Validering af XHTML og forms...
Fra : Steffen V Petersen

Dato : 12-09-02 17:52

Hej Gruppe

Jeg har et lille underligt projekt. Jeg er ved at lave en loginskærm i
XHTML, og derfor her jeg to input-elementer (Brugernavn og Adgangskode)
og to knapper (Log ind og Reset i form af <button>-elementer). Disse er
placeret i en <form>-container.

Men når jeg så prøver at validere siden, kommer den og siger, at jeg
ikke kan bruge hhv input og button der...

Nogle forslag?

Siden:
http://steffenvp.subnet.dk/login.html

Valideringen:
http://validator.w3.org/check?uri=http://steffenvp.subnet.dk/login.html&
charset=(detect+automatically)&doctype=Inline

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-09-02 19:04

Thu, 12 Sep 2002 18:51:30 +0200, skrev "Steffen V Petersen"
<svp@swipe.remove.dk>:

>Jeg har et lille underligt projekt. Jeg er ved at lave en loginskærm i
>XHTML,

>Men når jeg så prøver at validere siden, kommer den og siger, at jeg
>ikke kan bruge hhv input og button der...

I strict (x)html skal alt være placeret i blockelementer, så
svaret er at smide din form ind i en <div> eller <p>.

Fra : Steffen V Petersen

Dato : 12-09-02 20:18

> I strict (x)html skal alt være placeret i blockelementer, så
> svaret er at smide din form ind i en <div> eller <p>.

<form>-containeren lå inde i en <div>-container, men det var ikke nok.
Det virkede da jeg satte en <p>-container ind i selve form-elementet...

Tak for hjælpen.

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Fra : Rune Glerup

Dato : 12-09-02 20:21

Steffen V Petersen skrev:

> <form>-containeren lå inde i en <div>-container, men det var ikke nok.
> Det virkede da jeg satte en <p>-container ind i selve form-elementet...

<form action="/cgi-bin/sendmail.cgi">
</form>

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Fra : Steffen V Petersen

Dato : 12-09-02 20:42

> <form action="/cgi-bin/sendmail.cgi">
> </form>

Siden jeg kun har et afsnit, mener jeg ikke det kan betale sig at ligge
en div i en form for at ligge en p i den.

Min færdige kode er:

<h3 class="rightmenu">Login</h3>
<form action="authentication.php" method="post" id="userlogin">
<input type="text" maxlength="16" name="username" />
<input type="password" maxlength="16" name="password" />
<button name="submitbutton" type="submit">Log Ind</button>
<button name="resetbutton" type="reset">Nulstil</button>
</form>

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 12-09-02 22:05

"Steffen V Petersen" <svp@swipe.remove.dk> wrote in news:alqqle$kd1$1
@sunsite.dk:

> Siden jeg kun har et afsnit, mener jeg ikke det kan betale sig at ligge
> en div i en form for at ligge en p i den.

Som Rune siger så er <p> til afsnit. Hvad han ikke siger er at <p> er til
tekstafsnit

> Min færdige kode er:

Din kode "bør" se sådan ud:

[...]

Andreas
http://www.solitude.dk

Fra : Steffen V Petersen

Dato : 12-09-02 22:43

> [...]
> <button name="submitbutton" type="submit">Log Ind</button>
> <button name="resetbutton" type="reset">Nulstil</button>

Som Knud rigtigt nok siger, er det ligegyldigt, om jeg bruger <p> eller
1.0.

Men tak for hjælpen. Nu både virker og validerer det.

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 13-09-02 08:06

"Steffen V Petersen" <svp@swipe.remove.dk> wrote in news:alr1nc$bl0$1
@sunsite.dk:

> Som Knud rigtigt nok siger, er det ligegyldigt, om jeg bruger <p> eller
> 1.0.

Det jeg prøver at forklare er at det ikke er ligegyldigt. Selvom resultatet
*tekst* <div> er et bonus block-tag til layers. Det er en semantisk forskel,
ikke en visuel forskel.

--
Andreas
http://www.solitude.dk

Fra : Steffen V Petersen

Dato : 13-09-02 13:02

> [...]
resultatet
til
> *tekst* <div> er et bonus block-tag til layers. Det er en semantisk

Hvis resultatet er ens, hvorfor skulle jeg så, lige i dette tilfælde,
bekymre mig om brugen af <p> og <div> som containere, når den helt fint
valideres?

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 13-09-02 16:14

"Steffen V Petersen" <svp@swipe.remove.dk> wrote in news:alsk2q$cjh$1
@sunsite.dk:

> Hvis resultatet er ens, hvorfor skulle jeg så, lige i dette tilfælde,
> bekymre mig om brugen af <p> og <div> som containere, når den helt fint
> valideres?

Resultatet er jo netop ikke ens. Det visuelle resultat er det samme, men
semantisk er der en verden til forskel. Brug <p> til tekstafsnit og <div>
til alt andet.

--
Andreas
http://www.solitude.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 13-09-02 21:22

Steffen V Petersen wrote in <alsk2q$cjh$1@sunsite.dk>:
> Hvis resultatet er ens, hvorfor skulle jeg så, lige i dette tilfælde,
> bekymre mig om brugen af <p> og <div> som containere, når den helt fint
> valideres?

De er ikke ens, de ser bare ens ud i dette tilfælle, på din skærm.

Mange ting kan ændre sig. Måske fungerer min browser anderledes end din.
Måske ændrer du dit layout på en måde, så der er tydelig forskel på <p> og

Så altså: Der findes både <p> og <div>. Brug den rigtige, der *er* altså
forskel, selv om du ikke kan se den.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Jørn Andersen

Dato : 14-09-02 07:42

On Fri, 13 Sep 2002 14:02:05 +0200, "Steffen V Petersen"
<svp@swipe.remove.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvis resultatet er ens, hvorfor skulle jeg så, lige i dette tilfælde,
>bekymre mig om brugen af <p> og <div> som containere, når den helt fint

Et eksempel er hvis siden bruges af syns-handicappede.
Hvis du fx skriver:

- det vil validere fint, men vil være fuldstændigt umuligt for en
talemaskine at læse op.

Derimod vil:
<h1 style="font-size:18pt;">Overskrift1</h1>
<h2 style="font-size:14pt;">Overskrift2</h2>

- være let at læse op, fordi der klart skelnes mellem hvad der er
overskrifter og hvad der er brødtekst.

Man kan sagtens få sider til at validere og se "fornuftige" ud, selv
hvis man kun brugte ét HTML-tag - fx <span> - sammen med CSS, men det
er faktisk ikke i overensstemmelse med W3C's rekommandationer.

CSS er så stærkt et værktøj, så længe man kun tænker på det visuelle
aspekt, at *alt* kan gives nye egenskaber, men som bl.a. ovenstående
eksempel viser, så kan det kun frarådes.

Hold fast i grundideen i forholdet mellem HTML og CSS:
HTML markerer sidens struktur (fx hvad der er overskrifter,
mellemrubrikker og brødtekst), mens CSS bruges til layout (fx
størrelser, farver, form) - så kan alle være med.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-09-02 21:01

Thu, 12 Sep 2002 21:18:14 +0200, skrev "Steffen V Petersen"
<svp@swipe.remove.dk>:

><form>-containeren lå inde i en <div>-container,

Korrekt, men der var noget andet indhold i den <div>, et andet
blockelement <h3> og du kan sagtens have en <div> i en <div>.

Om du brugte <div> eller <p> gør ingen forskel.