg har en kammerat som snakker stort om at få monteret lattergas på sin
> motorcykel.

Jeg er lidt forvirret: Æter (diethylether) og lattergas (dinitrogenoxid)
er da to meget forskellige stoffer? Kogepunkterne er i øvrigt hhv.
+34 °C og -89 °C .

Hvordan skulle lattergassen tilføres motoren? Opløst eller på gasform?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 12-09-02 21:59

Jeppe Stig Nielsen :
> Jeg er lidt forvirret: Æter (diethylether) og lattergas (dinitrogenoxid)
> er da to meget forskellige stoffer? Kogepunkterne er i øvrigt hhv.
> +34 °C og -89 °C .

De 2 stoffer er nok blevet forvekslet, da de begge virker bedøvende.

Ether har et ret højt oktantal (ca. 110-120 afhængig af de andre stoffer i
benzinen), hvilket gør at motoren arbejder bedre.
Jeg mener, at speedway-kørere bruger ether.
Til benzin tilsættes en variant : MTBE = methyltertiærbutylether =
CH3OC(CH3)4. Det erstatter tetraethylbly og lignende.
--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-02 22:42

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> +34 °C og -89 °C .
>
> Hvordan skulle lattergassen tilføres motoren? Opløst eller på gasform?

Det var også ment som et erstatningsmiddel som ville have ca. samme effekt
som dinitrogen... se mere om det på http://www.powerpage.dk/lattergas.htm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-09-02 23:49

Jeppe Stig Nielsen skrev:

> [...]
>+34 °C og -89 °C .

>Hvordan skulle lattergassen tilføres motoren? Opløst eller på gasform?

Aner det ikke, men den er god nok. Det ved jeg fra et bilspil til
64'eren hvor man kunne få fat i noget nitro, og når man brugte
det så fes bilen afsted helt vildt hurtigt. Det var mærket N2O.

--
Bertel

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-09-02 07:49

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> wrote in message
> Hvordan skulle lattergassen tilføres motoren? Opløst eller på gasform?

Den bliver tilført flydende.

Prøv at spørge efter en vild Polo med lattergas i dk.fritid.bil
Så finder du ud af en del vedr. lattergas og forbrændingsmotorer.

Fra : Søren

Dato : 14-09-02 09:09

Hej Jeppe,

> Hvordan skulle lattergassen tilføres motoren? Opløst eller på
> gasform?

I gasform. Man bruger en en alm. trykflaske lige som en tandlæge og har en
elektrisk ventil sat ind på slangesystemet.

I øvrigt kun noget der kan bruges når man allerede er i fart, da man
ellers blot ville brænde dæk til ingen nytte (har hørt om folk der har
lavet hjulspind ved for lang indkobling ved 100km/t, det er noget der
sparker bagdel).

Fra : Per A. Hansen

Dato : 13-09-02 18:58

> [...]
være
> ved at blande æter i benzinen? Er der er større energimængde gemt i æter,

Du husker sikkert forkert - der har sikkert været tale om at
tilføre lidt æter i indsugningen til en dieselmotor. Nogenlunde
det samme som man anvender som startvæske i sprayflasker.

Æter har et meget lavt oktantal. Æter i benzin vil svare til
at man sænker oktantallet ret meget. Det vil bevirke at
gasblandingen selvantænder før gnisten springer. Og så
kan du selv tænke dig resten - tændingsbanken og
lav ydelse - overophedet motor etc. En god metode til at
ødelægge sin motor på kort tid.

Man kunne i stedet hæve oktantallet med iblanding af
metylalhohol eller absolut ætylalkohol. Det første
- træsprit - anvendes til visse motorløb.

Højere oktantal giver milighed for højere kompression
med mulighed for en højere ydelse. Men det kræver
korrekt tændingstidspunkt og korrekt karburering.

Per A. Hansen

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 13-09-02 22:40

Per A. Hansen wrote in dk.videnskab:

[...]

> Højere oktantal giver milighed for højere kompression
> med mulighed for en højere ydelse. Men det kræver
> korrekt tændingstidspunkt og korrekt karburering.

Samt mere køling af topstykker, foringer etc. :)

--
Med Venlig Hilsen
H e n r i k B ø g h

Fra : Søren

Dato : 14-09-02 09:11

Hej Per,

> Højere oktantal giver milighed for højere kompression
> med mulighed for en højere ydelse. Men det kræver
> korrekt tændingstidspunkt og korrekt karburering.

Ja og det kræver jo også lidt arbejde at hæve kompressionen.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-09-02 11:44

Søren <Look@iNO-SPAMt.dk.invalid> skrev

> Ja og det kræver jo også lidt arbejde at hæve kompressionen.
>

> --
> Venlig hilsen,
> Søren

Det arbejde kommer vel næsten 100% hjem igen, når stemplet vender?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 15-09-02 18:41

Søren <Look@iNO-SPAMt.dk.invalid> skrev i en
> Hej Per,

> Ja og det kræver jo også lidt arbejde at hæve kompressionen.

Ja - lidt slibning af topstykket for stigende kompressionsforhold!
Højere tænding virker lidt på en anden måde - der er kompression
højere når tændingen sker end ved lav tænding. Det giver alt andet
lige en bedre udnyttelse og dermed mindre kølingsbehov.

Kims forslag om æter i benzinen er en af de mange skrøner om motorer
man ofte hører blandt mennesker med såkaldt "benzin" i blodet.

Per A. Hansen

Fra : Søren

Dato : 18-09-02 04:25

Hej Per,

> Ja - lidt slibning af topstykket for stigende kompressionsforhold!

Nok den letteste metode på en 2-takter.

> Højere tænding virker lidt på en anden måde [...]

Ja, og... ?

> Kims forslag om æter i benzinen er en af de mange skrøner om motorer
> man ofte hører blandt mennesker med såkaldt "benzin" i blodet.

Det må da vist være "æter i blodet" i det tilfælde ;)
Men det er nu ikke en skrøne, det virker ganske godt (men er dyrt ad h.
til, så hvis benzin var bedre ville modelfolket nok "konvertere" :)

Fra : Per A. Hansen

Dato : 18-09-02 20:40

> [...]
> Men det er nu ikke en skrøne, det virker ganske godt (men er dyrt ad h.
> til, så hvis benzin var bedre ville modelfolket nok "konvertere" :)

Hvis du tænker på de små motorer til modelfly så er det
en hel anden sag. Her skal der æter i benzinen eller andet
tilsvarende brændstof, for at blandingen kan selvtænde -
altså svarende til et lavt oktantal.
Det har den fordel at man så sparer man tændingssystemet
og dermed vægt. Til gengæld får man en lavt udnyttelse
af brændstoffet.

Per A. Hansen

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 14-09-02 15:13

Brian Axelgaard skrev :
> [...]
> kan du selv tænke dig resten - tændingsbanken og
> lav ydelse - overophedet motor etc. En god metode til at

Mystifystisk - iflg. mine tabeller har alle ethere et højt oktantal, f.eks.
:
methyl-tertiærbutyl-ether : 118
methyl-tertiær-butyl-ether : 118
methyl-tertiær-amyl-ether : 110
isopropylether : 110

Man tilsætter netop disse ethere til benzinen for at hæve oktantallet.

NB : De angivne oktantal er de såkaldte RON (researchoctanenumber), der
svarer til normal bykørsel. Det er også disse der angives på
benzinstationerne.
I USA bruges et andet tal ½(RON + MON), hvor det sidste hedder
motoroktantallet - dette gælder ved større motorbelastning. Det er som regel
ca. 10-20 enheder lavere end RON.

Det er korrekt, at f.eks. methanol har et højt oktantal : RON = 133

Oktantallet for f.eks. diethylether er ikke kendt - i hvert fald kender
miljøstyrelsen det ikke.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 15-09-02 18:58

Regnar Simonsen <regnar.simo@image.dk> skrev i en

> Mystifystisk - iflg. mine tabeller har alle ethere et højt oktantal,
> [...]

Det er ikke så mystisk endda.
Der blev nævnt æter, der normalt opfattes som ætylæter
(C2H5)2OH.
Dette stof er meget letantændeligt og nedsætter
i blanding med benzin selvantændelsestemperaturen ganske
meget. ( Det er denne egenskab der gør den rimelig velegnet
som koldstarter i dieselmotorer ( på eget ansvar naturligvis) )

Hvis der er tale om andet end ætylæter (= dietylether) må man angive
en mere præcis betegnelse som du f.eks. gør ovenstående.

> Oktantallet for f.eks. diethylether er ikke kendt - i hvert fald kender
> miljøstyrelsen det ikke.

Det er egentlig også overflødigt med oktantal.
Man måler jo oktantallet i en speciel motor, hvor det er
bankningstendensen, der afgør, hvilket oktantal et givet brændstof
har.
Man kunne i stedet mere simpelt måle blandingens selvtændings-
temperatur!
Med tilskud af æter falder den en del - og det er det afgørende i
denne sammenhæng.

Per A. Hansen

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 15-09-02 23:32

Per A. Hansen skrev :
> Det er egentlig også overflødigt med oktantal.
> Man måler jo oktantallet i en speciel motor, hvor det er
> bankningstendensen, der afgør, hvilket oktantal et givet brændstof
> har.

Man må dog kunne angive et oktantal også for diethylether, ved at måle
bankningstendensen i en standardmotor (under nøjere fastsatte betingelser og
blandinger).
Hvorledes måles i øvrigt denne bankning ??

Ved et hurtigt tjek på Google fandt jeg i øvrigt oktantal fra ca. -50 til
230.

> Der blev nævnt æter, der normalt opfattes som ætylæter
> (C2H5)2OH.

Diethylether har formlen : (C2H5)2O
--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 17-09-02 19:54

> [...]
og
> blandinger).
> Hvorledes måles i øvrigt denne bankning ??

Det måles i en 1-cylindret testmotor med variabelt
kompressionsforhold ( en såkaldt CFR-motor)
Oktantallet o (Nul) blev tildelt n-Heptan. 100 for isooktan.
Ved oktantal over 100 anvendes blandingen af iso-oktan og tetraethylbly
ved sammenligningen.

> Diethylether har formlen : (C2H5)2O

Enig - ( C2H5-O-C2H5)

Per A. Hansen