overtage ssh
Fra : Michael Andreasen

Dato : 12-09-02 10:24

Findes der en måde hvorpå man kan "overtage" eller på anden måde invoke en
ssh forbindelse. f.eks.:

SERVER1 ----> ssh ----> SERVER2

Jeg har nu oprettet en ssh forbindelse *fra* server1 til server2.

Kan jeg så fra server2 overtage denne forbindelse, så jeg kan styre SERVER1

Det skal bruges til et setup hvor jeg ønsker kontakt med SERVER1 som står
bag en FW uden mulighed for at forwarde porte.

Mvh Michael

Fra : Niels Andersen

Dato : 12-09-02 10:32

Michael Andreasen wrote in <alpmfr$a4v$1@sunsite.dk>:
> SERVER1 ----> ssh ----> SERVER2
>
> Jeg har nu oprettet en ssh forbindelse *fra* server1 til server2.
>
> Kan jeg så fra server2 overtage denne forbindelse, så jeg kan styre
> SERVER1

Du kan bruge forbindelsen som tunnel tilbage til server1.
Du kan vælge en port, som åbnes på server2 af SSH. Alle forbindelser til den
port vil så blive forwardet gennem tunnelen tilbage til server1.

Fx, fra server1:
ssh -R 12345:localhost:22 server2

Så er port 12345 åben på server2, og den er forwardet til sshd på server1.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian testing/unstable

Fra : Michael Andreasen

Dato : 12-09-02 10:46

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message
> [...]
> ssh -R 12345:localhost:22 server2
>
> Så er port 12345 åben på server2, og den er forwardet til sshd på server1.

Er du da helt tovlig - det er godt nok smart! Jeg har lige prøvet det og
connected med ssh -p 12345 localhost og det virkede fint!

Hvad skal der til, før forbindelsen ødelægges?

Mvh
Michael

Fra : Michael Andreasen

Dato : 12-09-02 10:55

"Michael Andreasen" <maskinen2000@hotmail.com> wrote in message
> Hvad skal der til, før forbindelsen ødelægges?

At man lukker på SERVER1 - fandt selv ud af det.

Tusind tak

Fra : Alex Holst

Dato : 12-09-02 10:44

> [...]
>
> Det skal bruges til et setup hvor jeg ønsker kontakt med SERVER1 som står
> bag en FW uden mulighed for at forwarde porte.

Hvad i alverden er det for et latterligt firewall produkt? Fjern den og
erstat evt. med et af de gratis OS der naesten alle har ganske
kraftfulde IP filtering muligheder i kernen.

Fra : Michael Andreasen

Dato : 12-09-02 10:49

"Alex Holst" <a@mongers.org> wrote in message
SERVER1

> Hvad i alverden er det for et latterligt firewall produkt? Fjern den og
> erstat evt. med et af de gratis OS der naesten alle har ganske
> kraftfulde IP filtering muligheder i kernen.

Ja! Men det er jo ikke altid man lige har muligheden for det! Jeg har
desværre ikke selv adgang til denne FW - men skal administrere en maskine
bag

Mvh
Michael

Fra : Alex Holst

Dato : 12-09-02 11:13

> [...]
> Ja! Men det er jo ikke altid man lige har muligheden for det! Jeg har
> desværre ikke selv adgang til denne FW - men skal administrere en maskine

Hvis der er et forretningskrav om at kunne administrere denne maskine er
det vel ikke noget problem at snakke med ledelsen og faa dem til at
handle..

Fra : Michael Andreasen

Dato : 12-09-02 11:45

> Hvis der er et forretningskrav om at kunne administrere denne maskine er
> det vel ikke noget problem at snakke med ledelsen og faa dem til at
> handle..

Jeg tror også på sigt, at løsningen bliver jeg sætter en Debian op til dette
formål.. Men nogen gange er man nød til at stikke en finger i vejret og
mærke hvilken vej vinden blæser. Det har jeg gjort og jeg tror der er lidt
modvind p.t. - Men det skal nok løse sig hen ad vejen :ø]

Mvh
Michael